Gå til innhold

hvorfor forlater ikke menn kona si for en elskerinne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Menn som virkelig VIL noe vil flytte fjell for å få det. Hvis en mann ikke gjør noe, betyr at han ikke vil det NOK.

Anonymkode: 7f75b...83b

Så er det også sånn at det å forlate en partner og splitte en familie, ikke er en lineær prosess. Det vet alle vi som har vært gjennom det. Det er bølger opp og ned og att og fram, og det er vanskelig å være skråsikker i en sånn prosess uansett. Nå er jeg kvinne, men tipper det ikke er helt ulikt for menn.

Anonymkode: 52042...955

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men Norge er ikke USA. Skilsmisse i Norge vil ikke utløse underholdsbidrag til ektefellen eller medføre at kona får halvparten av alt, også det mannen hadde før ekteskapet. Det er ikke vanskelig å skilles når du virkelig elsker den andre kvinnen. Det er det mange elskerinner ikke forstår. I mitt tilfelle, der jeg skilte meg fra eksen etter utroskap, så ble han ikke sammen med elskerinnen, selv om det var fritt frem etter at jeg gikk. Han var singel i to år, og så ble sammen med en helt annen dame. De fleste vil ikke ha elskerinnen når spenningen forsvinner, og hverdagen treffer. Kjenner til en som ønsket å flytte fra kona rett til elskerinna, i stedet for å bo alene. Elskerinna ønsket ikke det siden hun hadde to sønner og ville være særboer, og da flyttet gubben like godt tilbake til kona igjen. 

Anonymkode: 7f75b...83b

Men det er jo ikke kun økonomi som binder sammen da.  

Jeg kjenner mange som har skilt seg (også for elskerinnen), og jeg har vel sjelden hørt noen som har sagt at skilsmisse ikke var vanskelig. 

Det er jo en romantisk tanke, at man går gjennom ild og vann for den man elsker. Men reelt sett, så har du jo faktorer som for eksempel barn, som for mange veier ufattelig mye tyngre enn seg selv og egen egoisme. De vil ikke ødelegge barna, og de vil ikke ha barna bare 50%. 

Og du har mange følelser involvert, en kjærlighet for kona og tristhet over en fremtid som ikke ble likevel, samt følelser som forpliktelse og lojalitet, skam, skyldfølelse, frykt for konsekvenser, å føle at man feiler og ødelegger. Mange som skiller seg, bruker mange år fra tanken først kommer til de faktisk går. Vingler og er frem og tilbake på det. Prøver å gå, men går med på å gi den andre sjanse på sjanse. Går mange runder i parterapi, prøver mange løsninger.

Det er fint du ikke syntes skilsmisse var noe vanskelig emosjonelt sett, og at det bare handler om det praktiske og økonomiske. Men jeg tror ikke det er så vanlig. 

Anonymkode: ba2cc...a44

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pissprat !   🙄

Anonymkode: e80b5...0f5

Fant elskerinnen… 😄

Anonymkode: 6cc53...daa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kona er flott på alle måter, men ikke spennende nok lenger seksuelt og når sant skal sies så oppfører hun seg som prostituert. 

De gangene jeg blar opp lommeboka og spanderer ferieturer, restaurantbesøk, gir henne gaver, inviterer henne med på andre ting så først blir hun i mood til sex. Anonymkode: 799eb...fb8

Jeg får ikke det du skriver før og etter første komma til å henge sammen, beklager :) Jeg tror det før første komma er et fromt ønske, kanskje fra en tidlig fase?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så våkner de en dag og ser at den de har valgt å dele livet med, ikke er den de har mest til felles med eller den de kommuniserer best med eller har overensstemmende behov med. Anonymkode: 5b5e0...e0f

Det hjelper lite, men dog en trøst ikke å være alene :) 

Og du har mange følelser involvert, en kjærlighet for kona og tristhet over en fremtid som ikke ble likevel, samt følelser som forpliktelse og lojalitet Anonymkode: ba2cc...a44

Nemlig. Og det er med vilje jeg stopper sitatet akkurat der. Det er nettopp en kjærlighet til den man trodde og håpet på, tenkte at det ordner seg nok, det kommer seg og det er jo ikke egentlig såå ille.. Det "bare" mangler en del, noen biter av det å være sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg også ofte er tilfelle.

