AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #1 Skrevet 20. mai 2023 Ja, jeg holder på å stryke i matte nå, ja jeg ligger på et snitt på 4,5 ca, men er det virkelig umulig? Jeg spør, da jeg ønsker og høre fra andre som har vært i lignende situasjon. Jeg kunne gjort det så mye bedre på vgs dersom jeg faktisk skjerpet meg, men nå har jeg lyst til å gjøre noe med livet mitt. Jeg er ei 21 år gammel jente som har planer om å ta opp fag i ca 2 år. Jeg har alt fra 6 til 4, og ønsker derfor å forbedre alle karakterene jeg har 4 i. Jeg er ikke fornøyd med livssituasjonen min, og har opplevd mye dritt gjennom hele oppveksten min. Alt jeg ønsker er kun et bedre liv for meg selv, og at jeg tar kontroll over det. Jeg lurer derfor på hvordan det gikk med dere som hadde så vidt 4 i snitt, og som nå jobber innenfor jus, medisin, økonomi, ingeniør osv. Hvordan var det å ta opp fag? Jeg tror jeg mest av alt gruer meg til å ta opp matte, men om jeg så må lide i 2 eller 4 år for å oppnå mine drømmer så er det verdt det. Anonymkode: 8fbee...75f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #2 Skrevet 20. mai 2023 Jeg har ikke gjort det selv, men du er fortsatt veldig ung. Det er så lett å tenke at man kaster bort mye tid, men arbeidslivet er veldig langt. Jeg var ikke ferdig jurist før jeg var godt over 30 og alderen setter ingen begrensninger på veien videre for å bli f.eks. advokat. Det er også slik at hvis du faktisk jobber skikkelig med fagene fra videregående i voksen alder, så pleier de fleste å få til det bra. Kjør på! 😃 Anonymkode: 43e94...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #3 Skrevet 20. mai 2023 Jeg er mye eldre enn deg, og har tatt opp fag i flere år nå for å komme dit jeg vil. Det er absolutt mulig, hopp i det! Anonymkode: 69248...e38 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #4 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke gjort det selv, men du er fortsatt veldig ung. Det er så lett å tenke at man kaster bort mye tid, men arbeidslivet er veldig langt. Jeg var ikke ferdig jurist før jeg var godt over 30 og alderen setter ingen begrensninger på veien videre for å bli f.eks. advokat. Det er også slik at hvis du faktisk jobber skikkelig med fagene fra videregående i voksen alder, så pleier de fleste å få til det bra. Kjør på! 😃 Anonymkode: 43e94...f1e Hei, var det noe årsak til at du ble ferdig i 30-årene? Tok du en annen utdanning imellomtiden, eller? Og takk! Det skal jeg virkelig TS Anonymkode: 8fbee...75f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #5 Skrevet 20. mai 2023 Du er veldig ung. Du skal kjøre på med drømmene dine. Høres ut som motivasjonen er der. Masse lykke til! Anonymkode: f1638...3f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #6 Skrevet 20. mai 2023 Det klarer du hvis du virkelig vil. Det er veldig mye modning som skjer fra 18 til 21. Datteren min hadde litt bedre snitt i utgangspunkt, men fikk 6 i alle fagene hun tok opp, bare ved å lese på egen hånd, og utbrøt stadig hvor overrasket hun var over hvor lett videregående-pensum egentlig var. Anonymkode: 4668e...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #7 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg holder på å stryke i matte nå, ja jeg ligger på et snitt på 4,5 ca, men er det virkelig umulig? Jeg spør, da jeg ønsker og høre fra andre som har vært i lignende situasjon. Jeg kunne gjort det så mye bedre på vgs dersom jeg faktisk skjerpet meg, men nå har jeg lyst til å gjøre noe med livet mitt. Jeg er ei 21 år gammel jente som har planer om å ta opp fag i ca 2 år. Jeg har alt fra 6 til 4, og ønsker derfor å forbedre alle karakterene jeg har 4 i. Jeg er ikke fornøyd med livssituasjonen min, og har opplevd mye dritt gjennom hele oppveksten min. Alt jeg ønsker er kun et bedre liv for meg selv, og at jeg tar kontroll over det. Jeg lurer derfor på hvordan det gikk med dere som hadde så vidt 4 i snitt, og som nå jobber innenfor jus, medisin, økonomi, ingeniør osv. Hvordan var det å ta opp fag? Jeg tror jeg mest av alt gruer meg til å ta opp matte, men om jeg så må lide i 2 eller 4 år for å oppnå mine drømmer så er det verdt det. Anonymkode: 8fbee...75f Best at du setter i gang. Du vet, noe som heter patetisk "Opptaksutvalg", mener at sånne som deg ikke skal ha de mulighetene du skisserer og de mener også at alle andre her i tråden som fikk en ny sjanse ved å ta opp fag, ikke skal få lov til det fremover. Så derfor sett i gang, spesielt med matte. Koko-gjengen fra Opptaksutvalget ville tvunget sånne som deg via en opptaksprøve der bortimot 50% av prøven er matte. Det er helt jævlig, med tanke på at matte er mye mindre i antall karakterer sammenlignet med alle andre fag. Jo før du setter i gang, jo bedre. Mest sannsynlig har vi dagens ordning i 3 år til eller noe rundt der, siden det ble sagt at det må gå et helt VGS-kull før de setter i gang brutale forslag som "Opptaksutvalget" kom med. Riktig nok vet vi ennå ikke hvilke forslag kommer til å bli adoptert, men det ser ikke bra ut for folk som vil ha "ny sjanse" ved å ta opp igjen noen få