AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Virker som det er en del med kunnskap her inne. Vi har jo vært på historisk lave nivåer - hvor mye tror dere boliglånsrenten skal opp? I år, i løpet av de kommende årene? De fleste jeg kjenner tåler litt renteoppgang, men jeg tror mange har fått større lån enn de kanskje burde, og at en økning på fem prosentpoeng blir heftig for flere. Anonymkode: 1b3bc...a2a 1
smilo Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Siden ikke engang de mest profilerte økonomene er enige om dette, så kan vel neppe KG gi deg mer svar heller 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Jeg tipper boliglånsrenten topper ut på 6-7 %. Da er styringsrenten vår på nivå med USA (litt over 5 %). Det er det flere årsaker til: LO og andre har gått bort fra moderasjonslinjen. Høyere og høyere lønninger vil føre til en lønns- og prisspiral som det vil ta flere år å komme seg ut av. Vi har også rekordsvak krone som trekker opp renten ytterligere. Krona vil nok ikke styrke seg før etter neste stortingsvalg i 2025 fordi valutamarkedet straffer land som har uforutsigbar økonomisk/skattepolitikk. Mulig vi får lavere rente 2-3 år etter at nåværende regjering er borte? I 2027-28 er kanskje mye av det nåværende regjering har ødelagt blitt reversert? Anonymkode: 32b6f...37a 3
Schmuhu Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 (endret) Å si noe om fremtiden og satse på det økonomisk kalles spekulasjon. De fleste profesjonelle spekulanter tar feil. Jeg tror at renten sannsynligvis går opp for lite. Men også det er kun en spekulasjon. Hva ønsker du oppnå TS? Skal du shorte boligmarkedet? Schnuhu Endret 21. mai 2023 av Schmuhu
-jk- Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 Jeg tipper vi skal opp 0,75-1,0 prosent fra dagens nivå før det flater ut.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 Når jeg hører hva folk med sparsom utdannelse og helt ordinære jobber har i lønn, så tenker også jeg at renten må videre opp. Folk har latterlig høye standarder. Digre biler, hytter store som hus, fri hver fredag, tjue bukser i klesskapet osv. De det er synd på, er den lille prosentdelen som faktisk snur på hver krone 💙 Men det er fremdeles en helt enorm overvekt av folk som lever særdeles behagelig. Den norske kronen er også historisk svak, noe som også stimulerer renteoppgang. Anonymkode: 11c19...998 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #7 Skrevet 21. mai 2023 Tenker vi skal opp til 7% og bli liggende der Anonymkode: e0774...bc8 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 Norges Bank er helt nødt til å heve renten. Ja, noen med høye lån vil gå over ende, men bedre det enn at hele Norges befolkning lider av enda svakere krone og importert inflasjon. Iom USA har nå 5% vil Norges Bank komme dit etterhvert, ingenting tyder på at det kan bli annerledes, annet enn motviljen å se realitetene. 7% burde man regne med. Anonymkode: 5ee52...876
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 Det er bare å se på fastrentene, hva bankene ser for seg at skal være gjennomsnittlig flytende rente de neste 5/10 årene. Fastrentene settes noe høyere enn det bankene regner med at flytende rente skal ligge på, fordi bankene planlegger for å tjene på fastrentene. Fastrenteavtalene ligger nå på 4,5-5 %, litt avhengig av bank, lengde, og belåningsgrad. Dvs at ingen banker tror at flytende rente vil komme opp på 7-8 %, eller i såfall HVIS de skulle komme så høyt opp, vil det være snakk om i veldig kort tid, og deretter godt ned igjen. Anonymkode: f6346...64e 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 Jeg tipper den stopper et sted mellom 7-9% Anonymkode: 22f33...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 Rundt 8% (mellom 7.5% - 8.5%). Lånene jeg gir nå pleier å ligge mellom 11% og 13% Anonymkode: c589c...598
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #14 Skrevet 21. mai 2023 Dersom folk med god råd ikkje demper sitt private forbruk vil renten fortsette å økte, og vil ligge på omlag 8-10 % neste år på desse tider. Følgen blir at klasseskille vil øke, og etterhvert bli langt mer synlige de neste årene, og vi vil sjå eit samfunn i med store sosiale forskjeller. Anonymkode: ef943...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå