Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #1 Skrevet 20. mai 2023 Jeg skjønner at man må bruke ekstravakter og vikarer i psykiatrien av ulike grunner og jeg vet om flere steder som sliter med rekruttering av sykepleiere og vernepleiere. Likevel opplever jeg at bruken av ekstravakter og vikarer er for høy etter å ha hatt en «psykiatriturne» i Helse-Norge. Ofte har nesten halvparten av personalgruppen bestått av ansatte uten helsefaglig bakgrunn. På mange av vaktene har jeg hatt tilsyn og hjelp fra ufaglært personell og spørsmålet er om en ufaglært kan gjøre en like god jobb som en faglært. Jeg har ofte ikke blitt fanget opp når jeg har hatt det vanskelig fordi det er ikke folk til å gjøre de rette observasjonene. Jeg opplever at det har oppstått utfordringer fordi personalet har hatt ulik tilnærming og at det i noen tilfeller har gått et skille mellom faglærte og ufaglærte. Selv om jeg har opplevd noen av de ufaglærte og vikarene som flinke, har de absolutt ingen opplæring eller faglig grunnlag til å utføre den jobben de er satt til å gjøre. Ansvarsvakt må ofte stole på observasjoner til komplett ukvalifisert personell, ettersom vedkommende ikke har mulighet til å se alle pasientene gjennom dagen. Det sier seg selv at mye vil bli oversett. På den ene siden mener jeg at det er viktig at det er nok kvalifisert og kompetent personell på hver vakt. På den andre siden mener jeg at personlig egnethet i noen tilfeller bør telle mer enn fagbakgrunn. Kjør debatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå