AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #1 Skrevet 20. mai 2023 Bøndene krever at lønnen deres holder tritt med lønnen i resten av samfunnet. Det høres i utgangspunktet greit ut. Jeg tjener 700 000 i miin kontorjobb. Og bøndene fortjener sikkert samme livsstil. Men når jeg slutter i jobben min så står jeg på bar bakke. Når bøndene slutter i sin jobb så kan de selge gård og utstyr og sitte igjen med millioner. Hvorfor regnes ikke dette med når bøndene forhandler lønn med staten? Anonymkode: 50ed5...00d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #2 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bøndene krever at lønnen deres holder tritt med lønnen i resten av samfunnet. Det høres i utgangspunktet greit ut. Jeg tjener 700 000 i miin kontorjobb. Og bøndene fortjener sikkert samme livsstil. Men når jeg slutter i jobben min så står jeg på bar bakke. Når bøndene slutter i sin jobb så kan de selge gård og utstyr og sitte igjen med millioner. Hvorfor regnes ikke dette med når bøndene forhandler lønn med staten? Anonymkode: 50ed5...00d Når bøndene slutter i sin jobb? Her sto det så mye ulogisk at jeg ikke vil begynne å kommentere engang.. Anonymkode: 372a0...cbf 10 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #3 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bøndene krever at lønnen deres holder tritt med lønnen i resten av samfunnet. Det høres i utgangspunktet greit ut. Jeg tjener 700 000 i miin kontorjobb. Og bøndene fortjener sikkert samme livsstil. Men når jeg slutter i jobben min så står jeg på bar bakke. Når bøndene slutter i sin jobb så kan de selge gård og utstyr og sitte igjen med millioner. Hvorfor regnes ikke dette med når bøndene forhandler lønn med staten? Anonymkode: 50ed5...00d Du vet at markedet for landbrukseiendommer ikke er fritt, men at man må ha konsesjon for å drive? Der er det et tak på hva du kan kjøpe for, fordi det skal gå rundt for nye eiere. Det vil si at de neppe får igjen så mye som du tror. Anonymkode: a0cb9...854 5 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #4 Skrevet 20. mai 2023 Du kan vel også selge hjemmet ditt og sitte igjen med millioner - regnes det med når lønnen din fastsettes? Anonymkode: f4f72...fed 11 6
Huldra-78 Skrevet 20. mai 2023 #5 Skrevet 20. mai 2023 Tviler på at TS må sette seg selv i gjeld for å kunne drive med jobben sin... Og bare selge gården... Kanskje TS skulle snakke med en helt vanlig gjennomsnittsbonde? Lære litt om hva som trengs for å produsere maten vi andre helst ikke vil betale for.... 4 1
Illuminatum Skrevet 20. mai 2023 #6 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bøndene krever at lønnen deres holder tritt med lønnen i resten av samfunnet. Det høres i utgangspunktet greit ut. Jeg tjener 700 000 i miin kontorjobb. Og bøndene fortjener sikkert samme livsstil. Men når jeg slutter i jobben min så står jeg på bar bakke. Når bøndene slutter i sin jobb så kan de selge gård og utstyr og sitte igjen med millioner. Hvorfor regnes ikke dette med når bøndene forhandler lønn med staten? Anonymkode: 50ed5...00d Du kan vel selge huset ditt du også? 5
Myrmica Skrevet 21. mai 2023 #7 Skrevet 21. mai 2023 Dette høres jo ganske fornuftig ut. Jeg lurer på om TS beregner inn hus, bil, gressklipper og pc når hen forhandler lønn. Alt dette kan jo selges og så sitter TS igjen med millioner, det burde jo absolutt tas med i beregningen? 1
aksase Skrevet 21. mai 2023 #8 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bøndene krever at lønnen deres holder tritt med lønnen i resten av samfunnet. Det høres i utgangspunktet greit ut. Jeg tjener 700 000 i miin kontorjobb. Og bøndene fortjener sikkert samme livsstil. Men når jeg slutter i jobben min så står jeg på bar bakke. Når bøndene slutter i sin jobb så kan de selge gård og utstyr og sitte igjen med millioner. Hvorfor regnes ikke dette med når bøndene forhandler lønn med staten? Anonymkode: 50ed5...00d Det er snakk om at bondens verdier skal bli en del av regnestykket i jordbruksoppgjøret. Men da ikke som et argument for å redusere bondens lønn, men for å øke den. De fleste bønder investerer store summer i "bedriften" sin, men de får lite igjen for sine investeringer. En vanlig investor ville aldri i verden funnet seg i den lave, og ofte negative avkastningen han ville få ved å investere i et gårdsbruk. Nei, investoren vil heller bruke pengene sine på investeringer som gir mer avkastning. Bonden, derimot, må finne seg i å gjøre lite innbringende