Det er ikke det at de føler de har ordnet seg så sinnsykt bra med spenning med elskerinnen og en kone hjemme som passer ungene og vasker sokkene. 

Men heller at skilsmisse er utrolig tungt og vanskelig. Hadde de stått på bar bakke og vært single, så hadde de kanskje valgt kona over elskerinna. 

Men når de ender med å velge kona, så kan det kanskje handle mer om en frykt for å gå enn en lyst til å bli. 

Jeg er veldig enig i det du sier. 

Det var forresten jeg som fortalte om min far som giftet seg med sin elskerinne som nå har blitt ei stemor jeg har blitt så glad i. 

Foruten pappas redsel for å miste oss ungene, var det også økonomi inne i bildet. Etter 17 år som gift var den uoversiktlig. Min mor hadde aldri bidratt, verken med lønnet arbeid eller husarbeid. Hun sov og drakk stort sett. 

Men likevel ble min far dømt til å betale henne en betydelig sum "for å forhindret henne i utdannelse og arbeid". Konsekvensen ble jo at vi fikk det veldig trangt økonomisk pappa, lillesøster og jeg. 

Jeg tror mange menn forelsker seg, enkelt og greit. Kanskje har de et ubevisst håp om å bli tatt også, slik at de blir kastet ut. Å leve et hemmelig dobbeltliv må være ekstremt stressende. 

Det er selvsagt ikke riktig å forsøke å løse problemene sine slik, men mennesker er ikke rasjonelle. 

Kvinner mishandler også. Det er et element som må sies i denne debatten. Menn sliter mer enn oss kvinner med sin mentale helse. 

Anonymkode: 9b693...beb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er elskerinnen og vi snakker veldig åpent om dette.

Han liker livet sitt. Han liker hjemmet sitt, kona si, familien deres, vennene deres, a4-livet han har. Han ønsker ikke å gå ut av dette.

Jeg gir han glede, selvtillit, lidenskapelig sex, en samtalepartner, noen som bryr seg om han..

Og vi er begge fornøyd med å være i vår egen boble helt uten hverdagsliv.

Anonymkode: 78116...90a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han liker livet sitt. Han liker hjemmet sitt, kona si, familien deres, vennene deres, a4-livet han har. Han ønsker ikke å gå ut av dette.

Jeg gir han glede, selvtillit, lidenskapelig sex, en samtalepartner, noen som bryr seg om han..

så kona bryr seg ikke om han? Er vel han som ikke bryr seg om kona. Du vil også bli byttet ut, når du blir kjedelig for han.

Anonymkode: 0e044...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

så kona bryr seg ikke om han? Er vel han som ikke bryr seg om kona. Du vil også bli byttet ut, når du blir kjedelig for han.

Anonymkode: 0e044...e0f

Hun bryr seg nok hun også 😊 Kan godt hende jeg blir byttet ut ja, det kommer ikke til å være evig.

Det er nærmest komisk å lese her inne innimellom. Som om det er en selvfølge at elskerinnen ønsker et forhold, står i skyggen og tror det aldri kommer til å ende. Tror de fleste elskerinner har et ganske avslappet forhold til det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tro den greia med å bytte ut partner etter mange år kan handle om manglende evne til å glemme. Alle gjør feil, og hvis man ikke glemmer  sine partners idiotiske feil, så vil de hope seg opp og vokse til en irriterende haug med feil.

