Gå til innhold

Så misunnelig på de som bor på mindre steder/ ute i disktri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så misunnelig på de som bor på mine steder/ute i distriktene pga så mye lavere boligpriser. Det er så stor forskjell! Du får jo ingenting for 3 millioner i Oslo, mens ute i distriktene får du et stort og fint hus for 3-4 mill! Ja, selvfølgelig har man utgifter knyttet til transport osv., siden man må pendle til jobb. Men billettene for offentlig transport i Oslo er svindyre  og det er lite parkeringsmuligheter i byen. Skulle ønske jeg kunne bo på et sted med så lave boligpriser. Jeg er født og oppvokst i Oslo. Har familien min her og alle mine venner. Jeg studerte her og har hele netnettverk mitt her. Jeg kunne selvfølgelig flyttet, men det går ikke da jeg hadde blitt så ensom, særlig ute på bygda hvor alle kjenner hverandre og er venner fra før. Jeg kan ikke forlate familien min. Også er det kanskje ikke så lett å date på mindre steder hvor det er vanskelig å bli kjent med folk som allerede har etablert seg et nettverk som de har kjent hele livet.. Er på jakt etter min første bolig og forskjell på prisene er såå stor😭 

Anonymkode: 730d8...154

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja heldig jeg 😃

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du flytte. Jeg flyttet til den andre enden av landet. Sannsynligvis mister du snart kontakten med de fleste av vennene dine uansett etter hvert som livet tar dere og familiekontakt hver dag blir mindre viktig når du får samboer.

Anonymkode: b6f27...78d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Må da ikke på bygda for å finne rimelige eneboliger. Er hundrevis av små byer og større tettsteder i dette landet. Ikke trenger du å pendle langt heller.

Vi bor en enebolig på 150kvm til ca 2 millioner i en liten by på en av norges største øyer. Bor 5 minutters gåavstand til kjøpesenter ene veien og 5 minutters sykkeltur andre veien til bl.a sykehus og større industriområde.

Anonymkode: 8ed43...50e

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan du flytte. Jeg flyttet til den andre enden av landet. Sannsynligvis mister du snart kontakten med de fleste av vennene dine uansett etter hvert som livet tar dere og familiekontakt hver dag blir mindre viktig når du får samboer.

Nei, jeg har allerede hatt samboer og mistet ingen kontakt med familien min. Mine foreldre og søsken er en av de viktigste i mitt liv og jeg kan ikke bo på den andre siden av landet. Folk har forskjellige familierelasjoner.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Oslofolk er så sabla sarte og lite omstillingsdyktige. Det er ikke verre for dere å etablere dere på andre steder enn det er for resten av oss. Ikke er det noe vanskeligere å reise noen timer for å besøke familien i Oslo heller.
Det er normalt for voksne folk å etablere seg der man får jobb og har råd til å bo.
Bygdenorge tyter over av ungkarer som blir glade for å få selskap av ei innflytta rype.

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Må da ikke på bygda for å finne rimelige eneboliger. Er hundrevis av små byer og større tettsteder i dette landet. Ikke trenger du å pendle langt heller.

Vi bor en enebolig på 150kvm til ca 2 millioner i en liten by på en av norges største øyer. Bor 5 minutters gåavstand til kjøpesenter ene veien og 5 minutters sykkeltur andre veien til bl.a sykehus og større industriområde.

Ja, men hvor langt er det fra Oslo? TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Oslofolk er så sabla sarte og lite omstillingsdyktige. Det er ikke verre for dere å etablere dere på andre steder enn det er for resten av oss. Ikke er det noe vanskeligere å reise noen timer for å besøke familien i Oslo heller.
Det er normalt for voksne folk å etablere seg der man får jobb og har råd til å bo.
Bygdenorge tyter over av ungkarer som blir glade for å få selskap av ei innflytta rype.

Men er du nok omstillingsdyktig for å skjønne at man har forskjellige familierelasjoner og for enkelte er familien den viktigste som finnes?

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men hvor langt er det fra Oslo? TS

En time med fly som går hver dag. Det er ikke lengre enn folk rundt Oslo bruker på å pendle til jobb. Hver dag...

Hvorfor ikke bare prøve for et år eller to. Tenk hvor mye penger du kan spare opp til drømmeboligen i Oslo. Og for alt du vet finner du en odelsgut med stor traktor og 100 kuer 😄

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bygda trenger innflyttere, og noen bygder gjerne med småbyer i nærheten gjør det skikkelig bra på kulturfronten også.

Jeg tenkte lenge på "Aust-agder" og Vest-Telemark. Kragerø, Risør, Tvedestrand har på hver sin side spennende ting å tilby som byer, og lengre ned Grimstad, Arendal. Det samme med Notodden, Bø, Skien og Porsgrunn lengre opp. Så der er det mange steder å reise i mellom, og naturen er jo helt magisk både innenlands og ved sjøen. 

