Gå til innhold

Forlovelsesring - hvor dyr?

Agaton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fysj så mange patetiske og overfladiske folk her inne, skulle tro alle var ekle rosabloggere. «Aksepterer ring til 20.000 fra en ufør, men ikke fra en som tjener en million»… æsj, materialistiske folk er motbydelige.

Anonymkode: 18bd8...230

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns man skal kline til med en skikkelig ring ja. 

En ting er om man er 20 år og student, da er en ring til 4000 kjempe søtt og koselig. 

Men som voksen og etablert bør ringen ligge på minst 20-30.000 om man har en helt normal lønn på 400.000 i året. Den amerikanske "regelen" er at ringen skal koste tre månedslønner, men det syns jeg blir bortkastet penger for det er viktig å ha nok penger til en skikkelig bryllupsreise også. Bryllupet i seg selv trenger ikke koste så mye om man ikke har råd til det, men har man råd så er det ikke bryllupet man skal være gjerrig på. 

En som tjener 900.000 i året bør naturligvis gjenspeile det med ringen. 

Anonymkode: 3924e...3f4

Er ikke 20-30000 også bortkastet? 😬 Jeg ville ikke giftet meg med mannen om han hadde dukket opp med en ring til mer enn maks tre tusen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lula skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner virkelig ikke dette med forventninger til verdi på forlovelsesringen. Og at man blir sur om den ikke er dyr nok. Det er vel mannen og ikke ringen man gifter seg med. Jeg er ikke typen som prioriterer å bruke mye penger på feks dyre vesker, dyr bil etc. Synes det er unødvendig å bruke et tosifret antall tusen på et smykke. 
Og jo: Både mannen og jeg tjener godt. 

100% enig med deg her!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns man skal kline til med en skikkelig ring ja. 

En ting er om man er 20 år og student, da er en ring til 4000 kjempe søtt og koselig. 

Men som voksen og etablert bør ringen ligge på minst 20-30.000 om man har en helt normal lønn på 400.000 i året. Den amerikanske "regelen" er at ringen skal koste tre månedslønner, men det syns jeg blir bortkastet penger for det er viktig å ha nok penger til en skikkelig bryllupsreise også. Bryllupet i seg selv trenger ikke koste så mye om man ikke har råd til det, men har man råd så er det ikke bryllupet man skal være gjerrig på. 

En som tjener 900.000 i året bør naturligvis gjenspeile det med ringen. 

Det sier litt om virkelighetsoppfatningen når man tror 400,000 er normal lønn i Norge i dag…

Anonymkode: 18bd8...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agaton skrev (7 timer siden):

Han tjener en mill i året. I tillegg har han gjort gode investeringer og har nok cash. Og dette var litt mitt poeng også da jeg snakket med ham. 

1 mill i året er bra, men ikke veldig bra. Jeg har ikke forlovelsesring , men gifteringen min kostet 27000. Diamanten er 0,15 karat. 

Anonymkode: e95a7...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her fridde han uten ring, en kompis sprang bort og lånte bort sin giftering for symbolikkens del. Gifteringene våre kostet 8000 kr for begge to, med gravering. Syns det var unødvendig mye, hater å gå med ring og smykker 😂 går selvsagt med gifteringen, men hadde mannen fridd med en ring til 20 000 kr hadde jeg sagt nei da han tydeligvis ikke hadde kjent meg som person.

Handler ikke om prisen, og om noen sier nei eller ikke frir fordi de ikke har dhr nok ring så er det i mine øyner overfladiske personer som jeg mister litt respekt for.

Anonymkode: fd9b0...f28

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi er i 2023, kvinner. Jeg har aldri hatt lyst på forlovelsesring og fikk det heller ikke. Vi brukte heller pengene på ting vi begge kunne få glede av. Nesten ingen av mine venninner har forlovelsesring (enda de er gift). Vi er høyt utdannede og har egen inntekt. 

Anonymkode: fc5f1...5dd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette virkelig en problemstilling? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om en dyr ring. Ingen av oss er glade i å gå med ringer, vi valgte derfor å ikke ha gifteringer. Tenker det er viktigst å bli enige om hva som er viktig for hver enkelt og ikke dømme noen i forhold til hvor mye penger de bruker på ringer.

Anonymkode: 77166...950

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann fridde med en sølvring til 400 kr, og det var mer enn godt nok. Ringen var fin, frieriet enda finere, og mannen finest av alt. 

Han kjenner meg, vet at jeg ikke er flashy, og ville vært redd for å gå med en ring til mange tusen. I tillegg jobber jeg innen helse, så går stprtsett med ringen i smykket.

Til gifteringer gikk vi for gull, og betalte 9.000 kr med gravering. Det er mye penger, men der betalte vi halvparten hver, og de skal tross alt forhåpentligvis brukes daglig resten av livet.

Hadde han brukt 10.000 (eller mer, som noen snakker om) på en forlovelsesring, hadde jeg blitt skuffa. Det er penger vi heller kan bruke på viktigere ting.

Mannen tjener forresten ca. 1,5 mill i året, jeg tjener 600k.

Anonymkode: f12f4...44d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips fra meg er å ikke kjøpe ring som er høy. Altså stikker ut fra fingeren. Som hekter seg fast i ting, ikke helt får plass i hanske. Jeg bruker ikke min daglig på grunn av det. Skulle gjerne hatt flatere cut/setting heller.

Anonymkode: 3ada3...d70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agaton skrev (9 timer siden):

Hadde en samtale med en kompis. Han skal fri til dama si og jeg sa (litt på fleip) "da får du kline til med en skikkelig ring". Han har råd til det, så tenkte det var greit. Han var litt skeptisk og foreslo / viste meg ringer som det rett og slett var litt pinglete størrelse på (diamant altså).

