Gå til innhold

Full boligkollaps i Norge iflg Nettavisen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vesten ligger mye verre an økonomisk enn det vi får høre om i mediene. Vi er i risiko for finanskrise. Russland- Ukraina krigen har tært mer på økonomien enn mange i vesten trodde. Det har rett og slett blitt tatt mange dårlige avgjørelser der man har trodd at vesten stiller mye sterkere enn Russland og kunne sanksjonere dem uten særlige konsekvenser. Nå lider vi med høye energipriser, potensiell matkrise til høst og vinter. Industri vil slite og må potensielt nedlegges eller permitere ansatte når vi går inn i en ny vinter. Som fører til økt arbeidsledighet. Som gir mindre handel som gjør at andre bedrifter og industri vil slite og må legge ned eller permitere.

Anonymkode: 10322...da7

Mye av det du beskriver har blitt håndtert.. I dag er energiprisene faktisk rekordlave i Europa, LNG logistikk er på plass, inflasjonen i EU har blitt bremset, lite arbeidsledighet ++
Mangel på enkelte frukt/grønnsaker kan det kanskje bli i enkelte land - men ingen matkrise i Vesten.

Anonymkode: b4b54...7d7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du tror jeg må lese meg opp på meningen til en megler 😂😂😂😂😂😂😂?

Jeg forholder meg til økonomisk teori

Anonymkode: a67fd...772

Det er nettopp økonomisk teori og markedsteori du stryk i her..

Bruktmarkedet:

Påvirket negativt av rente og svakere kjøpekraft - men sterkt positivt påvirket av høy inflasjon som gjør avstand mellom brukt og nytt svært høy i store deler av landet.

Nybolig:

Påvirkes negativt av alle faktorer: høy rente, svakere kjøpekraft, langt høyere byggekostnader.

Vinneren? Bruktboliger..

Det kan være en person som representerer meglerstanden ikke er den mest troverdige sånn genererelt, men om du las hele artikkelen (noe jeg tror du ikke gjorde) så gå å ta deg et eple.. Det finnes mange tilsvarende artikler om det samme fra økonomer i Norge og EU.

Det er jo fortsatt flere og flere som må ha et sted å bo, og da blir det flere om hvert objekt som skal selges - Man treng ikke være rakettforsker for å forstå at det vil føre til flere budrunder og stabile eller høyere priser på bruktboliger generelt om ikke andre faktorer (arbeidsledighet, finanskrise osv) slår inn

Leiemarkedet er mettet, og det er mangel på boliger (dessverre) i flere byer og tettsteder. Vi har rekordlav arbeidsledighet, mange har generelt veldig mye penger, og fremover vil veldig mange unge arve millionformuer fra den generasjonen som vaks opp i oljealderen - det vil altså være mer en nok private penger fremover til å sikre boligmarkedet på sikt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruktmarkedet:

Påvirket negativt av rente og svakere kjøpekraft - men sterkt positivt påvirket av høy inflasjon som gjør avstand mellom brukt og nytt svært høy i store deler av landet.

Nybolig:

Påvirkes negativt av alle faktorer: høy rente, svakere kjøpekraft, langt høyere byggekostnader.

Vinneren? Bruktboliger..

Det kan være en person som representerer meglerstanden ikke er den mest troverdige sånn genererelt, men om du las hele artikkelen (noe jeg tror du ikke gjorde) så gå å ta deg et eple.. Det finnes mange tilsvarende artikler om det samme fra økonomer i Norge og EU.

Det er jo fortsatt flere og flere som må ha et sted å bo, og da blir det flere om hvert objekt som skal selges - Man treng ikke være rakettforsker for å forstå at det vil føre til flere budrunder og stabile eller høyere priser på bruktboliger generelt om ikke andre faktorer (arbeidsledighet, finanskrise osv) slår inn

Leiemarkedet er mettet, og det er mangel på boliger (dessverre) i flere byer og tettsteder. Vi har rekordlav arbeidsledighet, mange har generelt veldig mye penger, og fremover vil veldig mange unge arve millionformuer fra den generasjonen som vaks opp i oljealderen - det vil altså være mer en nok private penger fremover til å sikre boligmarkedet på sikt..

