Gå til innhold

Tomatplantepotte fra biltema! Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg har kjøpt en 28 liter pitte til tomatplanten min som jeg nå har pottet om. Men jeg skjønner ikke hvordan denne fungerer? Jeg har måttet vanne fra toppen for å gi den stakkars planten vann. Er det noen som har erfaring med denne type potte til tomat? Fortell meg gjerne hva jeg skal gjøre. Angrer på at jeg plantet om 😪

Screenshot_20230521_084429_Chrome.jpg

Anonymkode: e8ca5...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når du setter nedi den plata som skal i bunnen, bøyer du «flappen» (til høyre på bildet) oppover og passer på at den kommer der hullet på sida av potta er. Det er hullet du skal vanne gjennom.

(Jeg monterte 4 slike potter i går…)

Anonymkode: 2e961...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du setter nedi den plata som skal i bunnen, bøyer du «flappen» (til høyre på bildet) oppover og passer på at den kommer der hullet på sida av potta er. Det er hullet du skal vanne gjennom.

(Jeg monterte 4 slike potter i går…)

Det har jeg gjort. Så helte jeg bare oppi jord, men usikker på om jeg skulle gjort noe mer? F.eks løsnet litt på røttene? Trykket oppi mer jord i de kjegleformede "beina" (for det gjorde jeg ikke).  Er litt lei meg, for hadde håpet å kunne klare å få til en tomatplante, men redd den vil dø i den potta der... 

Takk for svar 🥰👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde tomater i slike potter i fjor også, og de fungerte helt fint. Plantene ble store og fine. Du må gjerne vanne ovenfra til å begynne med, men etter hvert begynner jorda og røttene å trekke vann nedenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk for betryggende svar. De fungerer veldig fint også til agurkplanter? Eller? 😊🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for betryggende svar. De fungerer veldig fint også til agurkplanter? Eller? 😊🙏

Liker ikke agurk, så det har jeg ikke prøvd 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ca. hvor ofte må planten vannes med en slik potte?

Anonymkode: a8bad...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man bruke disse pottene hvis man skal på ferie i en uke? Altså er de selvvanningspotter?

Anonymkode: deb58...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ca. hvor ofte må planten vannes med en slik potte?

Anonymkode: a8bad...cf8

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan man bruke disse pottene hvis man skal på ferie i en uke? Altså er de selvvanningspotter?

Anonymkode: deb58...c45

Det kommer an på hvor varmt det er, hvor mye sol det er også.

Det er jo et hull på siden av potta der en kan fylle vann som legger seg i bunnen, så det går nok fint med noen dager mellom hver gang det er behov for påfyll - men igjen; det kommer jo mye an på været også.

Anonymkode: d8c3a...52b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser nå at du har kjøpt 28 liter potte. De er jo kjempestore. Har du bare en plante? Jeg har 14 liter potter med 2 planter i hver. Tidligere har jeg brukt vanlige potter på ca 5 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser nå at du har kjøpt 28 liter potte. De er jo kjempestore. Har du bare en plante? Jeg har 14 liter potter med 2 planter i hver. Tidligere har jeg brukt vanlige potter på ca 5 liter.

Ja, har bare en plante i en 28 i potte 😅 Er potta for stor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...