AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Sånn omtrent. I USA er tommelfingerregelen at en ansatt koster 1,4 ganger lønnen. Så hvis den ansatte har en lønn på 100 000 dollar så koster vedkommende 140 000 dollar i året for arbeidsgiver. Hvordan er det i Norge? Anonymkode: 5f250...ab4
Kokeplate Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Sånn omtrent. I USA er tommelfingerregelen at en ansatt koster 1,4 ganger lønnen. Så hvis den ansatte har en lønn på 100 000 dollar så koster vedkommende 140 000 dollar i året for arbeidsgiver. Hvordan er det i Norge? Anonymkode: 5f250...ab4 Omtrent likt.
I Grosny Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Sånn omtrent. I USA er tommelfingerregelen at en ansatt koster 1,4 ganger lønnen. Så hvis den ansatte har en lønn på 100 000 dollar så koster vedkommende 140 000 dollar i året for arbeidsgiver. Hvordan er det i Norge? Anonymkode: 5f250...ab4 Den tommelfingerregelen er billigere enn taxibrøken der leiesjåføren får 40%. Jeg tror altså at man må gange med mer enn 1,4. Du har overheadkostnader, strøm, husleie, arbeidsgiveravgift, forsikringer, pensjonsordninger, sykefravær, og mye rart jeg ikke har oversikt over. Hjemmekontor er trolig billigst.
Kokeplate Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 I Grosny skrev (1 minutt siden): Den tommelfingerregelen er billigere enn taxibrøken der leiesjåføren får 40%. Jeg tror altså at man må gange med mer enn 1,4. Du har overheadkostnader, strøm, husleie, arbeidsgiveravgift, forsikringer, pensjonsordninger, sykefravær, og mye rart jeg ikke har oversikt over. Hjemmekontor er trolig billigst. Det er de direkte kostnadene det her er snakk om. Kostnader som husleie, strøm, overordnede er altså ikke relevant i denne sammenhengen (selv om de påsett og vis likevel er det).
I Grosny Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 Kokeplate skrev (5 minutter siden): Det er de direkte kostnadene det her er snakk om. Kostnader som husleie, strøm, overordnede er altså ikke relevant i denne sammenhengen (selv om de påsett og vis likevel er det). Ok. Det betyr at man først må gange med 1,4 og deretter plusse på en god del som det krever litt å få oversikt over. Jeg tenker at man kommer ganske nær riktig brøk dersom man tar totalomsetning, trekker fra overskudd, finanskostnader, innkjøpte varer og tjenester og deler på antall ansatte. Er det fornuftig regnemåte, eller går vi glipp av noe vesentlig her? (Jeg mangler økonomisk utdannelse).
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 Jeg har lønn på rundt 400 kr timen. Vet at firmaet regner selvkost som rundt 1100 kr. Da har de tatt høyde for lønn, arbeidsgiveravgift, pensjon, egenmeldingsdager, husleie, strøm, firmabiler, programvare etc etc. Men dette vil nok variere fra bransje til bransje. Anonymkode: 4770e...8a5
Kokeplate Skrevet 21. mai 2023 #7 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har lønn på rundt 400 kr timen. Vet at firmaet regner selvkost som rundt 1100 kr. Da har de tatt høyde for lønn, arbeidsgiveravgift, pensjon, egenmeldingsdager, husleie, strøm, firmabiler, programvare etc etc. Men dette vil nok variere fra bransje til bransje. Anonymkode: 4770e...8a5 Dette varierer stort fra bransje til bransje. De fleste bransjer fakturerer mindre enn 1100 kr per time. Men dette jo nok en gang ikke snakk om hva den ansatte koster, men hvilke utgifter firmaet har.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 Det vil jo variere, men jeg hadde ansatte for ti år siden, og da estimerte regnskapsfører timelønn+ca 40% av den. Men jeg vet ikke om det stemmer😄 Anonymkode: 58cae...d07
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 Medsykefraværet norske arbeidstakere har, tipper jeg å gange med 2 Anonymkode: feeed...a01 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 Kokeplate skrev (1 time siden): Dette varierer stort fra bransje til bransje. De fleste bransjer fakturerer mindre enn 1100 kr per time. Men dette jo nok en gang ikke snakk om hva den ansatte koster, men hvilke utgifter firmaet har. Fakturerer mer enn det. De 1100 er jo slik at man går i null. Anonymkode: 4770e...8a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå