Gå til innhold

Har en halv million. Hvordan bli rik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en halv million. Hvordan kan jeg gjøre dem om til mange mange millioner i løpet av 5-10 år? Er villig til å jobbe hardt.

Anonymkode: b2e81...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en halv million. Hvordan kan jeg gjøre dem om til mange mange millioner i løpet av 5-10 år? Er villig til å jobbe hardt.

Jobbe hardt med hva? Renholder eller ingeniør? Det enkle er vel å kjøpe en bolig, bo der og selg

AnonymBruker
Skrevet

Jobbe hardt? Det er jo bare å investere pengene med høy risiko, det. 

tåler du å tape de? 

Anonymkode: 99cf1...75d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liten risiko: kjøpe leilighet med flere soverom. Leie ut de(t) rom du ikke bruker. Betale ned så mye som mulig på lånet i fem år og håpe på at boligprisene stiger. Hvis leilighet er slitt og du kan øke verdien med enkel oppussing er det et pluss. 

Alternativt ikke bo i leiligheten, men leie ut hele og bo på rom i kollektiv. Men da må du skatte av leieinntekter etc.

Ingen risiko: Leve på eksistensminimum, jobbe alt du kan, spare alle pengene. Høres ufattelig kjedelig ut, da. Du får til en million på 5-10 år. 

Mye mer risiko: starte eget firma. Eller kjøpe høyrisiko-aksjer. Men da bør du vite hva du holder på med. 

Anonymkode: 91649...e7e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Selv om du har 10 mill på kontoen .. er du da egentlig rik? Penger kan tape verdien sin i løpet av sekunder. 

Vedvarende rikdom betyr at du må generere en cashflow. Det kan du kun oppnå ved å investere pengene slik som nevnt av de andre.

Du burde satse på en egen startup. Høy risiko kan bety høy avkastning men også høy tapsannsynlighet. Satser du likevel så tjener du uansett masse humankapital rundt det å starte og drive startups.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (28 minutter siden):

Selv om du har 10 mill på kontoen .. er du da egentlig rik? Penger kan tape verdien sin i løpet av sekunder. 

Vedvarende rikdom betyr at du må generere en cashflow. Det kan du kun oppnå ved å investere pengene slik som nevnt av de andre.

Du burde satse på en egen startup. Høy risiko kan bety høy avkastning men også høy tapsannsynlighet. Satser du likevel så tjener du uansett masse humankapital rundt det å starte og drive startups.

Schmuhu

Jeg starter gjerne en startup. Har du noen konkrete forslag?

Jeg har råd til å tape disse pengene. Det ville vært enormt surt, men økonomien min vil ikke knekke om jeg taper pengene.

Det var arv forresten.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg starter gjerne en startup. Har du noen konkrete forslag?

Nei. Det er jo nettopp forslaget som tjener pengene ;) !

Hva humankapital sitter du på da? Hva er det du kan? 

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet

Gå bredt ut. Finn noe som trigger interessen din. Zoom in maksimalt for å lære om markedet, potensialet, kravene som stilles. Vær disiplinert og risiko kan håndteres. Regn med å gå på smeller, siden utvikling/læring krever oftest at man feiler. De fleste som lykkes stort, børster av seg og går på videre når de feiler. 

Jeg har brukt denne oppskriften, men i en Corporate setting. Ikke helt det samme, men prinsippene er like.

AnonymBruker
Skrevet

Les om drop shipping og markedsføring og finn en måte å selge ettertraktede billige Kina varer dyrt her i Norge ?

Anonymkode: 09879...519

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også inn 700 000 nå og lurer på hva jeg skal gjøre med pengene.

Er dessverre et lite kreativt menneske så skal putte 500 000 i huslånet og 200 000 i indeksfond

Anonymkode: 48ac9...508

AnonymBruker
Skrevet

Har du allerede egen bolig? Hvis svaret er ja, så ville jeg satset på aksjer. Når rentene er så høye som nå, så er det vanskeligere å tjene penger på sekundærbolig for utleie. Start-ups som ble foreslått over her så er det en god del som ikke lykkes og går konkurs. 

Aksjemarkedet kan også bli humpete fremover, så det gjelder å finne de rette selskapene. Jeg har satt en god del i selskaper i oljeservicesektoren. Men klart, velger du feil innen aksjer kan du også gå på store tap. Du må lese deg opp på forhånd om du skal kjøpe aksjer, eller kjøpe fond om du selv ikke besitter nok kunnskap.

Få klarer å gå fra 500 000 kr til mange millioner på 5-10 år, så vær forberedt på at du har satt deg et nokså høyt mål.  

Anonymkode: 9df62...ef6

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen praktiske kunnskap, har du tid, hva har du interesse for? Hvor bor du, og hvordan er boligmarked og hyttemarked der du bor? Foreløpig er det enkleste å tjene penger på boligmarked i Norge, men du må ha litt kunnskap om prisene i området. Er det fortsatt mulig å få kjøpt billigere oppussingsobjekter, og selge dyrere etter oppussing? Eller er markedet rundt deg "mettet" av bedrifter som lever av slikt. Hvis markedet er mettet for boliger, hvordan er det med hytter? Er det fortsatt mulig å få kjøpt en billig tomt, bygge hytte og selge det, er det interesse for det? 

Absolutt enkleste er å kjøpe en bolig med egenkapital som du har + boliglån og leie ut. Men ja, det må være i et område der prisene forventes å vokse. 

Andre økende bransje er sekulær økonomi. Selge brukt. Men, der det er penger må det være snakk om større verdier, er f.eks kjøpe brukte møbler fra bedrifter, vaske/pusse opp og selge videre. Kjøpe sofaer fra private, rense, selge. Du trenger bil med henger, sterke hender og et lager.

Anonymkode: c2825...ce5

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 6.49):

Kjøp aksjer i Tsla..hvis verden står og du kan vente i 5 år kan du omtrent ikke bomme.

AnonymBruker
Skrevet

Lev langt under evne i 10 år, jobb masse og invester i fond ol., og du kommer til å ha masse penger. Med kun 500 000 spart er din egen arbeidsevne fortsatt din største ressurs.

Anonymkode: 60b77...cfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bitcoin!

Anonymkode: 7b5b7...c9d

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Automagisk said:

Kjøp aksjer i Tsla..hvis verden står og du kan vente i 5 år kan du omtrent ikke bomme.

PE på over 50. Aksjen er dyr. Det er allerede priset inn en enorm vekst.

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

PE på over 50. Aksjen er dyr. Det er allerede priset inn en enorm vekst.

Jess og en selskapsverdi på 600 milliarder usd...omtrent det samme som alle andre bilselskaper i verden..til sammen...😂...Og likevel står jeg på det jeg sa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...