Gå til innhold

Smart utstyr til ny valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får straks vår nye «baby» i hus, og har kjøpt inn alt av «selvsagt» utstyr.  Det jeg lurer på er om noen har noen gode tips til utstyr som gjør livet lettere eller gøyere? Typiske ting man ikke tenker på selv, men som har vært veldig praktisk eller kjekt å ha for dere? 😊🐾

Anonymkode: 7e324...235

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utstyr har du allerede kjøpt? 

Anonymkode: 43c2e...2ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva slags utstyr har du allerede kjøpt? 

Bur til bil, barnegrind til huset, seng x 2, mat/vannskål, noen leker, reisebag, bånd og halsbånd + langline, ting til pelsstell og kloklipp, kamera til hjemme-alene-trening, godbitholder og bæsjeposeholder, tannkost/tannkrem, mat/godbiter anbefalt av oppdretter. Fikk en liste av oppdretter og har kjøpt alt jeg tenker man må ha, men har ikke hatt hund før, så kanskje noen har noen kjekke inside-tips til ting jeg ikke vet finnes😅ts

Skrevet

Kong som du kan fylle med noe godt. Kong og gode tyggebein er livredder når man har valp i hus. :) 

Anbefaler også sele i stedet for halsbånd siden valper gjerne løper litt hit og dit. Så slipper den å få rykk i nakken når den hopper avgårde. Kjøp en billig sele når den er liten siden de fort vokser ut av den. (Men ta valpen med inn i butikken og prøv selen på for å se at den sitter godt). Så kan du heller investere i en dyrere sele når hunden er utvokst.

Bruk noe særdeles billig også til seng i begynnelsen. Gjerne bare noe gammelt sengetøy/håndkle/tepper som du bretter sammen til det blir mykt og godt. Valper kan være særdeles effektive på å ødelegge senger, så det er også en ting kan være litt "bortkastet" å bruke penger på til tannfellingen og valpebitingen er over. 

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med @Tabris. Billig sele som passer. Gjerne to. Samme med seng. Vi kjøpte seng til vår og den var ødelagt i løpet av første måneden. Dropp halsbånd.

Begynn tidlig med tilvenning på kloklipp og tannpuss. Trenger ikke faktisk klippe eller pusse enda, men gjør valpen vant med å bli holdt, berørt, utstyr etc.

Vi kjøpte tidlig gummimatte til å ha under mat og vannskål. Dette gjør at de blir på samme sted og ikke sklir rundt når valpen/hunden blir ivrig, og vannet valpen søler blir på matta og ødelegger ikke gulvet.

Plastkasse med forseglet lokk til tørrfor gjorde det enklere for oss med mating. Vi har begeret med målet på i kassen og da er det enkelt å finne frem mat og måle rett mengde. Vi målte alltid mengde i starten for å få en feeling på mengde mat. Nå går det på erfaring.

Sørg for at første bånd ikke er flexibånd. Bruk vanlig på 1-1,8 meter. Ganske enkelt fordi trening på å gå pent i bånd er vesentlig mye enklere med bånd enn flexibånd. Det kan dere skaffe senere når valpen er litt større og vant med å gå fint i bånd.

Slikkematte kan være lurt i tillegg til Kong som er nevnt. Vi har ørten Kongs liggende rundtomkring og de er flotte til å gi valpen noe å jobbe med i en kort periode. Putt leverpostei inni og putt de i fryseren. Så hjelper det både mot kløe i tennene og til å roe ned energinivået. Slikkematte er like greit å bruke til det samme. Smør leverpostei på slikkematta og la valpen kose seg ei stund. Spesielt fint når en trenger å få fokus bort fra noe eller for å roe ned.

I bilen kan det være greit å ha ei skål liggende til å kunne mate eller gi hunden vann etter eller før turer. Vi kjøpte ei rimelig sammenleggbar skål.

Pipeleke har vi alltid liggende. Ufattelig irriterende å høre på, men favoritten til hunden ut over enhver tvil. Så den får han leke med når det passer seg.

Vi begynte rett på bur. Vi kjøpte bur til bilen og så kjøpte vi og et "reisebur" som er litt større, men sammenleggbar. Det brukte vi hjemme til hjemmealenetrening. Jeg vet at bruk av bur er omdiskutert og det er mange meninger rundt dette, men for oss fungerte det ekstremt godt og valpen ble fort trygg i buret når vi var borte. Dette brukte vi i stede for valpegrind. Buret ble også brukt når valpen skulle få fred fra ungene, eller besøk skulle ha fred fra valpen. Da fungerte det fint med en timeout i bur. Buret ble og brukt på natta.

Nå når den er større så får den gå fritt i huset når vi sover eller når vi er ute. Men den går stadig tilbake til buret (som står på fast plass med døra åpen hele tiden) på natta og ofte når vi er ute (kamera er rettet mot buret hele tiden). Innimellom går den også dit for å få fred ellers. Ungene har fått tydelig beskjed at hunden er fredet om den går inn dit. Da er buret hans.

