Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har plass nok, det er ikke det, og jeg har økonomi til det men jeg begynner å bli fysisk og psykisk sliten av dette her. Kort historie( skal prøve å korte den ned) Venninne flyttet til området vårt og det var slik jeg ble kjent med henne og hun har 2 herlige barn. Hun er alene med de og har nada familie. Hun flyttet hit pga jobb. Ungene er under 4.  Så mistet de boligen sin, da huseier skulle ha den selv og det er absolutt  lite boliger. Det er priser som 18 000 for 1 soverom, pga bolig mangel i området.  De søker og søker, kontakter nav, kontakter kommunen, men der er det like lang ventetid som ungene er gamle, nav kan kun tilby nødboliger på et sted hvor det er rus og psykiatri tilfeller. Det å flytte er ikke en mulighet da det er lite jobber og barnehage er ikke et spørsmål om en gang. Så hun spør om hun kan få bo hos meg for noen uker mens hun prøver å løse dette, det var da snakk om ut Mars. 

Vel, noen uker er blitt lengre enn det og jeg begynner å bli sliten, jeg har som sagt plass nok men begynner å føle meg låst. Jeg går turer med hund hele tiden føler jeg for å få litt fritid, da vi begge jobber på dagtid, jeg jobber skift hvor det er 3 delt turnus  mens hun jobber dagtid. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få henne til å forstå. 

Jeg har har sagt det direkte men så spiller hun på samvittigheten min.  Jeg ender opp som hushjelp, vaskedame, barnevakt osv.

Hun er sliten som bare det men likevel. Når jeg sier noe til henne at hun bør vvurdere  å finne en egnet plass så blir hun veldig stille, og når jeg kommer hjem fra nattvakt eller kveldsvakt så har hu vasket huset, og håper at jeg ikke skal si noe mer om at hun må flytte. Men hvordan rakkern få henne ut? Jeg har ikke noe i mot barn men jeg ville ikke være tvungen til å ikke kunne invitere hvem jeg vil fordi jeg da føler på at ungene må ha ro når de sover, noe som jo stemmer men litt lyd må de kunne takle. 

Og som i dag hvor jeg skal besøke en gammel tante som slettes ikke er begeistret for disse 2 som er høyt og lavt og hyler høyt og mye, hun har invitert meg på kafe men når jeg sier til min venninne her at jeg skal av gårde så sukker hun og sier at jeg er heldig som kan reise og hun lurte på om det var plass til flere men jeg sa nei, nå sitter jeg med verden  mest idiotiske  dårlig samvittighet.

Hva i alle dager gjør man?

Anonymkode: cfb3d...240

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres mer ut som en parasitt enn en venninne og her må du sette hardt mot hardt. Dere må snakke sammen og du må si det du skriver her. Hun har ingen rett til å påføre deg dårlig samvittighet. Du har strukket deg ekstremt langt!

Gi henne skriftlig en ut-dato.

Betaler hun leie i det hele tatt? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det her går jo ikke lengre. Det er hardt, men hun må ta en nødbolig. Dette er faktisk ikke ditt ansvar, og vil jo tro at kommunen får opp farten med en gang hun sitter i uegnet bolig. Sånn som det er nå, så har hun jo en løsning.

Sett deg ned med henne og gi henne en dato for når de skal ut (ikke la det gå for lang tid. Vær helt tydelig på datoen).

Jeg ville også sagt at den datoen får du besøk av noen som skal bo der en uke eller noe. Under den samtalen ville jeg også gjort det klart og tydelig at du virkelig føler at dette har gått for langt i og med at det trakk så voldsomt ut i tid.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske dumsnill, og har en gang latt en veninde flytte inn. Og aldri mer. Har ikke gjort det før og ikke etter. 

Så et godt råd til de som har venner som vil flytte inn, si nei.

Hun vrninden din er alene med barn, og kan ha rett på lån fra husbanken.  Så får hun ikke noe å leie,  da bør hun søke et slikt lån

Anonymkode: 59429...b93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ganske dumsnill, og har en gang latt en veninde flytte inn. Og aldri mer. Har ikke gjort det før og ikke etter. 

Så et godt råd til de som har venner som vil flytte inn, si nei.

Hun vrninden din er alene med barn, og kan ha rett på lån fra husbanken.  Så får hun ikke noe å leie,  da bør hun søke et slikt lån

Glemte å skrive. Lag en kontrakt med henne.  Kun slik kan du juridisk få henne ut, evnt

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt, det høres slutsomt ut å ha henne boende så lenge.

Om det er dårlig leiemarked og/eller hun ikke har råd til bolig der dere bor nå, må hun flytte til en annen plass hvor hun finner bolig. Så enkelt (men likevel så vanskelig). Det må du manne deg opp til å fortelle henne, og så kan du være på tilbudssiden både med å hjelpe henne og finne aktuelle steder og leiligheter, og kanskje også være med på visninger eller passe barna mens hun er på det❤️

Anonymkode: 0793e...25e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si at du må ha tilbake leiligheten innen xx.xx dato grunnet personlige årsaker. Utsettelse er uaktuelt. Si til din venninne at hun får spørre om hjelp hos nav eller kommunen om hun ikke finner noe privat. Her må du faktisk også stå for at de må ut den datoen selv om de evt ikke har funnet noe, for slike folk utnytter deg til det ytterste. Du må vise at dette er ment seriøst. 

Anonymkode: f57df...638

AnonymBruker
Skrevet

Å komme inn på boligmarkedet er tøft idag. Og det trengs minst to inntekter for å klare å ha bolig og ha barn...hvorfor har hun fått barn alene når hun ikke har økonomi til det ?

Anonymkode: 1e26a...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...