Anonymkode: 07c85...751

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Det virker som mange oslofolk synes det er jævlig langt om de må ta tog eller fly i en time for å måtte besøke familien. Vil ikke Ts flytte fra Oslo så vil hun ikke. Det er hennes sak.

Det er heller ikke slik at «alle kjenner alle» på mindre steder. De vet navnene på mange, men de bare tror de kjenner dem, basert på bygdesladder og løgner. Jeg er fra «bygda», og det var ikke noe hyggelig der. Ville ikke flyttet tilbake om jeg kunne bodd gratis. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg har allerede hatt samboer og mistet ingen kontakt med familien min. Mine foreldre og søsken er en av de viktigste i mitt liv og jeg kan ikke bo på den andre siden av landet. Folk har forskjellige familierelasjoner.

Du kan da umulig være så gammel at du har hatt samboer i mange år hvis du ikke har kommet så langt at du ikke har kjøpt din første bolig en gang enda?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe spesielt å ønske seg til bygda ene og alene pga. boligprisene? Hvor naive har unge folk blitt? Det er forøvrig helt andre grunner til at folk bor på landet... en vakker dag skjønner du det kanskje, TS. Men legg fra deg det kyniske og materialistiske fokuset om du skal trives noe sted, noensinne.

Anonymkode: 89468...2e0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Oslo har det beste klimaet i Norge. Til og med steder som Tønsberg kan ikke matche temperaturene til Oslo. Her blåser det også mindre da Oslo ligger i en dal og er skjermet mot vind i motsetning til Vestfold, Østfold f.eks. Det er bare å sjekke værmeldingen på yr.no og sammenligne.

Oslo har de beste mulighetene, innenfor karriere, men også andre områder. Her har du det beste utvalget av jenter/menn også. Det er her det skjer.

Oslo har det best kollektivtilbudet.

Oslo ligger rett ved Norges største flyplass noe som gjør det rimelig å reise til det øvrige verden, i hvert fall sammenlignet med resten av Norge.

Har du kommet inn på boligmarkedet i Oslo kan du bosette deg hvor som helst i Norge ved senere anledning, men ikke motsatt.

Bor du i Oslo så tjener du sannsynligvis mer enn på bygda.

Osv.

Anonymkode: 886d4...d71

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oslo har det beste klimaet i Norge. Til og med steder som Tønsberg kan ikke matche temperaturene til Oslo. Her blåser det også mindre da Oslo ligger i en dal og er skjermet mot vind i motsetning til Vestfold, Østfold f.eks. Det er bare å sjekke værmeldingen på yr.no og sammenligne.

Oslo har de beste mulighetene, innenfor karriere, men også andre områder. Her har du det beste utvalget av jenter/menn også. Det er her det skjer.

Oslo har det best kollektivtilbudet.

Oslo ligger rett ved Norges største flyplass noe som gjør det rimelig å reise til det øvrige verden, i hvert fall sammenlignet med resten av Norge.

Har du kommet inn på boligmarkedet i Oslo kan du bosette deg hvor som helst i Norge ved senere anledning, men ikke motsatt.

Bor du i Oslo så tjener du sannsynligvis mer enn på bygda.

Osv.

Jeg bor i billig bolig på landet, veldig mye nærmere OSL enn noen i Oslo. Jeg har god kollektivforbindelse til Oslo, hvor jeg jobber, og har mye penger i fond som gir mer avkastning enn bolig.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i billig bolig på landet, veldig mye nærmere OSL enn noen i Oslo. Jeg har god kollektivforbindelse til Oslo, hvor jeg jobber, og har mye penger i fond som gir mer avkastning enn bolig.

Da har du nok ikke nærhet til sjøen, været til Oslo osv. Men jeg er veldig glad at det går bra med avkastningen din på fondet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på et mindre sted. Bolig er nesten like dyrt der som i Trondheim hvor jeg bor nå. Ikke bom om du ikke drar litt ut i distriktet(enn så lenge), men parkering skal du få se langt etter. Men det verste er egentlig det sosiale miljøet der. Orker ikke ass.

Anonymkode: 73ef5...414

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har du nok ikke nærhet til sjøen, været til Oslo osv. Men jeg er veldig glad at det går bra med avkastningen din på fondet.

Akkurat samme klima som Oslo og hva skal jeg med "nærhet til sjøen"? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke familierelasjonene blir så mye dårligere av å flytte en time unna Oslo altså. Men for mange Oslo folk, så er det å flytte til andre siden av jordkloden.

Anonymkode: 664e9...af3

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (30 minutter siden):

Jeg kunne bodd på bygda i teorien men jeg vet at det ikke er noe fryd spesielt om man er fra Oslo siden alle skal liksom hate på Oslo og Oslo folk...ikke noe hyggelig å flytte til et lite sted og vite at man uansett vil bli fryst ut. Har slekt og venner på mange små steder så vet godt hvordan mentaliteten er.

Anonymkode: b6d7d...220

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...