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren/kona trusler med barna. Da kan ikke mannen skille seg må vite (i 2025)…

Anonymkode: 91eb9...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange tror at gifte menn egentlig ønsker å forlate kona for elskerinnen. Men det finnes mange tilfeller der kona finner ut, ønsker fredelig skillsmisse for barnas skyld, og har egen økonomi. Likevel trygler mannen om ny sjanse. De ønsker seg ikke ut av forholdet, de trodde bare de kunne krydre egen hverdag, og samtidig beholde kona. Utro menn ( og kvinner) kommer i alle kategorier. Det finnes ikke ett svar for alle.

Anonymkode: fd900...011

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser mange tror at gifte menn egentlig ønsker å forlate kona for elskerinnen. Men det finnes mange tilfeller der kona finner ut, ønsker fredelig skillsmisse for barnas skyld, og har egen økonomi. Likevel trygler mannen om ny sjanse. De ønsker seg ikke ut av forholdet, de trodde bare de kunne krydre egen hverdag, og samtidig beholde kona. Utro menn ( og kvinner) kommer i alle kategorier. Det finnes ikke ett svar for alle.

Ja, det å ha lyst på sex med en ny person, er jo på ingen måte ekvivalent med at man ikke er glad i kona eller at man har lyst til å bryte opp en familie. Tror ofte ikke det er så gjennomtenkt heller, at man skal krydre egen hverdag. Tror mange havner i situasjonen fordi vi er biologisk skrudd sammen på den måten.

Nei, skylder ikke alt på biologi, men innser jo at akkurat sex og forelskelse får oss til å gjøre mye som ikke nødvendigvis er rasjonelt og fornuftig. 

Anonymkode: 048db...b6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 12.35):

En elskerinne er bare ett høl, man forlater ikke kona kun pga det 

Anonymkode: 0fac2...6f5

Jeg synes nå den som går bak ryggen på et menneske er hølet jeg da. Man kan egentlig kalle den utro mannen eller dama et felleshøl. 

Anonymkode: be816...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 21.52):

Om du får super sex ut av dette, flott for deg. Men jeg lurer alltid på hva som får folk til å kaste bort mange år av livet på en de aldri vil få et forhold til? Er samtalepartner som du vet med sikkerhet du vil miste om noen år? Studentene deres betyr jo ingenting. 

Du blir utnyttet men påstår du gir ham glede, selvtillit og en god samtalepartner?😆

Anonymkode: be816...bba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er jo det siste der som er litt poenget da, også til oss som sier at det faktisk er mulig at han ønsker å skille seg.

Det er jo en utbredt greie, her på KG i all fall, at mannen liksom alltid bare ser på elskerinna som et høl mens kona er pefekt og fantastisk, og at det som oftest bare er en pose og sekk-greie. Så du sparker inn åpne dører nå, du skriver akkurat det som flertallet påstår, også i denne tråden. Kanskje bare ikke på de par siste sidene hvor bl.a. jeg har skrevet en del for å nyansere.

Vi som sier at det ikke alltid er sånn som du skriver, er vi som prøver å si at at det er like mange forskjellige varianter av dette som det er forskjellige mennesker. 

Det du påstår, er det flertallet på KG gjerne sier - og er nok også overdrevet. Man ønsker jo det skal være sant, for man hater elskerinner og umoral og vil det skal være en slags rettferdighet eller karma i det. Derfor sier man at sånn er det alltid, som en slags skremselspropaganda.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det er jo det siste der som er litt poenget da, også til oss som sier at det faktisk er mulig at han ønsker å skille seg.

Det er jo en utbredt greie, her på KG i all fall, at mannen liksom alltid bare ser på elskerinna som et høl mens kona er pefekt og fantastisk, og at det som oftest bare er en pose og sekk-greie. Så du sparker inn åpne dører nå, du skriver akkurat det som flertallet påstår, også i denne tråden. Kanskje bare ikke på de par siste sidene hvor bl.a. jeg har skrevet en del for å nyansere.

Vi som sier at det ikke alltid er sånn som du skriver, er vi som prøver å si at at det er like mange forskjellige varianter av dette som det er forskjellige mennesker. 