fag. Anonymkode: dc311...9ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #8 Skrevet 20. mai 2023 Har ikke tatt like prestisjetung utdannelse, men en realfaglig retning som krevde en del omstilling fra min siden. Møtte skjerpe meg, men fordi jeg var sikker på at jeg vill så var det faktisk ikke noe problem. Det vil si, faglig var det jo utfordrende, men å legge inn arbeidet var ikke tungt, jeg trivdes med det. tok opp fag fra jeg var 23, startet på universitet i en alder av 26, og skal levere master nå i høst i en alder av 31. Jeg er overlykkelig for at jeg gikk for det, selv om jeg «ligger bak» mange jevnaldrende, fordi jeg har funnet noe jeg er genuint interessert i, og har utviklet meg nye som person ila studieløpet. Der aller viktigste er at du vil det, da kan du få til hva som helst:) Anonymkode: 3ffbf...618 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #9 Skrevet 20. mai 2023 Alt er mulig, men jeg hadde ikke studert jus igjen, hvis jeg ønsket å forbedre livet mitt. Du kan legge til 5-7 år studier + 2-4 år praksis, med lidelse på toppen. Hvis du liker å lide, da er jussen for deg, særlig i Oslo. Det var kun 20% som fullførte studiet på normert tid, som er 5 år. De fleste bruker 6-7 år. I tillegg er det rimelig dårlig betalt for veldig mange jurister sett i forhold til utdanningens lengde og byrde. Du må konkurrere mot de beste hele veien, med en mye større og mer stressende arbeidsmengde enn VGS. Det er vel en rundt 20% som blir advokater? I alle fall før. Men det er greit å ha et mål, og hvis du kommer på bedre tanker på veien, så er jo det bra. Anonymkode: 2ee2d...c25 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #10 Skrevet 20. mai 2023 Jeg tok opp fag, og matte hadde jeg bare 2 i. Men jeg jobbet veldig hardt med matte, og klarte å få 6. Så med innsats så klarer du helt sikkert det her. Anonymkode: 7ff8d...05c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #11 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg tok opp fag, og matte hadde jeg bare 2 i. Men jeg jobbet veldig hardt med matte, og klarte å få 6. Så med innsats så klarer du helt sikkert det her. Anonymkode: 7ff8d...05c Så fantastisk, wow!! Hvor lenge jobbet du med matten? Ser at det er min største utfordring, og lurer på noen ganger om jeg har dyskalkuli eller bare enorme kunnskapshull:( TS Anonymkode: 8fbee...75f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #12 Skrevet 20. mai 2023 Jeg tok opp fag ved to anledninger for å komme inn på jussen. Med alderspoeng kom jeg inn med 23/5-regelen. Jeg hadde 3 og 4 i matte, for det klarte jeg ikke få høyere. Anonymkode: 303a7...368
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #13 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei, var det noe årsak til at du ble ferdig i 30-årene? Tok du en annen utdanning imellomtiden, eller? Og takk! Det skal jeg virkelig TS Anonymkode: 8fbee...75f Jeg bare jobbet med andre ting og brukte litt tid på å finne ut hva jeg ville. Fullførte jussen med middels karakterer og har ikke blitt advokat, men har heller ikke prøvd. Var ikke flink nok til å engasjere meg i studiet fordi jeg var litt utenfor som eldre, men det var bare min feil. Var ikke sååå mye eldre. Mange åt siden nå og jeg har en god jobb jeg trives godt med. 🙂 Anonymkode: 43e94...f1e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #15 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 8.20): Alt er mulig, men jeg hadde ikke studert jus igjen, hvis jeg ønsket å forbedre livet mitt. Du kan legge til 5-7 år studier + 2-4 år praksis, med lidelse på toppen. Hvis du liker å lide, da er jussen for deg, særlig i Oslo. Det var kun 20% som fullførte studiet på normert tid, som er 5 år. De fleste bruker 6-7 år. I tillegg er det rimelig dårlig betalt for veldig mange jurister sett i forhold til utdanningens lengde og byrde. Du må konkurrere mot de beste hele veien, med en mye større og mer stressende arbeidsmengde enn VGS. Det er vel en rundt 20% som blir advokater? I alle fall før. Men det er greit å ha et mål, og hvis du kommer på bedre tanker på veien, så er jo det bra. Anonymkode: 2ee2d...c25 Bare nysgjerrig, hva jobber du med i dag? Anonymkode: 10f5c...3d0
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 Et ikke jurister advokater egentlig? At de har fått bevillingen etter å ha studert juss? Kan noen forklare meg :)? Anonymkode: ecf87...d9f
Fremmed fugl Skrevet 21. mai 2023 #17 Skrevet 21. mai 2023 TS, Så gøy at du har funnet et mål som du brenner for, og som du ønsker å jobbe langsiktig mot. Motivasjon slår det meste. Har ikke personlig erfaring av å ta opp fag, hadde sånn flaks i livet at jeg kunde velge akkurat hva som helst uten å gjøre noen ekstra innsats. Men jeg kjenner mange unge som målbevisst har jobbet med å ta opp fag over flere år, som har fått til det dem drømte om. Kjenner leger som startet med mye dårligere snitt på førstegangsvitnemålet enn hva du har, så det går. Jusstudiet er mye et motivasjonsstudie, og muligheter etterpå handler også mye om det å være motivert. Så du vil ha et godt utgangspunkt tenker jeg. Lykke til.