investeringer på gården sin for å ha en arbeidsplass å gå til. Det bonden burde gjort, var jo å selge hele skiten og investere pengene i aksjemarkedet. Det ville i mange tilfeller gitt langt bedre utbytte på kapitalen. Nå er det sterke krefter i sving for å få til at det lønner seg for bonden å investere i gården. Når bondens lønn nå regnes ut til å være omkring 250 000,- pr årsverk, er dette summen av vederlag for arbeid og for kapital. Det er nå foreslått å skille på dette, slik at kapitalinntekter på investert kapital skal skilles fra "arbeidslønn" for å synliggjøre hva bonden egentlig har i arbeidslønn. Trekker man fra kapitalinntektene, eller det bonden burde tjene på å legge kapitalen sin i gården, da vil bondens arbeidslønn synke dramatisk fra de allerede lave 250 000,-. 3
Miss91 Skrevet 21. mai 2023 #9 Skrevet 21. mai 2023 aksase skrev (4 minutter siden): Det er snakk om at bondens verdier skal bli en del av regnestykket i jordbruksoppgjøret. Men da ikke som et argument for å redusere bondens lønn, men for å øke den. De fleste bønder investerer store summer i "bedriften" sin, men de får lite igjen for sine investeringer. En vanlig investor ville aldri i verden funnet seg i den lave, og ofte negative avkastningen han ville få ved å investere i et gårdsbruk. Nei, investoren vil heller bruke pengene sine på investeringer som gir mer avkastning. Bonden, derimot, må finne seg i å gjøre lite innbringende investeringer på gården sin for å ha en arbeidsplass å gå til. Det bonden burde gjort, var jo å selge hele skiten og investere pengene i aksjemarkedet. Det ville i mange tilfeller gitt langt bedre utbytte på kapitalen. Nå er det sterke krefter i sving for å få til at det lønner seg for bonden å investere i gården. Når bondens lønn nå regnes ut til å være omkring 250 000,- pr årsverk, er dette summen av vederlag for arbeid og for kapital. Det er nå foreslått å skille på dette, slik at kapitalinntekter på investert kapital skal skilles fra "arbeidslønn" for å synliggjøre hva bonden egentlig har i arbeidslønn. Trekker man fra kapitalinntektene, eller det bonden burde tjene på å legge kapitalen sin i gården, da vil bondens arbeidslønn synke dramatisk fra de allerede lave 250 000,-. Bedrift, ikke «bedrift» 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Skrevet 21. mai 2023 Hvordan har et så lite gjennomtenkt menneske endt opp med 700k i lønn egentlig? 😂 Anonymkode: 69183...19b 9
Miss91 Skrevet 21. mai 2023 #11 Skrevet 21. mai 2023 Det byr meg litt imot å svare på dette egentlig. Det er mye leasing av utstyr, og du kan jo bare selge boenheten din og div, så trenger du vel ikke lønn. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #12 Skrevet 21. mai 2023 Jeg er bonde og jeg mener at vi skal ha en lønn å leve av uten at vi må ha en jobb ved siden av. Men vi bønder må også ta innover oss at det er en del utgifter vi får kostnadsført på driften som vanlig lønnsmottakere må betale av sin utbetalte lønn så å mene at vi skal ha lik lønn utbetalt som en vanlig ansatt er etter min mening urimelig. Anonymkode: 6db43...8b9 2
aksase Skrevet 21. mai 2023 #13 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er bonde og jeg mener at vi skal ha en lønn å leve av uten at vi må ha en jobb ved siden av. Men vi bønder må også ta innover oss at det er en del utgifter vi får kostnadsført på driften som vanlig lønnsmottakere må betale av sin utbetalte lønn så å mene at vi skal ha lik lønn utbetalt som en vanlig ansatt er etter min mening urimelig. Anonymkode: 6db43...8b9 Om man kan leve av gården, handler mye om gårdens muligheter og hvordan man utnytter disse mulighetene. En liten gård kan kanskje drives godt med en innsats tilsvarende 30% jobb/stilling, og da må vi forvente at vi også må ha jobb utenfor gården for å supplere på inntekta. Ofte er det motsatt, at en bonde har en veldrevet gård som f.eks. krever 3 årsverk, men gir overskudd/lønn tilsvarende 1 årsverk. Da jobber kanskje bonden dobbelt, og dekker slik opp to av årsverkene selv. Så er det ofte foreldre og familie som gjør det siste årsverket gratis og ulønnet. Dette er ikke bra. Hvis bonden må jobbe to årsverk for å få gården til å gå rundt, burde han hatt minst en mill i lønn(2x500 000,-), og i tillegg burde det vært penger nok til å ansette en gårdsarbeider til å gjøre det tredje årsverket. Vi bønder er selvstendig næringsdrivende og vi kan i stor grad påvirke lønna vår gjennom måten vi driver på. En bonde som driver godt kan få et greit utkomme av en gård som en annen bonde kanskje ville tapt penger på. Det handler mye om riktig bruk av gårdens ressursgrunnlag og disponering av penger samt solid fagkunnskap for å sikre god kvalitet og høy avling/avdrått på det som produseres. Men når man driver godt og gjør alt riktig, da bør det også gi et resultat som gir rom for både grei timelønn og fornying og utvikling av drifta, men slik er det sjelden i det norske landbruket. Nå har jeg inntrykk av at veldig mange bønder må velge om de skal ha ta ut noe lønn, eller om de skal erstatte den 40 år gamle og utslitte traktoren med en nyere traktor. