Gå til innhold

Har vi er forvridd syn på hva som er et tynt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser i den forrige tråden at mange skriver at barna er tynne, men når velt og høyde oppgis er de absolutt ikke det. Er barn som er 154 høy og veier 48 kilo er ikke tynn. 

Barnet mitt er slank, han er 120 høy og veier 24 kilo, men tidligere så alle barn slik ut. Tror vi har begynt å få er litt forvridd syn på hva som er normalvekt og overvekt hos barn… 

Anonymkode: a2636...1a2

• Liker 25
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser vi eget barn alene så er det lett å se seg blind og det kan gå begge veier av skalaen. Har et barn som jeg synes ser helt vanlig ut, ingen synlige ribbein, men vekta sier likevel undervekt i følge bmi skala. Tynnheten synes godt når hun står ved siden av venner med mer «normal» vekt.     Sånn kan det være med overvekt også, det synes så mye tydeligere når barnet står ved siden av noen med bedre balanse mellom høyde/vekt.

Har to barn- et av hvert kjønn. En i øvre enden av skalaen fra 6 mnd alder (både høyde og vekt) og datteren både lav og lav vekt. Gjennomgående har den tynne spist mye mindre, aldri overspist, aldri måttet reguleres, spiser knapt søtsaker (godis/kaker) og er generelt mye mer aktiv. Har lite sultfølelse, den andre kunne tømt huset for snacks (så vi har aldri sånt luggende) og brukte lang tid på å lære kroppen hva den burde spise og ikke bare se noe godt og spise uten å kjenne/tenke etter. Ser man på matinntak over lang tid så er det ikke rart det er stor vektulikhet (som ikke bare skyldes kjønn/alder), men den ene spiser for mye og den andre litt for lite.   Den med høyest vekt vokser nå mer i høyden uten at vekten øker, men vil nok aldri være tynn som søsteren, har både annen kroppstype - og apetitt, samt er mye latere.

Anonymkode: 0d479...bb1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med deg ts. Jeg er selv helt normal. 157 cm 49 kg. Ingen utstikkende bein og har både pupper og mage. Allikevel så får jeg stadig høre at jeg er tynn. Jeg er jo helt normal.

men ser jo på min egen arbeidsplass at jeg fort blir «den tynne», for normalen nå om dagen er å være overvektig.

Anonymkode: 462d4...372

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi normalen er å være litt lubben. Før var det sjelden man så overvektige barn mens nå er vel 1 av 4 eller noe sånt overvektig. Det er det samme med voksne. Jeg er normalvektig, i nedre del av normalområdet riktignok, men må forsvare at jeg ikke spiser kake flere ganger om dagen på en vanlig hverdag når jeg er med en gjeng der alle har noen kg ekstra. Fordi vi er så aktive at vi må unne oss noe godt. 

Anonymkode: 12947...70d

• Liker 5
Skrevet

Ja, det tror jeg. Det gjelder ikke kun barn også voksene. Normalvektig har blitt det nye tynn. 
Mitt barn forteller meg hele tiden at jeg er så tynn, helt annerledes enn andre, og jada er tynnere enn mange andre men er faktisk normalvektig for sin alder. Jeg var tynn jeg var undervektig veide 40 kilo og var 167 høy, nå har jeg lagt på meg og alle sier jeg er fortsatt tynn. Nå er jeg på grensen av overvekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine gutter er normale.

14 år, 170 cm og 51 kilo

10 år, 140 cm og 29 kilo

Likevel er det tilnærmet umulig å finne bukser som passer. Alt er for stort 😞

Anonymkode: 031db...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke med barnestørrelser på klær, men jeg husker når H&M endret størrelsene for voksne. 34/36 var før small, nå er det 36/38 som er small. Dette er blitt en god del år siden nå, og om jeg husker riktig så var det for både og tilpasse seg samfunnet, og noe med mer like størrelser i ulike land. Om barnestørrelser også har fått mer vidde (ikke bare de som det står på er «vid modell»), og annet er tilpasset (blitt større) så blir nok mange litt «lurt». Jeg vet altså ikke om det har vært noen endringer der.

Jeg er selv 160cm og 53kg, og altså normalvektig, men det er flere butikker som ikke fører små nok størrelser for meg. Med så lav høyde så trekker jeg ikke så mye heller. Jeg kjøper en god del klær på barneavdelingen selv. 

For meg virker det som hva som er «normalt» har endret seg veldig med årene, både for voksne og barn. Selv om det har blitt mer fokus på sukker og blant annet barnehager har blitt mer nøye, så er det en god del i omløp likevel. Jeg har også inntrykk av at hverdagsaktivitet er blitt endret. El-sparkesykkel fremfor vanlig sykkel til skolen f.eks. 

Er «naturlig» at enkelte ting får konsekvenser og at en ser seg litt «blind» på hva som er «normalt» når det er såpass mange barn som har litt ekstra. Det har jo til tider alltid vært barn som har veid litt mer, og en del vokser det jo av seg, men det gjelder ikke for alle. 

Anonymkode: d25c4...13f

• Liker 3
Skrevet

Det korte svaret er ja.

Mitt ene barn var hele "karrieren" på helsestasjonen i nede sjikt og svært slank. Når jeg sa at jeg syntes han var tynn så svarte helsesøster at nei han er helt normal.

Men barn i dag er generelt tyngre så han virker tynnere fordi så mang er i godt hold.

