Gå til innhold

Kul i lysken - vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har oppdaget at jeg har en kul på størrelse med en drue, omtrentlig, i venstre lyske. Ikke vond, er myk, og kan dyttes på.

Er dette en forstørret lymfekjertel? Har skjønt at kreftkuler gjerne er harde, så jeg er ikke bekymret for akkurat dette, men er forstørrede lymfekjertler noe man bør sjekke uansett? Oppdaget den for første gang for noen uker siden.

Anonymkode: 4a477...d96

AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Opphopning av talg? Dog det kan være vondt avhengig av plassering. Få uansett kuler sjekket hos legen ❤️

Anonymkode: 99d1c...40b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 19.50):

Har oppdaget at jeg har en kul på størrelse med en drue, omtrentlig, i venstre lyske. Ikke vond, er myk, og kan dyttes på.

Er dette en forstørret lymfekjertel? Har skjønt at kreftkuler gjerne er harde, så jeg er ikke bekymret for akkurat dette, men er forstørrede lymfekjertler noe man bør sjekke uansett? Oppdaget den for første gang for noen uker siden.

Ja, det høres ut som en hoven lymfe kjertel. Ville fulgt med den og gått til legen om den ikke blir mindre etter en uke-to. Hovne lymfe kjertler er normalt hvis man har hatt en infeksjon f.eks . 

Anonymkode: a41f2...625

• Nyttig 1
Skrevet

Typisk sted man ser/kjenner lymfekjertler. Går den ikke bort av seg selv innen en viss tid, er det greit å sjekke opp. De fleste forstørrede lymfekjertler er harmløse, men det er jo alltid godt å være på den sikre siden. Det er vel en gammel tommelfingerregel dette med at kreftkuler sitter fast og er harde mens kjertler/fettkuler kan beveges, men det er neppe lurt å selvdiagnostisere kun på det grunnlaget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...