Gjest Pelle Politi Skrevet 7. januar 2006 #1 Skrevet 7. januar 2006 Reagerer på straffeutmålingen på Nokas-ranet. Vi prater om 21 år/forvaring. Jeg vet ikke helt hva som skjedde,bare gjennom media . Men er disse menneskene farlige for oss "vanlige"? Perverse seksualforbrytere slipper gjerne ut etter 3 - 5 år!!!!! Hvor er Logikken?
Gjest Gjesta Skrevet 7. januar 2006 #2 Skrevet 7. januar 2006 Det er jo vanlig å ha en jobb. I bank, tellesentral, politi, butikk eller bensinstasjon. Og jeg tror de som har blitt ranet ikke har noe å si på at ranere generelt får strengest mulig straff.
Dagoberta Skrevet 7. januar 2006 #3 Skrevet 7. januar 2006 Jeg reagerer mer på det lave nivået på straffer for andre forbrytelser enn jeg reagerer på høye straffer i ranssaker. Har det vært straffeutmåling i NOKAS-saken, forresten, eller er det bare aktor som har kommet med påstand om straffeutmålingen?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #4 Skrevet 7. januar 2006 Hvor er Logikken? ← Noe av "logikken" er at de tok væpnet kontroll over en del av samfunnet. En annen del av "logikken" er at så store summer fra kriminell gjerning (litt under 60 mill.) ikke kan inveesteres påp lovlig vis, og derfor vil kjøres videre inn i det illegale markedet - narkotikasmugling bl.a. Det er håpløst å se forskjellige ugjerninger opp mot hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2006 #5 Skrevet 7. januar 2006 Håper virkelig de får 21 års forvaring hele gjengen. De skremte jo vettet av disse stakkars menneskene som jobbet der. Og ingen av de vil jo si hvem det var som drepte han politimannen,så da får de jo ha det så godt. Har ingen sympati for sånne mennesker. Men er enig at seksualforbrytere også burde ha 21 års forvarig. Avskum
Nita Skrevet 7. januar 2006 #6 Skrevet 7. januar 2006 I og med at de har valgt "alle for en, en for alle"-taktikken, vil drapet en av de utførte påvirke alles straffeutmåling
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 7. januar 2006 #7 Skrevet 7. januar 2006 Det er håpløst å se forskjellige ugjerninger opp mot hverandre. Joda! Jeg ser problematikken, men jeg vil heller ha en Nokas tiltalt "gående" i gatene enn en seksulforbryter, prater her som en far. Vil også opplyse om at jeg ikke har noen sympati med de drittsekka som sikkert har ødelagt mer enn en familie.
Gjest Bodillen Skrevet 8. januar 2006 #8 Skrevet 8. januar 2006 Synes det blir litt feil å sammenligne NOKAS-saken med andre saker, uansett hva. Jeg synes ikke det er urimelig at straffen kan bli såpass streng. Det er heller urimelig at straffene ofte er så milde for visse andre typer forbrytelser. Jeg tenker heller at "det var faen meg bra, så får vi håpe at øvrigheta tar til fornuft og etter hvert endrer strafferammene for andre alvorlige forbrytelser også."
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. januar 2006 #9 Skrevet 8. januar 2006 Synes det blir litt feil å sammenligne NOKAS-saken med andre saker, uansett hva. Jeg synes ikke det er urimelig at straffen kan bli såpass streng. Det er heller urimelig at straffene ofte er så milde for visse andre typer forbrytelser. Jeg tenker heller at "det var faen meg bra, så får vi håpe at øvrigheta tar til fornuft og etter hvert endrer strafferammene for andre alvorlige forbrytelser også." ← Helt enig! Strafferammene er et problem, men utmålinga bør gjennspeile faremomentet for gjentagelse mot "hvermansen". Jeg tror nemlig ikke at de gutta hadde noen andre mål enn lettjente penger i motsetning til en "pe..... jævel" som det er en stor sjanse for at vil gjøre det samme igjen hvis personen slipper ut.