Elle Melle Skrevet 21. mai 2023 #18 Skrevet 21. mai 2023 Det er veldig lurt å tenke gjennom hvilket liv/hvilken hverdag du ender opp med å få med de ulike utdannelsene. Årevis med slit og hard jobb må være verd det på flere måter enn god lønn. Ta den utdannelsen som trengs for å få det livet du vil ha. Det er for eksempel liten vits i å ha mye penger hvis du ikke har tid og krefter til å bruke dem. Elsker du å kose deg med venner er det dumt med en jobb der man jobber i helger og høytider når andre har fri. Liker du mennesker men jobber kun med tall kan du bli misfornøyd og kjede deg osv. Du kan nok klare mye, men pass på at det er verd innsatsen du legger i det. Du skal jo helst ha et hyggelig liv.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #19 Skrevet 21. mai 2023 Matte er et mengdefag, men så får man en lærer som ikke er så pedagogisk eller kanskje du trenger en litt annerledes innfallsvinkel for å lære/mer oppfølging, så faller du av lasset. Som privatist kan du velge mellom ulike skoler hvis du vil ha tavleundervisning eller bedre oppfølging, og du kan finne mye stoff på egenhånd og øve så mye du klarer. Jeg var helt elendig i matte på skolen, og slet skikkelig. På ungdomsskolen og frem til vgs/da jeg droppet ut, hadde jeg en teoretisk utrolig flink lærer, men han ble kjempestresset i klasseromssettingen og jeg fikk nesten utelukkende negative beskjeder - til jeg ikke orket mer og meldte meg helt ut. Kjipt for lærer, men kjipere for meg liksom. Jeg hadde store hull fra da vi kom til algebra og videre fordi jeg mistet helt oversikten og ikke klarte å ta igjen de andre. Jeg fullførte ikke VGS mye fordi jeg var så flau over mattekunnskapene og naturfagskunnskapene mine. Som privatist fikk jeg en klasse med 4 andre som hadde lignende problematikk, og jeg gikk fra stryk/2 i matte P til 5 og klarte også S-matte (men med litt dårligere karakter, det ble en 4 og en 3). Med 6er i de andre fagene kom jeg inn på psykologi som jeg ønsket. Jus er vel hakket vanskeligere, men du klarer dette. Ikke stress deg selv bare, er mitt råd til å ta opp fag. Da mener jeg, ikke ta opp alle fagene på 1 gang hvis du ikke må. Bruk den tiden du ønsker og trenger til å knekke fagkoden foran det å skulle bli ferdig fortest mulig:) Jeg tok hele vgs på 23/5 regelen pluss tilleggsfag, for å få nok poeng. Det var 16 eksamener på 2 måneder, etter 9 mnd med ekstremlesing. Gjennom uken med skriftlige eksamener (norsk skriftlig, sidemål, engelsk, matte p1 og p2) ble hele klassen forkjølet men vi måtte bare komme gjennom det og jeg husker knapt de to siste for jeg hadde så mye kaffe, febernedsettende og stress i kroppen at det ble en saus. Unner deg en hyggeligere opplevelse! Finn gode kollokviegrupper, sett f.eks opp excel-ark med utregning av snittet du trenger og hvilke eksamener du trenger 6er i, og evt kjøp notater fra noen som har gjort det bra med oppgaveeksempler fra tidligere eksamen osv. Dette klarer du:) Anonymkode: f5517...bcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå