Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble forrige uke meldt syk av legen 100% pga bekkenløsning og trøtthet / sliten. Jobber 100% på sykehus, og jeg savner å jobbe .Føler meg litt nedstemt og mest lat fordi jeg ikke mestrer så mye som jeg ønsker, forrige svangerskap drev jeg på å ommøblere og vaske til dagen før fødsel. Denne gangen er jeg helt utslitt av de minste ting, ligger mye på sofaen og ser på tv. Tvinger meg ut på tur men blir veldig trøtt etterpå og må sove. Får jerntilskudd pga mangel på jern og. 

Flere som føler det som meg?

Anonymkode: 40ce6...a3c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sjukmeldt i uke 6 og er det fremdeles nå i uke 15, føles helt forferdelig. Men det er jo det kroppen trenger. 

Anonymkode: 3dcdf...68b

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel digg med betalt fri.

Anonymkode: 1859b...118

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykemeldt 100% fra uke 9, på grunn av ekstrem trøtthet og kvalme+oppkast. Følte det likt som deg, at jeg var lat og udugelig. Samtidig kjenner jeg jo også at det er helt nødvendig, der jeg sovna i lunsjen på jobb, og brukte all fritid på å sove/spy. Selv nå i uke 24 spyr jeg hver dag, og sover mye. 

Det er ikke gøy, men prøver å være raus med meg selv, og faktisk høre på hva legen sier om at de ikke sykemelder uten grunn. Får du støtte fra samboer? For det hjelper også meg å vite at han er helt enig i at jeg bør være sykemeldt.

Fpr å få dgene til å gå, finner jeg (bittesmå) prosjekter som kan gjøres. En halvtime x2 med symaskinen for å reparere hullete stilongsknær, lese bøker (i korte omganger), holde kontakt med venner og familie, rydde ut en og en hylle i klesskapet, en gåtur frem og tilbake i gata vår. Aktiviteter som kan deles opp i korte bolker.

Og ikke minst prøver jeg å holde fast ved at det kan bli bedre. "Kanskje jeg slutter å spy i uke 26! Kanskje jeg blir litt mindre trøtt om noen uker. Kanskje det hjelper at jeg gjorde yoga i går?"

Masse sympati herfra!

Anonymkode: 00999...41c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 100 % sykemeldt ca uke 32 i min andre graviditet. Men da hadde jeg vært 70 % sykemeldt lenge. Jobber også på sykehus. Jeg angrer veldig i ettertid på at jeg ikke bare lot meg sykemelde 100 % mye tidligere. Jeg slet veldig med at jeg grudde meg til jobb da jeg ikke egentlig var i stand til å være et så travelt sted. Jeg hadde bekkenproblemer som alltid ble mye verre på jobb, og jobben gjorde ingenting for å tilrettelegge. Husker en kollega ble sur for at jeg spurte om hun kunne overta en utagerende pasient feks. I tillegg fikk jeg voldsomme åreknuter som ble verre av å stå oppreist, som jeg selvfølgelig måtte gjøre på jobb. Disse forsvant i stor grad etter fødsel men er fortsatt sjenerende (men heldigvis ikke vonde) og jeg vurderer å bruke en "formue" på å få de fjernet privat. Hadde jeg valgt igjen hadde jeg tatt mye mer hensyn til egen helse og slått meg til ro med at jeg ikke skulle tenke på jobben en periode og bare gjort aktiviteter/øvelser som var bra for helsen :) greit å ha mest mulig energi til barnet du allerede har og ☺️

Anonymkode: 96a25...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 100% sykmeldt da jeg var rett over seks mnd på vei, etter å ha vært 50% sykmeldt i to mnd. Jeg skulle også være flink pike fordi "graviditet er jo ingen sykdom" (det VERSTE og mest bagatelliserende uttrykket noensinne btw), og jeg angrer på at jeg ikke ble fullt sykmeldt tidligere.