Gjest Aimable Amie Skrevet 8. januar 2006 #10 Skrevet 8. januar 2006 De fleste av dem er faktisk notoriske forbrytere som aldri har hatt et normalt yrkesliv. Jeg synes det er bra at det blir antydet forvaringsstraff for de som har vært mest aktive i Nokas-ranet og også andre ran.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #11 Skrevet 8. januar 2006 Jeg ser problematikken, men jeg vil heller ha en Nokas tiltalt "gående" i gatene enn en seksulforbryter, prater her som en far. Javel, vil du synes det er like greit at Toska og resten av toskene kanskje tar væpnet herredømme over ditt nabolag neste gang? Hva da hvis det kommer barn i veien for noen av kulene? Overgrep mot barn er helt grusomt, men det har absolutt ingen relevans som sammenligningsgrunnlag for Nokassaken. Er ikke så veldig mange dagene siden et av nokasvitnene ble beskutt pga. sitt vitnemål. Lurer litt på om Ola Nordmann helt vet hvilke grupperinger man har med å gjøre her.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. januar 2006 #12 Skrevet 8. januar 2006 (endret) Jeg tror det kan være greit å ha noen småting klart for seg før man fortsetter å blande begreper: 1) Straffeutmåling er ikke utført. 2) Det er bare aktors påstand som er lagt frem. Forsvarernes prosedyrer er bare såvidt i gang, og Bjørnestads rettsbelæring er selvsagt heller ikke gjennomført. 3) Ingen er hittil dømt. 4) Strafferammer og straffeutmåling er to helt forskjellige ting. Før dere er uenige i størelsen på strafferammene, anbefaler jeg at dere sjekker hva rammene faktisk er i dag. Det er stor forskjell på rettspraksis og ytre strafferammer etter straffeloven. Endelig dom i denne saken får vi garantert ikke før Høyesterett har sagt sitt, saken blir anket uansett utfall. Endret 8. januar 2006 av barne- og familiemedister
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #13 Skrevet 8. januar 2006 Først vil jeg si at det Nokas ranerene gjorde var svært alvorlig og at de skal straffes strengt. Men samtidig er jeg ikke med på at dette er den mest alvorlige kriminaliteten som finnes og at de skal ha maksimumsstraff for å signalere at det ikke finnes noe verre. Nokasranernes mål var å tilrane seg mye penger. Psykiske problemer for de det gikk utover og drapet på politimannen var sidekonsekvenser av målet og ikke målet (men som de selvfølgelig skal ta ansvaret for). Jeg er ikke overbevist om at drapet på politimannen var tilsiktet og at alle ranerene var inneforstått med at man skulle skyte på politiet hvis de dukket opp. Hvis ranerene f.eks. hadde brukt håndgranater, bomber, skutt vilt eller med det formål å drepe flest mulig av de Nokas ansatte, politiet og andre tilfeldig forbipasserende så synes jeg at det ville vært langt mere alvorlig. Konsekvensen for den drepte politimannens familie ville selvfølgelig vært den samme men nå er det forbrytelsene intensjoner og handling som skal dømmes. Jeg har også en følelse av at Nokas ranerere blir tatt ekstra hardt fordi de har yppet seg mot politiet og offentlige myndigheter. Jeg tro f.eks. at hvis Bandidos hadde gjort et tilsvarende ran mot Hells Angels hovedkvarter (og en fra Hells Angels ble skutt under tilsvarende omstendigheter) så ville reaksjonene og strafferammene vært mye lavere. For meg som privatperson ville begge tilfeller ha like store konsekvenser for min trygghet. Jeg synes tilfeldig, uprovosert vold og missbruk av barn er langt mere alvorlig. Baneheiasaken og saken hvor flere ungdommer overfalt en mann i rullestol på bussen i Oslo og invalidiserte han synes jeg langt verre. Disse menneskene kan ramme meg og mine. For meg er David Toska en mye mindre fare i forhold til disse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå