Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ser bort fra betaling og finansiering, som er politikk og ikke helse. Har USA verdens beste helsevesen?

For meg virker som om de som får helsehjelp i USA er veldig fornøyde. Alle medieoppslagene handler bare om økonomi. Ikke helse og medisin.

Egentlig virker det logisk. Amerikanske helsepersonell er veldig godt betalt, så det er god rekuttering til helseyrkene. Bemanning er derfor ikke noe problem. Og det merker pasientene når de får behov for helsehjelp. Alle som har vært innlagt i USA forteller om fantastiske opplevelser og hvor godt ivaretatt de ble.

I tillegg er USA ledene på medisinsk forskning. Så amerikanske pasienter har alltid tilgang på det siste innen medisinsk behandling før resten av verden.

Amerikansk helsevesen tiltrekker seg også de beste helsearbeidere og forskere fra hele verden. Så pasientene i USA møter alltid på de dyktigste legene, sykepleierene og forskerne verden har by på.

Om jeg var syk, så ville jeg vært i USA. (Om penger ikke var et spørsmål).

Anonymkode: 2ed3a...cc3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis man ser bort fra betaling og finansiering, som er politikk og ikke helse. Har USA verdens beste helsevesen?

For meg virker som om de som får helsehjelp i USA er veldig fornøyde. Alle medieoppslagene handler bare om økonomi. Ikke helse og medisin.

Egentlig virker det logisk. Amerikanske helsepersonell er veldig godt betalt, så det er god rekuttering til helseyrkene. Bemanning er derfor ikke noe problem. Og det merker pasientene når de får behov for helsehjelp. Alle som har vært innlagt i USA forteller om fantastiske opplevelser og hvor godt ivaretatt de ble.

I tillegg er USA ledene på medisinsk forskning. Så amerikanske pasienter har alltid tilgang på det siste innen medisinsk behandling før resten av verden.

Amerikansk helsevesen tiltrekker seg også de beste helsearbeidere og forskere fra hele verden. Så pasientene i USA møter alltid på de dyktigste legene, sykepleierene og forskerne verden har by på.

Hvis penger ikke er et spørsmål kan du få super helsehjelp omtrent hvor som helst i verden.

Anonymkode: 19c5f...4fb

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis penger ikke er et spørsmål kan du få super helsehjelp omtrent hvor som helst i verden.

Anonymkode: 19c5f...4fb

Nei. Rike diktatorer og koorupte statsledere med lommene fulle av penger reiser til USA om de får kreft.

De hadde ikke reist om de kunne fått like god helsehjelp i hjemlandet. Og det selv om de er steinrike.

• Liker 1
Skrevet

USAs helsevesen er desidert bedre enn det man finner i en rekke U-land, men det pleier å bli ansett som verre enn helsevesenene til land med lignende HDI (human development index, indeks for menneskelig utvikling), som Norge. Merk at helsevesen bare betegner tjenester som tilbys av det offentlige. Mange amerikanere benytter seg ikke av det amerikanske helsevesenet. Som regel kjøper de helseforsikring av private aktører i stedet.

Når nordmenn mottar behandling i USA, er det ofte den norske stat som betaler. Når nordmenn blir sendt til USA, er det også enklere å velge mellom sykehusene som tilbyr best behandling. Amerikanere har ikke denne friheten. Mange mottar ikke behandling i det hele tatt fordi kostnadene er for høye. I tillegg er sjansen større for å havne på sykehus som tilbyr dårlig behandling.

Jeg tror ikke det er mulig å skille helsetilbudet fra finansieringen. Du må skjønne at formålet til private aktører i USAs helsebransje er å selge behandling, ikke å gi behandling. Man finner derfor mange historier om mennesker som har mottat en rekke kostbare behandlinger og blitt satt på medisiner som de egentlig ikke trenger.

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
IkkeRikke skrev (56 minutter siden):

USAs helsevesen er desidert bedre enn det man finner i en rekke U-land, men det pleier å bli ansett som verre enn helsevesenene til land med lignende HDI (human development index, indeks for menneskelig utvikling), som Norge. Merk at helsevesen bare betegner tjenester som tilbys av det offentlige. Mange amerikanere benytter seg ikke av det amerikanske helsevesenet. Som regel kjøper de helseforsikring av private aktører i stedet.

Når nordmenn mottar behandling i USA, er det ofte den norske stat som betaler. Når nordmenn blir sendt til USA, er det også enklere å velge mellom sykehusene som tilbyr best behandling. Amerikanere har ikke denne friheten. Mange mottar ikke behandling i det hele tatt fordi kostnadene er for høye. I tillegg er sjansen større for å havne på sykehus som tilbyr dårlig behandling.

Jeg tror ikke det er mulig å skille helsetilbudet fra finansieringen. Du må skjønne at formålet til private aktører i USAs helsebransje er å selge behandling, ikke å gi behandling. Man finner derfor mange historier om mennesker som har mottat en rekke kostbare behandlinger og blitt satt på medisiner som de egentlig ikke trenger.

Mener du virkelig at helsevesenet i Norge er bra? 

Anonymkode: 3d862...c03

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du virkelig at helsevesenet i Norge er bra? 