Hele befolkningen er blitt tyngre, det å være naturlig tynn er ikke så vanlig lengre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overvekt er den nye «normalen» og en høy andel barn er overvektige. Har nylig lest forskning på at folk i dag ser på normalvektige som magre/tynne pga det er så mange overvektige. Kunne lagt med link til forskningen om jeg husket hvor den var.

Anonymkode: 86b1d...65d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vekten har nok økt i befolkningen. Når jeg var ung, var jeg overvektig. I dag hadde jeg vært normal. Men når det er sakt, så er ikke vekt og høyde målestokk nok Noen er tyngre enn de ser ut til. 

Anonymkode: a18e4...f11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser i den forrige tråden at mange skriver at barna er tynne, men når velt og høyde oppgis er de absolutt ikke det. Er barn som er 154 høy og veier 48 kilo er ikke tynn. 

Barnet mitt er slank, han er 120 høy og veier 24 kilo, men tidligere så alle barn slik ut. Tror vi har begynt å få er litt forvridd syn på hva som er normalvekt og overvekt hos barn… 

Anonymkode: a2636...1a2

Hva mener du med det? Når? Var mange lubne/overvektige da jeg var ung (født 81j i alle fall. 

Anonymkode: 9780d...8a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva mener du med det? Når? Var mange lubne/overvektige da jeg var ung (født 81j i alle fall. 

Anonymkode: 9780d...8a0

Født 1985 her. Var kun én skikkelig stor person per klassetrinn. Ingen var lubne.

Anonymkode: 6f6bd...1a1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 3df49...374

Gjest Albbas
Skrevet

Det jeg reagerer på er at mange har en frykt for at barna skal bli/være tynne. Ser det med flere familiemedlemmer og hvordan de for eksempel kan mase på sønnen min (som er småspist) om at han må spise, for han er jo så tynn. Han er for det første ikke TYNN, og hva så om han hadde vært det? Er det noen krise da? Vi vet da at statistisk sett vil nok han også med stor sannsynlighet bli overvektig i voksen alder, særlig hvis han skal lære seg å ignorere metthetssignalene sine for å ikke være tynn... 😑

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (14 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at mange har en frykt for at barna skal bli/være tynne. Ser det med flere familiemedlemmer og hvordan de for eksempel kan mase på sønnen min (som er småspist) om at han må spise, for han er jo så tynn. Han er for det første ikke TYNN, og hva så om han hadde vært det? Er det noen krise da? Vi vet da at statistisk sett vil nok han også med stor sannsynlighet bli overvektig i voksen alder, særlig hvis han skal lære seg å ignorere metthetssignalene sine for å ikke være tynn... 😑

Vi har ett tynt barn. Og problemet er jo at hun blir langvarig syk hver gang hun er syk. 

Søskena er normalt slanke barn, som fint tåler et par dager med feber og lite næring. 

Det magre barnet blir så slakk av å ikke spise én dag, at hun kan bruke ei uke på å få tilbake kreftene. Hvis hu  får omgangssyka bruker hun to uker før hun takler å gå på aktiviteter etter skolen. 

Det er ikke gunstig å ikke ha noe å tære på!

Anonymkode: bdbdd...4ce

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har ett tynt barn. Og problemet er jo at hun blir langvarig syk hver gang hun er syk. 

Søskena er normalt slanke barn, som fint tåler et par dager med feber og lite næring. 

Det magre barnet blir så slakk av å ikke spise én dag, at hun kan bruke ei uke på å få tilbake kreftene. Hvis hu  får omgangssyka bruker hun to uker før hun takler å gå på aktiviteter etter skolen. 

Det er ikke gunstig å ikke ha noe å tære på!

Anonymkode: bdbdd...4ce

Jeg har et ikke-tynt barn som også er sånn. 🤷‍♀️🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er hva jeg  vil kalle solid. Ikke lubben,  ikke tynn, men vanlig og solid. Ifølge helsestasjonen er hun helt gjennomsnittelig for alderen hva angår høyde og vekt.  Er persentilene til helsestasjonen blitt endret, mener dere, eller ?

Anonymkode: 671a2...9e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Datteren min er hva jeg  vil kalle solid. Ikke lubben,  ikke tynn, men vanlig og solid. Ifølge helsestasjonen er hun helt gjennomsnittelig for alderen hva angår høyde og vekt.  Er persentilene til helsestasjonen blitt endret, mener dere, eller ?

Anonymkode: 671a2...9e7

Det har blitt mer "normalt" å være tyngre. Når jeg var barn var det en og annen på skolen som var lubben, i dag er det langt flere.

Barn som er slanke ser nesten unormalt tynne ut fordi de sees opp imot de som er mer i godt hold.

Og jeg tror at dette med vekt og kropp er svært komplekst. Vi har lett for å se oss blinde på enkle løsninger og skylde på foreldre osv, men sannheten er at hele befolkningen er større i dag. Vi kan ikke si at det er unormalt å være overvektig når over halvparten av voksne er det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette med vekt og barn er vanskelig, generelt å snakke om vekt er vanskelig.

Barnet mitt er høy, og helt normalvektig ifølge KMI. Han er høyere enn 95% i klassen, og er både «tynnere» og «tykkere» enn andre i klassen. Så sammenlignet med mitt barn, føler jeg mange er korte og lubne, eller korte og spinkle. Det lille fåtallet som er høyere/like høy, ser ut til å være likt bygd.

Kan ikke helsesøster og leger få ta dette? De som kan dette..

Anonymkode: 9f85a...f0a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...