Nope 🙃

Hørt om Forbes f.eks?

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2022/02/24/how-rising-interest-rates-and-inflation-impact-real-estate-investments/

Virker ikke som du kan økonomi? Dette er veldig basic

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruktmarkedet:

Nybolig:

Vinneren? Bruktboliger..

For de som er virkelig helt blank på økonomisk teori så kan du jo lese investopedia også https://www.investopedia.com/articles/mortgages-real-estate/08/interest-rates-affect-property-values.asp

Selv om det er mer for barn, kan du jo starte der 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle innleggene fra fortvilte selgere her på KG viser jo at det gjelder nettopp bruktboliger også...

Anonymkode: 5b7c9...c6d

KG er ikke en statistisk representativ gruppe ift boligmarkedet.

Sutrerne er alltid mest høylytte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kanskje markedet er mettet med tilnærmet identiske leiligheter? Det er jo stort sett det som bygges, i hvert fall her i Bergen, og ikke rekkehus eller noe som familier med barn ofte kunne tenke seg å bo i.

Anonymkode: fee9a...691

Det er jo ingen som foretrekker rekkehus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Russland- Ukraina krigen har tært mer på økonomien enn mange i vesten trodde. Det har rett og slett blitt tatt mange dårlige avgjørelser der man har trodd at vesten stiller mye sterkere enn Russland og kunne sanksjonere dem uten særlige konsekvenser

Krigsøkonomi er høykonjunkturøkonomi.

Alle folk til fabrikkene for å produsere bomber, jagerfly og stridsvogner!

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (34 minutter siden):

Nei, selv foretrekker jeg enebolig når jeg har barn, men det bygges ikke akkurat så mange av dem heller. Rekkehus er ofte likevel mer interessant enn leilighet, selv om politikerne i denne byen later til å tro at barnefamilier har et sterkt og brennende ønske om å bo i en leilighet like ved Bybanen. 

Anonymkode: fee9a...691

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nope 🙃

Hørt om Forbes f.eks?

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2022/02/24/how-rising-interest-rates-and-inflation-impact-real-estate-investments/

Virker ikke som du kan økonomi? Dette er veldig basic

Leser du egentlig det du selv linker til? Om noen her som et blank på økonomi så er det åpenbart deg..

Sitat fra teksten i Fobes som underbygger nettopp det jeg skrev og som du på en særs barnslig måte benekter - Hva poeng er det du prøver å få frem?

Sitat

Real Estate Investment Characteristics During Inflationary Periods

Owning real estate has a number of benefits during periods of high inflation. First of all, owners will see appreciation as property values keep pace with inflation. Also, with fewer real estate development projects due to rising labor, material, machinery and other costs, property supply slumps, leading to more price increases.

Second, inflation pushes all prices upward, rents included. As housing development slows and demand for existing properties rises, occupancy rates typically skyrocket. In such environments, landlords raise rents, which generates higher revenues (and increases property value) — as demonstrated by CoreLogic data, nationwide rents increased 10.2% year over year in September 2021.

Finally, mortgage payments on fixed-rate instruments do not change over time, i.e., the payments remain constant while equity growth accelerates. Furthermore, inflation reduces the value of money owed in the future.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Leser du egentlig det du selv linker til? Om noen her som et blank på økonomi så er det åpenbart deg..

Sitat fra teksten i Fobes som underbygger nettopp det jeg skrev og som du på en særs barnslig måte benekter - Hva poeng er det du prøver å få frem?

