Gå til innhold

Dere med unnvikende personlighetsforstyrrelse, hva kunne deres foreldre gjort for dere i barndommen for å bedre livet deres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at min sønn muligens har dette.. Hvordan kan jeg hjelpe ham best mulig?

Anonymkode: c9136...d1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bekrefte følelsene hans. Hjelpe han å uttrykke seg. Med det sagt: Tror mye av dette er genetisk. Har 2 barn som tydeligvis har anlegg for å bli "utagerende". En mamma-venninne av meg har to barn og begge er mer "innagerende"-anlagt. Vet ikke om det ene er så mye bedre enn det andre. I vår familie er vi svært ekspressive av oss. Kan hende har de lært av oss. Uansett,  målet er vel å i mitt tilfelle hjelpe barna mine å dempe uttrykkene sine, mens det for venninna mi er motsatt.

....aner ikke helt hva jeg snakker om. Barneoppdragelse er faen så komplisert på enkelte områder.  

...if all else fails: send han til emosjonsfokusert terapi. 

Anonymkode: a9aa5...309

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistenker at barnet ditt har sykdom så sørg for at det får behandling. Ikke la årene gå uten at det blir tatt tak i. Fastlege/BUP.

Anonymkode: de417...6e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gått fra steforelderen som mishandla meg psykisk lenge før bruddet kom. 

Anonymkode: b0391...f90

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnvikende personlighetsforstyrrelse kommer i veldig mange varianter. Ville snakket med fastlege/psykolog og spurt om ungen er innafor det normale og hva som kan hjelpe.

Kan sikkert også være lurt å snakke med de i barnehagen/lærere, osv. og sjekke hva de har observert. Vet at jeg ikke var ærlig med mine foreldre om hvor mye jeg slet, mens de i barnehagen og på skolen observerte det. Endte med å få diagnosen asperger i voksen alder. Og kunne sikkert fått den som barn om jeg hadde vært mer ærlig om problemene mine, men som barn så tenker man jo ikke på at man kan få hjelp, ofte føler man kun skam og ønsker å skjule problemene. 

Anonymkode: 1735b...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Unnvikende personlighetsforstyrrelse kommer i veldig mange varianter. Ville snakket med fastlege/psykolog og spurt om ungen er innafor det normale og hva som kan hjelpe.

Kan sikkert også være lurt å snakke med de i barnehagen/lærere, osv. og sjekke hva de har observert. Vet at jeg ikke var ærlig med mine foreldre om hvor mye jeg slet, mens de i barnehagen og på skolen observerte det. Endte med å få diagnosen asperger i voksen alder. Og kunne sikkert fått den som barn om jeg hadde vært mer ærlig om problemene mine, men som barn så tenker man jo ikke på at man kan få hjelp, ofte føler man kun skam og ønsker å skjule problemene. 

Jeg gikk også fra unnvikende til Asperger. Verdt å sjekke ut at det ikke er autisme.

Anonymkode: 078f2...419

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk også fra unnvikende til Asperger. Verdt å sjekke ut at det ikke er autisme.

Anonymkode: 078f2...419

Meg du siterte. Ja unnvikende personlighetsforstyrrelse og asperger har noen overlapp. Så i en del tilfeller kan det være lett å blande de diagnosene. 

Er også enig med hun i første innlegg at man bør ta tak i problemene så tidlig som mulig.  Samtidig er det selvsagt ikke gitt at ungen har noen diagnoser. Det finnes jo normal sjenanse. Men også det  kan jo være greit å få hjelp med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...