Gå til innhold

Informanter ifm. spørreundersøkelse (Masteroppgave)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver for tiden på min masteroppgave, og har sendt ut en spørreundersøkelse. Det er veldig mange i Norge som passer til kriteriene for å svare på spørreundersøkelsen, men jeg strever med å få folk til å svare. Forståelig når folk omtrent drukner i spørreundersøkelser i forbindelse med FoU-, bachelor- og masteroppgaver om dagen. 

Hvor mange informanter er "nok" til en masteroppgave? Jeg skjønner jo at det selvfølgelig kan variere, men hvor mange bør jeg ha når dette er noe som sikkert 15000 personer kunne svart på? 

Tas det hensyn til at folk er mettet på å svare på slikt? 

 

Anonymkode: e5dde...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriver master i økonomi og administrasjon, så mulig det er annerledes "huskeregler" der du studerer. Fra kurset metode for masteroppgave ved NHH fikk vi servert følgene tabell for sample size, populasjon og konfidensnivå:
(se link: https://www.research-advisors.com/tools/SampleSize.htm, er også en formel for sample size på siden)
SSTable.jpg

 

Men ellers må du huske å diskutere og gjøre vurderinger på kvaliteten på utvalget du faktisk ender opp med. Er utvalget ditt faktisk representativt for populasjonen du ønsker å uforske? Hvorfor, hvorfor ikke? Har du gjort noen justeringer, hva innebærer det? Er det forstatt representativt? osv. Gjør tester og diskuter kvaliteten på utvalget.

Endret av Arcanum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er bekymret for om jeg for nok informanter til at undersøkelsen forteller noe i det hele tatt, men jeg kan jo ikke true folk til å svare heller..

-TS

Anonymkode: e5dde...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal deltagerne! Finnes flere sider på nettet hvor du betaler typ 10 kr for hver som gjennomfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette allerede vurdert sammen med veileder på planleggingsstadiet?

Anonymkode: 6f5a5...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Jeg er bekymret for om jeg for nok informanter til at undersøkelsen forteller noe i det hele tatt, men jeg kan jo ikke true folk til å svare heller..

-TS

Anonymkode: e5dde...be9

Jeg skulle intervjue en spesifikk yrkesgruppe i mitt masterprosjekt og sleit noe voldsomt med å bare få tak i noen få. Jeg måtte dermed i oppgaven skrive om det og om hvordan det påvirker resultatet osv og fikk dermed ikke trekk for det. 

Det er helt forferdelig vanskelig å rekruttere deltakere, og det er jo kjent at det også er det ved spørreundersøkelser som i ditt tilfelle. Du finner nok pensumlitteratur som sier litt om dette du lurer på; har du sett igjennom pensumet i metodefaget ditt om du finner noe der?

Anonymkode: f97e6...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...