Gå til innhold

Hvorfor anbefales bomulls lue fremfor ull om våren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i div utstyrslister til barnehager at de skriver tynn bomulls lue om våren og tidlig høst. Hvorfor anbefaler de drt fremfor en tynn ull lue? 

Ull regulerer jo temperaturen bedre sies det, og ull holder på varmen selv om den blir våt en dag det regner et,.

Tenker på en sånn tynn og myk en, ull behøver ikke være tykk.

https://www.polarnopyret.no/barneklaer/po.p-originals/lue-i-merionoull-gramelange-60469485-186

Anonymkode: b9571...72d

AnonymBruker
Skrevet

Den er jo bedre enn bomull, så lenge det ikke er for varmt. 

Anonymkode: 73b0e...573

AnonymBruker
Skrevet

De tynne luene i ull er også gode om våren. Men de i bomull er billigere og like gode på denne tiden av året. De er ofte også litt mer vindtette.

Anonymkode: 35b80...777

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bomull beskytter bedre mot vind.

Anonymkode: 56922...657

AnonymBruker
Skrevet

Ull føles varmere og noen er plaget med at det klør. Verken jeg eller  barna klarer å gå med ull når sola begynner å varme. (Har prøvd merinoull ja)

Anonymkode: cc2cb...4b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ull er jo varmere.. 

Anonymkode: c5b50...e46

• Liker 1
Skrevet

Det er bare de som selger ullklær som tror på at ull regulerer varme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (13 minutter siden):

Det er bare de som selger ullklær som tror på at ull regulerer varme.

😅 

Hilsen forsvaret.

Anonymkode: 69a47...ee9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At ull regulerer varmen er bare tull. Alle her koker om de bruker ull når det er for varmt.

Anonymkode: 1805b...fff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen er ull bra hele året, andre klør av mange typer ull (jeg selv inkludert), barna reagerer også på en del, noen synes ull blir for varmt. Vi har prøvd mange typer, men kommer frem til at luer/pannebånd av ull er slitsomt.  Ungene brukte en del ull i barnehagen, men fra de begynte på skolen har de brukt utelukkende teknisk undertøy på vinterstid.  De har ikke lenger ull på hodet heller, og jeg forbanner meg selv for at jeg hver vinter tror at jeg kan bruke Kari Traa pannebåndet mitt uten å klø….  

Liker barna ull så er det jo fint for de, spesielt om de er litt frosne av seg. Yngste har kun brukt ullunderdel/overdel som ekstra lag over  superundertøy om det er ekstra kaldt. Mine trener ute hele vinteren 3-4 dager i uka i teknisk undertøy, og treningsjakke/treningsbukse og ullsokker ned til -12/13 grader.  På beina har vi ikke funnet bra nok erstatning enn ull, så der må de tåle at det klør litt. 

Anonymkode: 92159...32b

AnonymBruker
Skrevet

Ull er jo varmere. Det med at det regulerer varmen må være en myte det har jeg aldri opplevd selv at det gjør iallfall. Fordelen må kun være at det funker bedre om det blir vått eller svett... Men man kan jo ha tynn ull til regnværsdager da og bomull ellers. 

Enig i at bomull nok er mer vindtett og. 

Anonymkode: c1651...053

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt av flere, er bomull mer vindtett. I tillegg blir det for varmt med ull for mange disse årstidene. 

Anonymkode: 3a91f...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...