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #14 Skrevet 21. mai 2023 aksase skrev (34 minutter siden): Ofte er det motsatt, at en bonde har en veldrevet gård som f.eks. krever 3 årsverk, men gir overskudd/lønn tilsvarende 1 årsverk. Dette gir ikke noe mening. Hvordan kan 3 årsverk som gir 1 årsverk i overskudd omtales som veldrevet? Anonymkode: 73ac6...a8e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #15 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette gir ikke noe mening. Hvordan kan 3 årsverk som gir 1 årsverk i overskudd omtales som veldrevet? Anonymkode: 73ac6...a8e Hvis du skal ta skikkelig vare på dyra dine (f.eks. 100 storfe) døgnet rundt, året rundt, trenger du tre mann. Men det vil ofte gi utbetalt en manns lønn.. Du har både far, bestefar og tante i gratis arbeid i tillegg.. Anonymkode: bec44...2b1 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 Du har absolutt et poeng. Gården, med unntak av boligen er forretningseiendom. Forretningseiendom kan selges. På den andre siden så taper er gårdsbruk seg raskt i verdi, spesielt om det skal selges til noen som faktisk skal drive gården. Anonymkode: 04c12...286
CAPS LOCK Skrevet 21. mai 2023 #17 Skrevet 21. mai 2023 Bønder er selvstendig næringsdrivende og har således ikke lønn. Bare ansatte har lønn
aksase Skrevet 21. mai 2023 #18 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette gir ikke noe mening. Hvordan kan 3 årsverk som gir 1 årsverk i overskudd omtales som veldrevet? Anonymkode: 73ac6...a8e Nei, det gir ingen mening. Det er det bøndene og bondeorganisasjonene prøver å fortelle storting og regjering. Og det har ofte ikke noe med at gården driftes dårlig å gjøre, men det har med at det å drive en gård er så dårlig betalt, at mange bønder bare tjener en tredjedel av det en annen lønnsmottaker tjener per time. Mange bønder tjener faktisk mindre enn lovlig minstelønn her i landet. Greit nok, bøndene burde kanskje heller finne på noe annet å gjøre når lønna er så elendig, men vil vi egentlig det? Vi du og jeg at norske gårder legges ned og råtner på rot, slik at bygdenorge dør ut og gror igjen mens vi blir enda mer avhengig av importert mat. Eller tenker vi det er fornuftig å bruke litt statlige penger på å sørge for matproduksjon og levende bygder i hele landet? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #19 Skrevet 21. mai 2023 Årsverk for en jordbruker, spesielt for en som har dyr, er tankespinn. Man jobber sju dager i uka, og er på stand by 24 timer i døgnet. Avløsere blir mange steder vanskeligere og vanskeligere å få tak i, og jo større enheter man får, jo vanskeligere er det å bruke nabobønder som støtte når man trenger det. De har nok med egne gårder, og avstanden mellom de som aktivt driver blir større og større. Anonymkode: a0cb9...854 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #20 Skrevet 21. mai 2023 Mange som har en 8-16 jobb vet ikkje hva det handler å vera bonde. En bonde kan ikkje bare låse fjøsdøra og "stemple ut / inn" til fastsatt tid, og har ikkje noen flexordninger, og kan ta 5 -6 ukers ferie eller jobbe turnus 4/4 eller 4/5. Først de senerre årene er det innført avlastningsordninger /avløsere for bønder så også de kan få en velfortjent ferie. Sommeren, og våren er ofte høgsesong hos bødene når ein stor del av den øvrige del yrkesaktive kan farte rundt på ferie. Bo-og driveplikten på gårder rundt om har endret seg de senere årene, og det har ført til at mange gårdsbruk legges ned hvert år. Er det en bonde i nerheten som fortsatt driver gårdsbruk så får de nytte den nedlagde gården som tilleggsjord så den ikkje gror igjenn. Mange bønder har valgt å legge ned gårdsdriften som følge av høye driftskostnader, og deres lønn ikkje er konkuransdyktige med industriarbeidsplassene, og så handler det også om større frihet. Anonymkode: b0458...e41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå