AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #1 Skrevet 20. mai 2023 For rundt 1 veke sidan så høyrte eg ein gammal podcast der ein lege, Trond Viggo Torgersen, sa at det er lurt å la tarmen "kvile" ein periode kvar dag, så det er greit å ikkje ete for seint på kvelden. Fordi eg har tarmkreft i familien så la eg meg det på minne. Legen sa at tarmen treng denne perioden for å rense seg. Eg et no fram til klokka 20 på kvelden og så et eg frukost ca. kl 11. Nokre gonger 10, andre gonger 12. Er rett og slett ikkje svolten før den tid, slik har det vore lenge. Så kom eg til å spørje meg sjølv: er det dette som er periodisk faste*?? Og har dette evt fleire fordeler enn berre å la tarmen kvile? * I så fall er eg jo mykje hippare enn eg sjølv trudde Anonymkode: 4dff2...d47 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Ingen? Eg som trudde periodisk faste var i vinden no 😅 Anonymkode: 4dff2...d47
LadyGrey Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Nattfaste på 14-16 timer er vanlig innenfor periodisk faste. Det optimale er 16 timer for å oppnå autofagi. Selv er jeg veldig fornøyd med 16:8.
Brunhilde Skrevet 22. mai 2023 #4 Skrevet 22. mai 2023 Som @LadyGrey liker jeg best 16:8 faste, du er ikke helt der, men hvis du trives med måten du spiser på, så er det faktisk veldig mye viktigere enn å være hip. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 4 minutter siden, Brunhilde said: Som @LadyGrey liker jeg best 16:8 faste, du er ikke helt der, men hvis du trives med måten du spiser på, så er det faktisk veldig mye viktigere enn å være hip. Betyr det at du ikke spiser etter kl 1600 og tar første måltid etter kl 0800? Hvordan takler du sulten på kvelden? Anonymkode: 2aeb9...328
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 Når majoriteten i Norge er overvektige, kan det nok fastes langt mere.. Tjukke og dumme.. Anonymkode: 1dc9e...60f 2
Brunhilde Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Betyr det at du ikke spiser etter kl 1600 og tar første måltid etter kl 0800? Hvordan takler du sulten på kvelden? Anonymkode: 2aeb9...328 Nei, det betyr at jeg ikke spiser før kl 11.30 og ikke etter kl 19.30. Jeg er ikke sulten om morgenen, og fasteperioden min blir nok ofte lenger enn 16 timer, men dette er vinduet jeg har satt. 1
LadyGrey Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 Jeg har aldri vært et frokost-menneske, så det var fantastisk å komme over periodisk faste for over 10år siden. Har alltid trodd at frokost var så viktig, spiste det selvom jeg ikke var sulten. Fikk en helt ny hverdag med å gjøre om på måltidene. Nå spiser jeg to-tre store måltid, istedenfor mange små. Ingen mellommåltider heller. Jeg faster fra ca kl 19-20 om kvelden til kl 11-12 om formiddagen. Drikker vann og litt sort kaffe i fastevinduet. For andre funker det kanskje bedre å faste fra kl 16 til kl 08, for eksempel. Man kan fint justere spise - og fastevindu etter sin egen rytme. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 Brunhilde skrev (3 timer siden): Som @LadyGrey liker jeg best 16:8 faste, du er ikke helt der, men hvis du trives med måten du spiser på, så er det faktisk veldig mye viktigere enn å være hip. Så bra! Nei, hipp er nok det siste eg prøver på 😅 Kan eg spørra kva fordelar du opplever? Anonymkode: 4dff2...d47
Brunhilde Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så bra! Nei, hipp er nok det siste eg prøver på 😅 Kan eg spørra kva fordelar du opplever? Anonymkode: 4dff2...d47 Tja, mindre søtsug, mindre sulten og mindre oppblåst. Det siste har kanskje like mye sammenheng med hva jeg faktisk spiser. 3 1
LadyGrey Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 Brunhilde skrev (2 timer siden): Tja, mindre søtsug, mindre sulten og mindre oppblåst. Det siste har kanskje like mye sammenheng med hva jeg faktisk spiser. Samme her. Mindre søtsug og mindre gorilla-hunger 😅 Ergo mer stabilt blodsukker. Med mindre søtsug spiser man mindre junk som inneholder mye raske raffinerte karbohydrater. Vinn-vinn! 3
mai Antonsen Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har akkurat startet med nattfaste. Spiser ikke imellom 20.00 og kl. 11 på dagen. Når man først starter med det så er det noe man må gjøre hele livet. Har dere erfaring med dette over år? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #13 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 21.07): For rundt 1 veke sidan så høyrte eg ein gammal podcast der ein lege, Trond Viggo Torgersen, sa at det er lurt å la tarmen "kvile" ein periode kvar dag, så det er greit å ikkje ete for seint på kvelden. Fordi eg har tarmkreft i familien så la eg meg det på minne. Legen sa at tarmen treng denne perioden for å rense seg. Eg et no fram til klokka 20 på kvelden og så et eg frukost ca. kl 11. Nokre gonger 10, andre gonger 12. Er rett og slett ikkje svolten før den tid, slik har det vore lenge. Så kom eg til å spørje meg sjølv: er det dette som er periodisk faste*?? Og har dette evt fleire fordeler enn berre å la tarmen kvile? * I så fall er eg jo mykje hippare enn eg sjølv trudde Anonymkode: 4dff2...d47 Ja, det er periodisk faste 😊 jeg tror minimum er 12 timer faste over natta. Og der er jo du godt innafor. Mange som driver periodisk faste spiser også