Gå til innhold

Hvordan få wifi på stasjonær pc?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt meg ny pc, men den kan bare kobles til ethernet. Trodde det var løsningen vi brukte i 2003? Vi har ruter med trådløs nett som jeg har bruker på laptop og iphone, men nå får jeg altså ikke opp wifi som et alternativ engang på den stasjonære pc’en? Er det vanskelig å få koblet den på wifi på noe vis? Hvis det er meningen å bruke kabel vurderer jeg å returnere hele pc’en😂

Anonymkode: 10325...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts her, pc’en kjører windows 10 hvis det skulle ha noe å si :) 

Anonymkode: 10325...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke har wifi kan du bare kjøpe en liten antenne, koster ikke mye. Gjorde jeg med min pc, men den er fra 2008

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres rart ut om den ikke har wifi, da kan man isåfall kjøpe sånne små antenner/adaptere.

Men jeg ville gått gjennom noe troubleshooting først for å sjekke at det virkelig er sant.

Her er det blant annet noen tips:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/my-pc-only-has-ethernet-and-no-wifi/af3a25f9-0a18-40b7-b776-9a612bc2d580

Anonymkode: eb967...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke hørt om nye pc-er uten wifi siden 2005. Det like standard som hjul på en bil. Koster så og si ingenting for produsenten å bygge inn. Faktisk tror jeg det koster mer for fabrikken å utelate wifi.

Hvem i alle dager har du kjøpt av? Utstyret du kjøpt kan være eldgammelt. Jeg ville levert tilbake pc-en og kjøpt en normal pc fra en ordentlig butikk.

Alternativt er å kjøpe en wifi-antenne og plugge inn i usb-porten. Koster ikke mange kronene, men irriterende å måtte bruke opp en usb-port på det.

Anonymkode: 6f29f...555

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ikke hørt om nye pc-er uten wifi siden 2005. Det like standard som hjul på en bil. Koster så og si ingenting for produsenten å bygge inn. Faktisk tror jeg det koster mer for fabrikken å utelate wifi.

Hvem i alle dager har du kjøpt av? Utstyret du kjøpt kan være eldgammelt. Jeg ville levert tilbake pc-en og kjøpt en normal pc fra en ordentlig butikk.

Alternativt er å kjøpe en wifi-antenne og plugge inn i usb-porten. Koster ikke mange kronene, men irriterende å måtte bruke opp en usb-port på det.

Det er ganske vanlig at hovedkort selges uten WIFI.

Jeg har f.eks. et premium hovedkort som heter ROG Maximus XI Hero-WIFI, det er altså utgaven med WIFI og den vanlige utgaven av samme kort har ikke WIFI.

Om man skal ha WIFI så er det mye bedre å kjøpe et PCIe-kort med antenner enn noe man plugger inn i USB.

https://www.komplett.no/product/1214941/datautstyr/nettverk/nettverkskort/tp-link-archer-txe75e-pcie-adapter

Anonymkode: 43a0b...9ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke de fleste i denne tråden.

For NEI, det er faktisk ikke vanlig at stasjonære PCer har wifi. Man må ha ett hovedkort som har innebygd wifikort, og tillegg må man ofte ha antenne montert da man ikke får sterke nok signal med mindre routeren står like ved PCen da..

Jeg kjøpte hovedkort med wifi muligheter sist jeg bygde meg gaming PC.

Men TS, som flere her skriver, du må sjekke opp hovedkortet, google modellnavnet, og der er det ofte listet opp spesifikasjoner. Står det ikke wifi, så har du ikke det.

Da må du kjøpe en ekstern USB wifi antenne, eller en adapter du kan sette på hovedkortet. 

Anonymkode: 3e86b...b49

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winows knapp + R

skriv "cmd"
skriv "wmic baseboard get product,manufacturer,version,serialnumber"

Se under "Product", der står hvilket hovedkort du har, så kan du Google om det er Wifi på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Tror aldri jeg har eid en stasjonær PC med wifi. Det er da ikke spesielt vanlig at hovedkort inkluderer det? Et kjapt søk på Komplett ser ut til å vise at det er ganske sjelden.

Sannsynligvis må du kjøpe en sånn en, TS.

https://www.clasohlson.com/no/D-Link-DWA-171,-AC600-USB-WiFi-adapter/p/39-1685

Anonymkode: 2b27e...445

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stasjonære PC-er kommer vanligvis ikke med WiFi, nei. Selv ikke i disse tider. Jeg kjøpte ny gjennom jobben for et par år siden og noe WiFi var ikke aktuelt. Poenget med stasjonær er gjerne at man trenger bedre latency og båndbredde og WiFi kan fortsatt ikke måle seg med kablet PC. Å game med lag er kjipe greier. Selv jobber jeg remote med tunge filer (film) og det er helt uaktuelt å gjøre gjennom Wifi.

Hele poenget med kablet, stasjonær PC er å kunne ha bedre båndbredde, hastighet og stabilitet (og sikkerhet). 

Anonymkode: 0520f...b6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Stasjonære PC-er kommer vanligvis ikke med WiFi? Det er det merkeligste jeg har hørt, hva er det slags søppel folk kjøper?

Min siste stasjonære kjøpte jeg i fjor, og den hadde selvsagt WiFi.

Anonymkode: 4c6f8...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Stasjonære PC-er kommer vanligvis ikke med WiFi? Det er det merkeligste jeg har hørt, hva er det slags søppel folk kjøper?

Min siste stasjonære kjøpte jeg i fjor, og den hadde selvsagt WiFi.

Anonymkode: 4c6f8...5c7

Det er som regel ekstrautstyr, og folk som kjøper (eller helst bygger) stasjonære PCer mener ofte at wifi er søppel. Uansett er det bare å plugge i en liten USB-dongle om du ikke gidder å trekke en kabel.

Anonymkode: 2b27e...445

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre ikke vanlig mee innebygd wifi lenger. Du kan koble til mobilen og bruke den som ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...