Til buret i bilen har vi kjøpt ei spesiell matte som suger til seg fukt og dritt/støv. Ligger i buret og ristes utenfor bilen en gang i ny og ne. Fungerer veldig bra når vi har vært på tur i regn/gjørme og kommer tilbake til bilen.

Ellers har dere ei veldig spennende tid fremfor dere. Og irriterende. Og til tider håpløs. Men det blir bedre :) Gratulerer med hund! :)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kong. Med valp vil man gjøre sitt for at de skal lære seg å jobbe for mat. Det gjør det enklere å jobbe med hunden senere. Hundene mine så ikke en matskål før de var godt over 2år 😅 før da spiste de fra kong, lette etter maten på plenen eller måtte dytte en pepsiflaske med hull i for å få ut mat.

Sele. Som tabris sier over, valper svirrer hit og dit. Å gå pent i bånd kommer med alderen, når de har bedre impulskontroll, og er utviklet nok til å ta til seg læring. I starten er det greit med en billig valpesele så man ikke skader halsen på valpen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjølematte er utrolig kjekt om sommeren, min valp elsket den fra første stund. Silvershade kan også være praktisk å ha.

Anonymkode: ef72f...648

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Langline så valpen kan surre rundt og snuse. Og ikke la valpen trekke i båndet, bare følg etter og pass på at båndet aldri blir stramt. Når den ikke lærer å trekke, er det mye enklere å trene å gå pent i bånd senere. I begynnelsen brukte vi bare billige stoffliner fra amazon fordi valper gnager alt mulig i stykker og vår elsket bånd, men nå har vi biothane line som er enkle å vaske og holde rene. 

Nok tyggeleker/tyggebein! Anbefaler å kjøpe litt forskjellige og se hva valpen liker før dere hamstrer mange. Super aktivitet for valper er å fylle dorullhylster med tørrfôr og noen godbiter og brette igjen i endene. 

Anonymkode: fa6e6...9ca

• Nyttig 1
Skrevet

Virker som dere har handlet inn det som trengs for nå. Leker etc vil måtte oppgraderes hele tiden, så ikke noe poeng å brenne av for mye penger med en gang. Det jeg blingsa på, var å ikke venne valpen nok til tannpuss og klipping av klør. Den feilen gjør jeg ikke igjen  - mye pes nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange gode råd, det setter jeg stor pris på❤️

Skjønner at jeg må skaffe kong! Bruker man kun leverpostei i de, eller noe annet som funker og? 
Flere nevner gode tyggebein, er det noen spesiell type som er bra, eller litt «hva som helst» valpen kan bite på? 

Sele skal jeg kjøpe, men tar han med i butikken når jeg har hentet han, for jeg synes størrelse er vanskelig😅

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjølematte er utrolig kjekt om sommeren, min valp elsket den fra første stund. Silvershade kan også være praktisk å ha.

Anonymkode: ef72f...648

Det har jeg ikke hørt om før, googlet og ser det er en slags gele inni? Hvordan funker det med valpetenner? Kanskje et dumt spørsmål men tenker på om han kan få det i seg..

AnonymBruker
Skrevet

valper biter på det meste. Men innlæring av "nei"er viktig. Gi den evt. en tyggeleke når den biter på noe den ikke får lov til.

Anonymkode: 000e8...07b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for så mange gode råd, det setter jeg stor pris på❤️

Skjønner at jeg må skaffe kong! Bruker man kun leverpostei i de, eller noe annet som funker og? 
Flere nevner gode tyggebein, er det noen spesiell type som er bra, eller litt «hva som helst» valpen kan bite på? 

Sele skal jeg kjøpe, men tar han med i butikken når jeg har hentet han, for jeg synes størrelse er vanskelig😅

ts

Man begynner med noe enkelt, som leverpostei, så valpen kjenner på mestringsfølelse av å klare og få ut leverposteien og så valpen blir glad i kongen. Etterhvert kan man begynne å blande tørrfôr som har blitt myknet i vann med leverpostei og legge det i kongen. Når valpen er litt eldre og jobber aktivt og med stor interesse for å få mat ut av kongen, kan man begynne å fryse den for å gjøre det enda vanskeligere å få ut maten. Da har hunden 30-40 min med jobbing foran seg. 

Men som sagt, det er viktig å begynne enkelt med bare litt leverpostei. Valper må bygge opp mestring og utholdenhet, og interessen for kongen må også bygges opp. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker råfor. Når valpen ble vant til kongen, kunne jeg bare stappe en frossen kjøttbolle rett inn i kongen. Det var ganske digg. 

Anonymkode: 96e45...603

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for råd! Fant kong på plantasjen i dag, så det er i boks👍🏻☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...