Anonymkode: 3d862...c03

Jeg kommenterte ikke det norske helsevesenet, men det havner som regel på topp ti i verden i diverse rangeringer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at medisin er utrolig dyrt der borte. Mange må velge mellom medisin og mat. Ambulanse er knalldyrt. 3000 kroner for å bli hentet og kjørt til sykehus.

Det er ikke slikt vi vil ha her.

Anonymkode: a3c2c...6c7

• Liker 4
Skrevet

USA har den høyeste mødredødeligheten i den moderne verden, de har en opioidepidemi utløst av leger, og for de med dårlig forsikring eller ingen er en sykehusinnleggelse ruin. Du får hjelp, og du får gjeld. 

Nei takke meg til Norge. 

Men hvis du er rik, sikkert supert 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (20 timer siden):

og for de med dårlig forsikring eller ingen er en sykehusinnleggelse ruin. Du får hjelp, og du får gjeld. 

De kan får det gratis betalt av skattebetalerne gjennom medicaid.

Topsi skrev (20 timer siden):

Nei takke meg til Norge. 

Helsekøene er lange og kvaliteten er dårlig, spesielt på offentlige sykehus hvor mange dør pga. lav kvalitet og tabber, Kvalitetsmessig er det amerikanske helsevesenet overlegent det norske, Norge har valgt kvantitet over kvalitet.

Anonymkode: 39714...de7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det vil jeg si.

Om man er dødssyk med en meget sjelden kreftform, så tenker man ikke "jøss, jeg er glad jeg bor i Norge for her det gratis".

Er man dødssyk så tenker man heller "jeg vil ha de beste legene og det beste utstyret for å ha de beste sjansene for å overleve". Og da er det USA som er stede å være.

Anonymkode: 86990...7be

AnonymBruker
Skrevet

Jet tror det, muligens. Jeg har en tilstand i kroppen hvor det norske helsevesenet ikke kan og ikke vil tilby meg hjelp. I USA kunne jeg fått hjelp.

Men jeg har ikke råd til å reise dit. Er heller ikke vaksinert.

Anonymkode: f58f5...b82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jet tror det, muligens. Jeg har en tilstand i kroppen hvor det norske helsevesenet ikke kan og ikke vil tilby meg hjelp. I USA kunne jeg fått hjelp.

Men jeg har ikke råd til å reise dit. Er heller ikke vaksinert.

Da ville du ikke hatt råd til sykehusregningen eller forsikringen heller... 

Anonymkode: 38b1b...e4a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ville du ikke hatt råd til sykehusregningen eller forsikringen heller... 

Anonymkode: 38b1b...e4a

Em, jo. Man betaler ikke 150 000 i måneden i forsikring. Jeg vet om mange der borte som ER fra USA med min tilstand og de har fått masse hjelp. Gjennom forsikring.

AnonymBruker
Skrevet

USA har et bra helesevesen, men hadde nok valgt Sveits foran USA 

Anonymkode: 3bdfc...ca8

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det vil jeg si.

Om man er dødssyk med en meget sjelden kreftform, så tenker man ikke "jøss, jeg er glad jeg bor i Norge for her det gratis".

Er man dødssyk så tenker man heller "jeg vil ha de beste legene og det beste utstyret for å ha de beste sjansene for å overleve". Og da er det USA som er stede å være.

Anonymkode: 86990...7be

Sveits er nok enda bedre

Anonymkode: 3bdfc...ca8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 7.58):

Kan du dokumentere alle påstandene du kommer med her ? Som at f eks alle som har vært innlagt på sykehus i USA er synes alt var så flott og fantastisk ? Eller dokumentere at helsepersonell er veldig godt betalt ? I forhold til hva ? 

Innlegget ditt virker som en blanding av diffus ønsketenkning og synsing. 

Anonymkode: 8b01a...b40

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 7.58):

Nei, men de liker å tro det selv. Men en ting er de flinke på å det er at det offentlige betaler utrolig mye for helsevesenet. 
Så de vinner premien for mest offentlige penger brukt for minst helsehjelp til innbyggerne tilbake

Anonymkode: c10cf...9b1

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke hørt om opiodkrisen? 

Anonymkode: 9e6a4...745

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En studie for et par år tilbake tok for seg rike lands helsevesen, og vurderte disse ut fra tilgang, behandling, effektivitet, rettferdighet og resultater.

USA havnet sist, selv om de er det landet som bruker høyest del av brutto nasjonalprodukt på helse. Årsaken til at de får så lite ut av hver dollar er i all hovedsak privatiseringen av tjenestene, forsikringsordningen og prisen på legemidler.

Du lever i en drømmeverden, Ts. Det du snakker om er kun tilgjengelig for de som er rikest og de som har de beste forsikringene.

Anonymkode: fb47f...ea4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uten grunn at det er mange som er villige til å brette ut livet sitt på tv i Usa feks de sykelige overvektige på tlc. Det er fordi det er eneste mulighet til å få helsehjelp uten forsikring. I Norge får overvektige dekket operasjon lenge før de blir så store. Bare ambulansen koster en formue, det er ikke uten grunn at de reiser sittende løst i en stasjonsvogn til og fra sykehus.

Anonymkode: d633f...a0b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...