Det du påstår, er det flertallet på KG gjerne sier - og er nok også overdrevet. Man ønsker jo det skal være sant, for man hater elskerinner og umoral og vil det skal være en slags rettferdighet eller karma i det. Derfor sier man at sånn er det alltid, som en slags skremselspropaganda.

Jeg skrev at det finnes mange tilfeller der han ikke ønsker å forlate. Jeg skrev ikke at det alltid er sånn, slik du har oppfattet det. Alle utro menn har ikke samme ønsker. Noen vil gå, andre vil ikke, noen er bare egoister, andre har ikke engang tenkt lengre enn der å da. Poenget er at de er ikke en ensartet gruppe, slik som man får inntrykk av når man leser her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bra oppsummering av tråden. Jeg har levd en stund og sett utroskap på flere ulike måter, akkurat som du skriver her: 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev at det finnes mange tilfeller der han ikke ønsker å forlate. Jeg skrev ikke at det alltid er sånn, slik du har oppfattet det. Alle utro menn har ikke samme ønsker. Noen vil gå, andre vil ikke, noen er bare egoister, andre har ikke engang tenkt lengre enn der å da. Poenget er at de er ikke en ensartet gruppe, slik som man får inntrykk av når man leser her.

Min erfaring er at utroskap ofte er et symptom på noe hos den utro som vedkommende ikke vet hva er selv en gang. Derfor kan man sjelden si med sikkerhet på forhånd om en mann vil forlate kona for elskerinnen eller ikke. Det kommer an på hva som ligger bak.

Anonymkode: 52042...955

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si utro personer kan deles inn i tre hovedkategorier:

• De som er fullstendig blottet for empati og kun tenker på seg selv og sine behov. Det er irrelevant at forholdet til partneren hjemme er fint.

• De som går gjennom en vanskelig periode, enten i forholdet eller av andre årsaker, og som på grunn av sin sårbarhet dras mot noen som kan gi dem trøst/bekreftelse/boozte selvtilliten. 

• De som møter den rette for sent, altså etter at man er etablert med barn, hus, felles forpliktelser osv.

Selv var jeg i begge de to siste kategoriene. Massiv psykisk vold fra eks gjorde at jeg ikke kom meg ut, samtidig som jeg ble kjent med min sjelevenn oppi det hele. Han på sin side var kun i den siste kategorien. Kona var helt ok, de bare vokste fra hverandre, men han ville ikke gå pga barna i mange år. Det tok hele 6 år før det ble oss.

Anonymkode: 5b5e0...e0f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det korte generelle svaret er at mennesker unngår å ta valg som medfører stress, ubehag og store omveltninger.

Alt annen om stygge elskerinner som er høl, menn som elsker sine vakre koner og uten samvittighet bare vil ha i pose og sekk er generaliseringer og tar ikke hensyn til hvor sammensatte mennesker og relasjoner er.

Utroskap finnes overalt i samfunnet. Noen er notorisk på jakt etter sex med hvem som helst og hvor som helst, de fleste møter nok bare den rette (gale) på riktig (galt) tidspunkt.

Man kan være nesten lykkelig men mangle noe i seg selv eller forholdet som dytter en over kanten og man kan være glad i flere på en gang. Til og med to vilt forskjellige mennesker kan man like like mye. Elske noen og være forelsket i en annen. Ting er ikke svart hvitt.

Endret av Bimbo
  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skriver jo at jeg er helt enig med deg. Jeg har også skrevet nettopp dette selv. Det er du som oppfatter meg feil her. 

Bare påpekte at det fremsto litt  av innlegget som at du var av den oppfatning at folk flest tror menn alltid vil forlate kona for elskerinna, eller at folk flest mener det - når det er motsatt, folk flest/KGere er av den oppfatning av at menn ikke pleier å ville forlate kona. Det var ikke noe mer enn det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...