Michaelhe Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 (endret) Da Trump ble valgt første gang, sa han spøkefult at hans velgere var SÅ trofaste at de "ikke ville bry seg om han grep en pistol og skjøt en mann på åpen gate". Og nå er han mistenkt for statskupp, frikjent for voldtekt, men dømt for seksuelle ovegrep, dømt for økonomiske misligheter og har åpenlyst prøvd å hisse en mobb til å ta livet av hans egen vise president fordi han han ytret et selvstendig synspunkt som avvek fra hans eget. I tillegg så han på en global pandemi - et virus- som en konspirasjon mot ham selv, og avlyste hele krisen en uke før valget fra talerstolen fordi dette passet ham politisk. Uten noen tanke for pasientene. Han prøvde heller ikke å trøste eller samle nasjonen i kampen mot dette viruset. Men fortsatt er han kjempepopulær, og loven er i følge Trump det han selv sier og det som passer ham selv. Dvs fullstendig vilkårlig. Hvorfor tror dere det er slik? Ville nordmenn reagert på samme måte om Erna Solberg eller Støre viste en lignende holdning til lov og rett? Hvorfor bryr velgerne seg så lite i USA at de heller vil ha en diktator (det er jo det vi snakker om) enn en person som har et annet syn på skatter, helse og avgifter? Hvorfor ble avstanden mellom kandidatene så stor? Og det er heller ikke slik at republikanere IKKE har rett til å jobbe for sine saker, lavere skatter og religiøs moral. Det må de ha. Nå skal det sies at det er masse grums på demokratisk side også, spesielt i forhold til penger og valg og en del andre ting. Jeg kan for eksempel nevne at jeg en gang i demokratisk chatroom på nettet (jeg var nysgjerrig) ble kastet ut fordi jeg mente at palestinere hadde rett til å bli sett av mediene og at USA hadde et ansvar for afghanere og kurdere, som begge hadde støttet dem militært (det var ingen krangel, jeg var IKKE ufin). Dette var for mye, og jeg ble hevet på dør. Men på republikansk side er det free speech i en større grad enn det er blandt de såkalt liberale. Et politisk ukorrekt ord, og så ligger 30 års karriere i ruiner for en demokrat. Toleranse og ytringsfrihet er abstraksjoner for venstresiden. Men når en person IKKE er en kultleder, og når han eller hun har begått så store overtramp som Trump, så blir de som oftest byttet ut. Fordi velgerne protesterer. Endret 21. mai 2023 av Michaelhe
IkkeRikke Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Jeg tror mange amerikanske velgere er utbrent. Desinformasjon er også langt mer utbredt der. Folk lever i mindre samfunn og er skjermet for meningsmotstandere. Jeg tror særlig det republikanske partiet har jobbet for disse tilstandene, mens det demokratiske har latt være å gripe inn. Jeg er ikke fullstendig enig med at velgerne ikke bryr seg. Jeg ser spesielt unge mennesker engasjere seg i politikk i mye større grad enn de gjør i Norge. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå