Gå til innhold

Elg døde etter å ha hoppet fra tak - Hvorfor lov å poste så groteske bilder i nyhetene????

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Advarer mot groteske bilder! https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7Om4R/elgen-sparket-martin-i-ansiktet-og-falt-i-doeden

Spørsmålet mitt er hvorfor er det lov til å poste sånne bilder? Elgen splættet og død på bakken etter tragisk fall fra høyt tak. Eller etisk sett hvorfor gjør de det? De ville jo aldri i verden postet det om det var et menneske! 

Kommer til å få mareritt i natt 😢💔kjenner en som tok selvmord ved å hoppe fra tak og syns det er like grusomt når en elg gjør det :(

Anonymkode: f5820...793

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avisene har jo alltid dagens dyr som dreper hverandre eller annet jeg ikke forstår hvorfor vi skal vises.

Anonymkode: 994dd...e7b

• Liker 1
Skrevet

Fordi folk klikker seg inn på slikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, så utrolig vondt å se!!!! 💔
Klarte såvidt å se bildene utzoomet med lysstyrken på det laveste, hele kroppen føles som verkende gele.
Stakkars, stakkars elgen. Klarte ikke å se videoen, orker ikke se i tilfelle det ser ut som den er veldig redd eller sånn.
Eneste trøsten er at jeg håper den døde momentant, og ikke følte noe (forhåpentligvis)... Det kan jo ikke ha vært mye den rakk tror/håper jeg utifra hvordan det så ut... Uansett veldig brutalt å se. Syns vel egentlig det er uverdig også. Spesielt fordi de aldri ville vurdert å poste det om det var et menneske, selv ikke et menneske som gjorde det med full vilje og viten/ønsket det. Jeg føler på en måte det sier alt/understreker hvorfor det er helt galt å da poste det av dyr også. 

De eneste tilfellene jeg syns man kan vise groteske/brutale/vonde bilder er vel dersom det har et formål. Hvis man tenker at det kan være forebyggende, hjelpe noen, skremme noen fra noe/gjøre at noen får mer respekt for farlige ting feks (eksempler kan vel være basehopping, haiangrep, bilulykker grunnet tasting på mobil eller kjøring uten belte, ruskjøring, farlige aktiviteter/dumme ting man ikke burde risikere å utsette seg for. Kanskje noe når det gjelder krig/terror og slikt kan falle innunder dette. Vet ikke om kanskje selvmord kunne hatt en forebyggende effekt/at det ville være vanskeligere å romantisere det for noen, men samtidig ugreit mot den avbildede. Er fortsatt delt etter bildene fotografen tok og delte av noen av ofrene på Utøya f. eks. Jeg klarer ikke å synes det er direkte feil, jeg føler jo på en måte vi skylder ofrene å stå i det grusomme de ble utsatt for og gjøre alt vi kan for å forhindre at det skjer igjen, samtidig som at jeg tenker at ofrene ikke fikk noe valg i om det skulle deles bilder av de, ikke familiene heller slik jeg har forstått det og at å se så vonde ting umulig kan føre til noe bra (altså da mener jeg at det er følelsen jeg får i øyeblikket når jeg ser sånt, men om det finnes grunn til å tro/forskning som dokumenterer at det feks kan forebygge/forhindre/hjelpe på noe vis er det kanskje verdt det? Jeg vet ikke...). 

Usj, nei, ikke noe kjekt. Stakkars elgen. :( 💔

Anonymkode: c2b76...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...