Hadde store problemer med bekkenet mer enn et år etter fødsel og var 80% sykmeldt i fire måneder etter permisjonen. Kunne sikkert sluppet billigere unna med senplagene om jeg var flinkere å lytte til kroppen da jeg var gravid. Nå er sønnen min 14 mnd gammel, og jeg har endelig blitt bedre.

Anonymkode: cc250...0c4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, er i uke 30 og har vært 100% sykemeldt i 4 uker..

Første uken var ikke så verst mentalt, men nå føler jeg meg helt i kjelleren. Lat, udugelig og ingenting å finne på hjemme! All fysiske ting begrenser seg pga bekkenet, så alle  forslag jeg har fått fra andre gravide om tur hver dag, pusse opp barnerom etc. er utelukket. Henter posten hver dag og det er det jeg greier fysisk.

Alle serier, filmer, bøker og lignende er så forutsigbart og kjedelig at jeg har vel en 15-20 påbegynte som jeg ikke kommer lengre enn de første 20min/første kapittel med.

Lediggang er roten til alt vondt, gleder meg til ungen er ute!

Anonymkode: d0e19...0bc

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Det er målet til de fleste gravide i Norge. Sykmeldt tidligst mulig og lengst mulig. 

Anonymkode: a2267...ec4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ble forrige uke meldt syk av legen 100% pga bekkenløsning og trøtthet / sliten. Jobber 100% på sykehus, og jeg savner å jobbe .Føler meg litt nedstemt og mest lat fordi jeg ikke mestrer så mye som jeg ønsker, forrige svangerskap drev jeg på å ommøblere og vaske til dagen før fødsel. Denne gangen er jeg helt utslitt av de minste ting, ligger mye på sofaen og ser på tv. Tvinger meg ut på tur men blir veldig trøtt etterpå og må sove. Får jerntilskudd pga mangel på jern og. 

Flere som føler det som meg?

Anonymkode: 40ce6...a3c

Synes du andre sykemeldte er late? Noen sykemeldte er ikke jo gravide i det hele tatt. Tror du andre sykemeldte aldri savner jobben sin?

Anonymkode: 81bcc...0ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange gravide som blir sykemeldt i svangerskapet for ulike grunner og til ulike tider. En av mine venninner sliter med diabetes og hadde forferdelig mye svangerskapskvalme, så hun ble sykemeldt før hun nådde andre trimester. Hun var kanskje 10 uker på vei, og var sykemeldt fortsatt gjennom resten av hele svangerskapet. Husker hun også hadde dårlig samvittighet og snakket om jobben. Men legen hennes var tydelig på at det ikke gikk for henne å jobbe samtidig med hvor dårlig hun var, og at hun måtte prioritere helsen sin og fosteret isteden. 

Anonymkode: d4c84...872

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slapp av. Det er målet til de fleste gravide i Norge. Sykmeldt tidligst mulig og lengst mulig. 

Kilde? :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kilde? :)

NHI feks opererer med nærmere 60%. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

NHI feks opererer med nærmere 60%. 

Det forklarer ikke påstanden din om at det er et mål for de fleste gravide.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det forklarer ikke påstanden din om at det er et mål for de fleste gravide.

Det står også at det ofte ikke er medisinske årsaker😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke.

Legen kan ikke skrive ut en sykemelding uten å oppgi medisinsk årsak.

Så at du bare er sur på generelt basis får være din egen greie.

Anonymkode: ab895...4d7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan mener du man blir sykmeldt uten at det ligger en medisinsk årsak bak da? :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jepp. Damer har blitt noen store pyser. 

Er det nødvendig å være så ekkel som du er? Føler du deg bedre av det?

Anonymkode: 159fb...8c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det nødvendig å være så ekkel som du er? Føler du deg bedre av det?

Anonymkode: 159fb...8c9

Nei. Men det er jo bare fakta. Veldig mange gravide syns det er helt flott å gå sykmeldt fra de har fått to positive streker. Bekkenløsning vises ikke på noen prøver, så det er jo bare å halte litt og si man har det. Så det har mye med manglende arbeidsmoral å gjøre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...