få, men store måltider i spisevinduet sitt. Jeg spiser vanligvis 2 eller 3 måltider i løpet av de 8-11 timene jeg spiser. Men da passer jeg på å spise meg veldig mett. Så jeg går sjelden sulten så veldig lenge. Anonymkode: d96a0...192 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 mai Antonsen skrev (1 time siden): Jeg har akkurat startet med nattfaste. Spiser ikke imellom 20.00 og kl. 11 på dagen. Når man først starter med det så er det noe man må gjøre hele livet. Har dere erfaring med dette over år? Hva mener du med at man må gjøre det hele livet? Anonymkode: 794eb...88e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #15 Skrevet 30. mai 2023 Jeg lar kroppen styre det litt selv. Fast timeplan føles unødvendig styrete - for meg. Noen dager spiser jeg en gang, andre dager to. De/det måltidet kan være alt fra 13-20 sånn ca. Jeg har mindre oppblåst mage, forstoppelse, diare og merkbart jevnere energi, mindre søtsug, mindre hodepine og migrene - og mat er blitt en mer naturlig ting som jeg ikke bruker mye tid på å planlegge eller få til å passe inn med resten av dagen. Jeg bor alene, og det gjør det lettere for meg. Tilbringer jeg tid med andre over flere døgn, så tilpasser jeg meg mer deres måte å spise på for å ikke la mitt kosthold ta så stor plass. Anonymkode: 8e904...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #16 Skrevet 30. mai 2023 mai Antonsen skrev (1 time siden): Jeg har akkurat startet med nattfaste. Spiser ikke imellom 20.00 og kl. 11 på dagen. Når man først starter med det så er det noe man må gjøre hele livet. Har dere erfaring med dette over år? Det har jeg aldri hørt om. Har du noen kilder på disse påstandene? Har faktisk aldri hørt om en eneste diett eller slankemetode man må holde resten av livet, med mindre det er en særlig medisinsk årsak som diabetes eller allergi. Anonymkode: c0eb5...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #17 Skrevet 30. mai 2023 Ja du driver med periodisk faste og så kan du jo vurdere om du trekker ut fasten enda mer. Jeg har også alltid hatt et slik spisemønster som du beskriver, men har alltid tenkt at det ikke var spesielt sunt fordi jeg alltid har hørt at frokost er viktig. Jeg har også trodd at å spise lite og hyppig har vært ideelt, men personlig har jeg alltid foretrukket å spise store porsjoner, men dempet på dette med årene siden jeg ikke lenger kan spise akkurat hva jeg vil uten å legge på meg. Jeg har også spist mye mellommåltider som propuddinger og proteinshakes i forbindelse med trening, men dette har jeg helt kuttet ut. Jeg føler meg ikke lenger så oppblåst og fordelen er at jeg kan spise mer de to gangene i døgnet og dermed blir mye mer tilfredsstilt og kan spise større porsjoner. Trenger ikke å tenke så mye på kaloriinntak da jeg gjerne vil holde vekten stabil eller gå ned et par kg. Jeg prøver å spise mest mulig rene råvarer i tillegg. Holder meg unna ultraprosessert i størst mulig grad. Har nok blitt mye mer bevisst på hva matvarer jeg kjøper inneholder og rene råvarer metter langt bedre slik at jeg ikke er sulten mellom måltidene. Kanskje bare litt sulten før første måltidet som jeg spiser rundt kl. 12.00. Fa har jeg ikke spist siden middag kl. 17 eller 18. Anonymkode: db571...279 1
Roci Skrevet 30. mai 2023 #18 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jeg aldri hørt om. Har du noen kilder på disse påstandene? Har faktisk aldri hørt om en eneste diett eller slankemetode man må holde resten av livet, med mindre det er en særlig medisinsk årsak som diabetes eller allergi. Anonymkode: c0eb5...c2d Jeg har heller ikke hørt om det, tror mer det handler om at de som dette spisemønsteret fungerer for, ofte velger å holde seg til det. PF et verken en diett eller en slankekur, men et spisemønster, på samme måte som det å inkludere mellommåltider er et spisemønster for de som foretrekker det🙂
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #19 Skrevet 3. juni 2023 Jeg er som deg TS. Spiste middag og ikke noe mer før lunsj på jobben neste dag i ukedagene. Og det tok lang tid før jeg oppdaget at dette hadde et navn. Men så lenge jeg ikke er sulten, hvorfor skal jeg spise. Jeg er ikke hysterisk, og tilpasser etter hvem jeg er sammen med, eller hva jeg har lyst på. Så i helgene kan jeg fint spise frokost, eller sen middag eller begge delene, evt lørdagskos. Men jo senere jeg spiser middag, jo mer sulten er jeg neste morgen. Anonymkode: 701ec...324 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2023 #20 Skrevet 9. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 12.55): Jeg er som deg TS. Spiste middag og ikke noe mer før lunsj på jobben neste dag i ukedagene. Og det tok lang tid før jeg oppdaget at dette hadde et navn. Men så lenge jeg ikke er sulten, hvorfor skal jeg spise. Jeg er ikke hysterisk, og tilpasser etter hvem jeg er sammen med, eller hva jeg har lyst på. Så i helgene kan jeg fint spise frokost, eller sen middag eller begge delene, evt lørdagskos. Men jo senere jeg spiser middag, jo mer sulten er jeg neste morgen. Anonymkode: 701ec...324 Ja, samme gjer eg. Viss eg skal i selskap eller det er noko spesielt, så et eg jo. Gjeld å ikkje bli altfor opphengt Anonymkode: 4dff2...d47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå