Gå til innhold

Jeg skal skille meg, og ha en dårlig følelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 50 år og skal skille meg. Det er et veldig langt ekteskap mer enn 20  år. Jeg vet at jeg burde ha forlatt det tidligere, men jeg føler meg veldig dårlig nå. Jeg har ikke jobb, ønsker ikke å snakke med noen. 

Jeg tenker på å søke en fri rettshjelp fordi jeg tror ikke at vi kan avtale og oppnå en enighet.

Jeg tenker også på å flytte. Er vestlandet et godt sted å bo? jeg mener, i nærheten av Haugesund. Boligprisen er relativt lav der, så jeg skal kanske ha råd til en bolig der, og er det lett å finne jobb der?

Og hvor mye kan jeg få hjelp fra NAV hvis jeg finner ikke jobb? Jeg vil ikke ha det hvis jeg kan klare meg. Jeg føler meg så dårlig :(

Anonymkode: 2876f...a04

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finnes det noen guppe som jeg kan snakke med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 19.36):

Jeg er 50 år og skal skille meg. Det er et veldig langt ekteskap mer enn 20  år. Jeg vet at jeg burde ha forlatt det tidligere, men jeg føler meg veldig dårlig nå. Jeg har ikke jobb, ønsker ikke å snakke med noen. 

Jeg tenker på å søke en fri rettshjelp fordi jeg tror ikke at vi kan avtale og oppnå en enighet.

Jeg tenker også på å flytte. Er vestlandet et godt sted å bo? jeg mener, i nærheten av Haugesund. Boligprisen er relativt lav der, så jeg skal kanske ha råd til en bolig der, og er det lett å finne jobb der?

Og hvor mye kan jeg få hjelp fra NAV hvis jeg finner ikke jobb? Jeg vil ikke ha det hvis jeg kan klare meg. Jeg føler meg så dårlig :(

Ekspander  

Har du noe utdannelse? Arbeidserfaring fra tidligere? Hva har du levd av, eller har du blitt forsørget av mannen i 20 år? Har dere hjemmeboende barn?

Anonymkode: 27ca0...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er i midtlivskrise og du burde absolutt snakke med noen. Hvis du ikke har jobb kan du kanskje begynne med å fortelle om situasjonen til en saksbehandler i NAV. Jeg personlig anbefaler ikke Haugesund. Anbefaler at du ikke gjør for mange endringer samtidig og bosetter deg et sted hvor du har eller kan få et minimum av nettverk.

Anonymkode: 6a3fb...348

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 19.45):

Har du noe utdannelse? Arbeidserfaring fra tidligere? Hva har du levd av, eller har du blitt forsørget av mannen i 20 år? Har dere hjemmeboende barn?

Anonymkode: 27ca0...678

Ekspander  

Jeg har høy utdannelse i norge, men jeg er invandere, så klare ikke jeg jobb.

Jeg er hjemmeværende, ja, jeg er meste støttes av mannen min i det siste årene. 

Jeg fortsetter å søke jobb nå, men jeg ser ikke stor muligheter. Jeg tenker på  Haugesund, fordi jeg har egentlig ikke noen nettverk her, og i et nytt sted, kan jeg bygge noen fremdeles.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 19.49):

Du er i midtlivskrise og du burde absolutt snakke med noen. Hvis du ikke har jobb kan du kanskje begynne med å fortelle om situasjonen til en saksbehandler i NAV. Jeg personlig anbefaler ikke Haugesund. Anbefaler at du ikke gjør for mange endringer samtidig og bosetter deg et sted hvor du har eller kan få et minimum av nettverk.

Ekspander  

Tusen takk for dit svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det for sent å starte et liv på egenhånd? jeg føler meg som en taper på livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 20.15):

Jeg fortsetter å søke jobb nå, men jeg ser ikke stor muligheter. Jeg tenker på  Haugesund, fordi jeg har egentlig ikke noen nettverk her, og i et nytt sted, kan jeg bygge noen fremdeles.

Ekspander  

Altså: er grunnen til at du ikkje kan jobbe at du er innvandrer? Eller er du sjuk? Eller har du dårlig sjølvtillitt? 

Haugesund er ikkje så dumt. Det er ein del innvandrere der, frå heile verda. 

Anonymkode: b2df3...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du får sjølvsagt arbeidsledighetstrygd. Kanskje du allereie no skal melde deg som arbeidssøkar? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke for sent! Men jeg tror virkelig det er bra for deg å snakke med noen. Gjerne flere forskjellige. I Norge kan systemet virke litt kaldt og utilgjengelig. Men hvis du åpner opp, kan du være heldig å få god hjelp.