Hva er deres preferanser/erfaringer? 1 karat? 0.5? og beløp? 10k? 20? 30? mer?

Herregud, han bør vel kjøpe en ring som det ikke er krise å miste, som kan brukes. Holder vel med noen få tusen. Ringer til 20-30 tusen er idiotisk.

Anonymkode: bc3e1...7d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Bryr meg ikke. Gifter meg ikke for å skryte av ringen min, men for å tilbringe livet med mannen. Bare den er fin. 

Anonymkode: da2fd...934

Helt enig! Så bør man også ta utgangspunkt i hvilken type person kvinnen er. Er kvinnen et naturmenneske som elsker å bruke hendene og har en aktiv livsstil, så er kanskje ikke en haloring den beste løsningen. 

Anonymkode: 9116e...1c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Agaton skrev (9 timer siden):

Hadde en samtale med en kompis. Han skal fri til dama si og jeg sa (litt på fleip) "da får du kline til med en skikkelig ring". Han har råd til det, så tenkte det var greit. Han var litt skeptisk og foreslo / viste meg ringer som det rett og slett var litt pinglete størrelse på (diamant altså).

Hva er deres preferanser/erfaringer? 1 karat? 0.5? og beløp? 10k? 20? 30? mer?

Helt enkel ting uten steiner. Billig.

Anonymkode: 2ccdc...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, for noen priser🙈 forlovelsesringen min kostet 850 kr hos en second hand gullsmed. Gifteringene våre er omsmeltet gull fra de gamle gifteringene til foreldrene mine. Mannen min smidde de selv med hjelp av en gullsmed vi kjenner. Hadde jeg fått en ring til 20-50k hadde jeg blitt sur. Jeg hater folk som flasher penger i trynet på andre. Det er usmakelig spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det sier alt om hvor lite du verdsetter henne da 🤔

For verdien av forholdet måles i pengene ringen koster ?

Anonymkode: b97e5...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens vakreste forlovelsesring i mine øyne, fordi mannen jeg elsker høyest i verden ga meg den, samtidig som jeg vet han brukte rundt et halvt år for å finne noe som matchet min personlighet og stil. Affeksjonsverdien slår enhver pris!

Kompisen din bør se litt på hvilke ringer/smykker kjæresten hans har fra før, ts. De kan og kikke litt på nett sammen, så kan hun gi litt pointers på hva hun liker. Dessuten er diverse gullforretninger veldig behjelpelige - min forlovede hadde plukket ut ringen han ville ha på nett, og gikk innom for å kjøpe den, og de spurte en rekke spørsmål om meg, min stil, og om størrelsen på henda mine. Jeg har små hender og fingre (størrelse 48 og en halv), og da var denne ringen perfekt, det er ikke én sten med en klo (som jeg ikke ville ha, da det ikke er min stil), men den er heller ikke for stor og prangende. Også passa den perfekt inn i prisklassen han hadde satt.

B700C0A5-A57A-4EB7-9778-68E6645EA6B7.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ønsket meg en ring jeg tørr bruke hver dag, som ikke stakk for langt ut (pga hobbyer), og som ville kunne brukes alltid. En praktisk men pen ring. 

Mannen fikk frie tøyler, og han fant en nydelig ring. Vet ikke antall karat, så lite viktig er det for meg. Det viktigste er at partneren liker ringen, ikke hva alle andre mener. Snakk med henne rett og slett.

AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 23.29):

Forlovelsesringen er jo en annen enn gifteringen. Gifteringen er mest praktisk at er liten, mange foretrekker helt flat fordi man skal bære den resten av livet uten å ødelegge den eller at den kommer i veien. 

Mens forlovelsesringen er mere et smykke med affeksjonsverdi som man ikke nødvendigvis bærer veldig lenge, og ikke er noe sosial kode om at man skal behøve å ha på seg i det hele tatt til enhver til om man ikke vil det. Etter man er gift ligger den jo bare i smykkeskrinet sammen med andre hjertekjære smykker man mimrer over 

Alle jeg kjenner fortsetter å bruke forlovelsesringen etter de er gift. Enten på samme hånd som gifteringen eller på den andre hånda. Hva er poenget med en dyr ring som bare skal ligge og støve ned? Da hadde jeg heller latt vær å ønske meg en forlovelsesring og brukt pengene på noe annet nyttig.

Anonymkode: 8831c...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en forlovelsesring med en enstens diamant på 1,6 karat. Bruker den daglig og er veldig fornøyd med den.

Anonymkode: 26770...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 23.35):

Det er svært vanlig å bære både forlovelsesringen og gifteringen. Det er til og med de som kun omgraverer forlovelsesringen.

Anonymkode: d8641...a67

Fram til -80-90-tallet var dette standard i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er alle forskjellige. Selv kunne jeg ikke tenkt meg noe annet enn at jeg og kjæresten min har like ringer. Kunne virkelig ikke tenkt meg å ha en egen forlovelsesring uten at han hadde lik. Kunne heller aldri tenkt meg at han skulle brukt mye penger på ring til meg, selv om han har god økonomi. Diamanter har jeg ikke en gang lyst på, men jeg er sikkert rar. Vi reiser veldig mye og jeg ville mye heller brukt pengene på nok en ferietur. Vi har derfor forlovelsesringer som kostet et par tusen kroner - uten diamanter - og helt like. Kjøpte dem sammen og er veldig fornøyde. 

Anonymkode: 56edb...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...