Så du vil ikke ha realavkastning? 😂😂

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (6 timer siden):

I byene er det ofte rekkehus barnefamiliene har råd til. Så ja, de foretrekker rekkehus framfor leilighet, for det er rekkehus de har råd til - ikke enebolig eller tomannsbolig.

Anonymkode: 94eda...b24

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder ikke her, i hvert fall. Jeg bor i Stavanger. Dersom du vil ha anekdotisk bevis: 3 av nabohusene våre har blitt solgt på kort tid, alle over takst og det siste, for kort tid siden, ble kuppet før visning. Dette er ikke de dyreste husene, men heller ikke de billigste, de gikk for 8-10 millioner.

Hvis jeg var deg ville jeg bare kjøpt slik at jeg ikke hadde gått glipp av enda mer verdistigning. Tviler på at det er noe lettere å time eiendomsmarkedet enn aksjemarkedet.

Anonymkode: 9476c...9f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I byene er det ofte rekkehus barnefamiliene har råd til. Så ja, de foretrekker rekkehus framfor leilighet, for det er rekkehus de har råd til - ikke enebolig eller tomannsbolig.

Anonymkode: 94eda...b24

Jeg personlig foretrekker leilighet over både rekkehus og enebolig. Selv med barn. Det har ikke noe med økonomi å gjøre. 

Anonymkode: 29db2...d08

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det gjelder ikke her, i hvert fall. Jeg bor i Stavanger. Dersom du vil ha anekdotisk bevis: 3 av nabohusene våre har blitt solgt på kort tid, alle over takst og det siste, for kort tid siden, ble kuppet før visning. Dette er ikke de dyreste husene, men heller ikke de billigste, de gikk for 8-10 millioner.

Hvis jeg var deg ville jeg bare kjøpt slik at jeg ikke hadde gått glipp av enda mer verdistigning. Tviler på at det er noe lettere å time eiendomsmarkedet enn aksjemarkedet.

Stavanger er spesiell. Det er olja som styrer det hele. Nå har det vært noen veldig gode år. Det er jo først de siste årene det har steget veldig mye her da. Etter oljekrisa så havnet vi laaangt etter Oslo. Tenk det- at i 2010 var det like dyrt med leilighet i Stavanger som i Oslo. Nå er prisen i Oslo doblet i forhold til Stavanger.

Anonymkode: 98540...814

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det viktigste er vel å kjøpe bolig for å bo. Håper det ikke blir for mange som går på trynet i den kommende tiden fordi de har lånt mer enn de klarer å håndtere. Ja, det er jo selvfølgelig "deres egen feil" som så mange sier siden ingen tvinger høye lån på folk, men de høye prisene har nok presset en del inn i villere budrunder enn de ønsket. Får håpe at de aller, aller fleste har mulighet til å håndtere dette til tross for økte renter og økte priser, og at de som er i faresonen klarer å omstille seg i tide. Lov å håpe..

Ellers bor jeg også i Stavanger, og som jeg nevnte tidligere i denne tråden har jeg fulgt litt med i boligmarkedet i mitt nærområde i noen år og sett ganske stor forskjell i det siste hvor det er flere hus nå som blir liggende lenge, og hvor selgerne må gå ned i pris for å få solgt. Før ble så godt som alt her solgt etter første visning (er et område med hovedsaklig eneboliger). Tror nok det varierer veldig fra område til område, og noen steder er sikkert litt mer sårbare enn andre for denne utviklingen vi er i. Kanskje det vil snu når det stabiliserer seg og vi endelig når denne "rentetoppen", men hvor den toppen er og hvor lenge den vil holde seg, er det nok ingen som vet enda 🤔

Anonymkode: 48905...187

AnonymBruker
Skrevet

To på jobben har solgt leiligheter i Oslo den siste måneden. Begge ble solgt etter første visning. De solgte før de har kjøpt noe nytt. Den ene har tapt to budrunder så langt. Alt hadde god beliggenhet da. 

Anonymkode: 4f78a...abb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...