Er du i kontakt med NAV allerede? Du kan få jobbsøkerkurs, og det finnes andre støtteordninger. Prøv å fortell ærlig om din situasjon.

Kanskje kan du også prøve familievernkontoret i din kommune. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kan de ofte komme med forslag og sette deg i kontakt med andre tilbud.

Jeg tror det er veldig viktig at du ikke tar på deg alt helt alene. Jeg tror du kan lykkes med både jobb og starte et nytt liv!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 20.23):

Altså: er grunnen til at du ikkje kan jobbe at du er innvandrer? Eller er du sjuk? Eller har du dårlig sjølvtillitt? 

Haugesund er ikkje så dumt. Det er ein del innvandrere der, frå heile verda. 

Ekspander  

Beklager, jeg skrivet en fail, "jeg klarte ikke å få en jobb"

Det er ikke problem med innvandrerer, det er problem med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 20.24):

Og du får sjølvsagt arbeidsledighetstrygd. Kanskje du allereie no skal melde deg som arbeidssøkar? 

Ekspander  

Jeg vet ikke hva arbeidsledighetstrygd, men jeg er arbeidssøker hos NAV

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 20.25):

Det er ikke for sent! Men jeg tror virkelig det er bra for deg å snakke med noen. Gjerne flere forskjellige. I Norge kan systemet virke litt kaldt og utilgjengelig. Men hvis du åpner opp, kan du være heldig å få god hjelp.

Er du i kontakt med NAV allerede? Du kan få jobbsøkerkurs, og det finnes andre støtteordninger. Prøv å fortell ærlig om din situasjon.

Kanskje kan du også prøve familievernkontoret i din kommune. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kan de ofte komme med forslag og sette deg i kontakt med andre tilbud.

Jeg tror det er veldig viktig at du ikke tar på deg alt helt alene. Jeg tror du kan lykkes med både jobb og starte et nytt liv!

Ekspander  

Tusen tusen takk for din info, du er så snill:)

Det er sant at jeg vil ta på meg alt alene, men det er mye vanskeligere enn jeg forventet.

Jeg sett veldig stor pris på de varme og snille mennesker som deg her:)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 20.15):

Ekspander  

Problemet med Norge er jobberfaring? Har du noe jobberfaring å vise til for å unngå hull i cven eller har du gått hjemme i mange år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 8.20):

Tusen tusen takk for din info, du er så snill:)

Det er sant at jeg vil ta på meg alt alene, men det er mye vanskeligere enn jeg forventet.

Jeg sett veldig stor pris på de varme og snille mennesker som deg her:)

Ekspander  

TS dette klarer du men bygg deg opp et nettverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk på alt av jobber der du vil bo. Når du flytterbør du finne noen fritidsinteresser du kan ta del i, de gjør det lettere å starte på nytt. 

Lykke til 💞

Anonymkode: e15e0...854

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 20.24):

Ekspander  

Får  ikke selvsagt arbeidsledighetstrygd hvis man ikke har hatt inntekt fra før, må ha tjent 1,5g siste 12 månedene.

Sosialstønad er alternativet for ts.

Anonymkode: f7c18...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er aldri for seint å starte på nytt, selv ikke om man er over 50!

Ta kontakt med NAV, det er mange flotte folk som jobber i det systemet selv om man ikke får inntrykk av det når man leser på KG eller i media. 

Du trenger ikke svare, men ser at du skriver i hovedinnlegg at du er dårlig nå etter ekteskapet. Om det er slik at du har blitt utsatt for vold (enten psykisk, fysisk, materiell, økonomisk eller latent vold), så kan du ta kontakt med krisesenteret i din kommune.

Lykke til❤️

Anonymkode: 16ba8...8d8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  TLR skrev (På 21.5.2023 den 8.21):

Problemet med Norge er jobberfaring? Har du noe jobberfaring å vise til for å unngå hull i cven eller har du gått hjemme i mange år? 

Ekspander  

Jeg har vært hjemme i mange år, og språk problem, alder......det er kompleks.

Og kanskje så jeg ikke krise i livet mitt, og prøvde ikke hardt nok......

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir skummelt og spennende å starte «på nytt»! Det tar litt tid å finne ut «hvem man er» utenfor forholdet igjen. Vær åpen for å prøve forskjellig jobber og meld deg på en frivillig-jobb i tillegg i den nye byen din! (Fin måte å bli kjent med andre på)

Anonymkode: 5b8ee...efc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...