AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #21 Del Skrevet 20. mai 2023 Du fikk jo mer eller mindre toppkarakter. Vær fornøyd med det. Anonymkode: ccde2...69c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #22 Del Skrevet 20. mai 2023 Middelmådig skrev (5 minutter siden): Av ren nysgjerrighet, hva er purple prose? Veldig forenklet forklart; Å skrive vanskeligere enn det du trenger. Skriver man «purple prose»-aktig bør man jobbe med å skrive mer enkelt og oversiktlig. Forklare det samme bare med færre (og avanserte) ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #23 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du fikk jo mer eller mindre toppkarakter. Vær fornøyd med det. Anonymkode: ccde2...69c Jo, men basert på framovermeldingen kunne den ha vippet mot 5+ og jeg tror at enkelte norsklærere til og med ville ha gitt meg 5 eller 4+. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #24 Del Skrevet 20. mai 2023 Hvem bryr seg om karakterer fra videregående? Anonymkode: 67401...0a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #25 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem bryr seg om karakterer fra videregående? Anonymkode: 67401...0a9 Mange gjør det, spesielt i fag hvor man legger ned mye innsats. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vixella Skrevet 20. mai 2023 #26 Del Skrevet 20. mai 2023 (endret) 1 hour ago, Belinda B said: Jeg synes også at han var for pirkete med tanke på at jeg var en Vg2-elev. Norsklærere bør, og skal, være pirkete når man går på VG2. Spesielt bør det være rom for at de "pirker" når det er snakk om såpass høy karakter som det du fikk. Jeg fikk som regel seksere i norsk på VG2 og VG3, og forventet at min norsklærer pirket innleveringene mine fra hverandre. Det var også slik jeg lærte. Min norsklærer sa det rett ut til meg at hun var mer pirkete med mine innleveringer fordi hun også forventet mer. Synes ikke det at du får konstruktive tilbakemeldinger skal være noe å henge seg opp i. Målet er jo at du skal se hva du kan forbedre. Endret 20. mai 2023 av Vixella Skrivefeil. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #27 Del Skrevet 20. mai 2023 Belinda B skrev (1 minutt siden): Mange gjør det, spesielt i fag hvor man legger ned mye innsats. Nei, det er noe man legger bak seg så fort man starter studier. Anonymkode: f4138...8d8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #28 Del Skrevet 20. mai 2023 Belinda B skrev (1 minutt siden): Jo, men basert på framovermeldingen kunne den ha vippet mot 5+ og jeg tror at enkelte norsklærere til og med ville ha gitt meg 5 eller 4+. Men hvorfor stusser du over karakteren din? Alt tyder jo på at du har fått en bedre karakter enn det de fleste ville gitt deg. Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du vil frem til med tråden. Har du i det hele tatt tenkt over det at oppgaven din er lett gjenkjennelig? Anonymkode: 35675...379 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisann1234 Skrevet 20. mai 2023 #29 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem bryr seg om karakterer fra videregående? Anonymkode: 67401...0a9 Jøss, såklart har karakterer fra vgs mye å si! Spesielt hvis man sikter mot å søke seg inn på et universitet med høye krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #30 Del Skrevet 20. mai 2023 Heisann1234 skrev (1 minutt siden): Jøss, såklart har karakterer fra vgs mye å si! Spesielt hvis man sikter mot å søke seg inn på et universitet med høye krav. Joda, men å sitte og se på en gammel innlevering på denne måten er ikke normalt. Man får jo ikke gjort noe med det uansett. Anonymkode: f4138...8d8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #31 Del Skrevet 20. mai 2023 Jeg er lærer, men ikke i norsk. Mine vg3-elever skal opp til eksamen neste uke, og fikk igjen heldagen forrige uke. Elevene som fikk 5+, eller høyere fikk enorme mengder pirkete tilbakemeldinger fra meg, mens de som fikk toer fikk null pirkete tilbakemelding, men derimot en helt annen type tilbakemelding. De som fikk 5/6 har håp om 6 på eksamen, og derfor er pirket svært viktig (og disse elevene vet også hvordan de skal ta i mot pirket, og forbedre seg til neste gang). Mens de som fikk svært svake karakterer trenger noe helt annet for å ikke miste motet før eksamen. For flere av disse er målet å bestå. Du skal være svært glad for at læreren gir deg en så grundig tilbakemelding på en god tekst, slik at du vet hvordan du kan forbedre deg!. Det tar enormt med tid å gi grundige tilbakemeldinger, vesentlig mer tid enn man får betalt for. Anonymkode: d1d96...0a6 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #32 Del Skrevet 20. mai 2023 Du har fått en uvanlig grundig og nyttig tilbakemelding. Håper du betalte denne privatlæreren godt. 👍 Anonymkode: 6736f...eb8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belinda B Skrevet 20. mai 2023 #33 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er lærer, men ikke i norsk. Mine vg3-elever skal opp til eksamen neste uke, og fikk igjen heldagen forrige uke. Elevene som fikk 5+, eller høyere fikk enorme mengder pirkete tilbakemeldinger fra meg, mens de som fikk toer fikk null pirkete tilbakemelding, men derimot en helt annen type tilbakemelding. De som fikk 5/6 har håp om 6 på eksamen, og derfor er pirket svært viktig (og disse elevene vet også hvordan de skal ta i mot pirket, og forbedre seg til neste gang). Mens de som fikk svært svake karakterer trenger noe helt annet for å ikke miste motet før eksamen. For flere av disse er målet å bestå. Du skal være svært glad for at læreren gir deg en så grundig tilbakemelding på en god tekst, slik at du vet hvordan du kan forbedre deg!. Det tar enormt med tid å gi grundige tilbakemeldinger, vesentlig mer tid enn man får betalt for. Anonymkode: d1d96...0a6 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har fått en uvanlig grundig og nyttig tilbakemelding. Håper du betalte denne privatlæreren godt. 👍 Anonymkode: 6736f...eb8 Absolutt og jeg anerkjente han for at han ga så gode og grundige tilbakemeldinger. Jeg mener det er riktig å være pirkete ved åpenbare feil (grammatikk osv.) og detaljfokusert når man vurderer tekster i det øvre sjiktet, men samtidig kan eleven miste motet hvis det blir på grensen til perfeksjonistisk. Jeg synes også det er vanskelig å forstå hvorfor man skal ta forbehold når man skriver om hvilken innvirkning appellformen og bruken av den i teksten har på den som analyserer (skribenten), da det er en subjektiv mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #34 Del Skrevet 20. mai 2023 Belinda B skrev (43 minutter siden): Absolutt og jeg anerkjente han for at han ga så gode og grundige tilbakemeldinger. Jeg mener det er riktig å være pirkete ved åpenbare feil (grammatikk osv.) og detaljfokusert når man vurderer tekster i det øvre sjiktet, men samtidig kan eleven miste motet hvis det blir på grensen til perfeksjonistisk. Jeg synes også det er vanskelig å forstå hvorfor man skal ta forbehold når man skriver om hvilken innvirkning appellformen og bruken av den i teksten har på den som analyserer (skribenten), da det er en subjektiv mening. Man gir jo ikke tilbakemelding for å ta fra folk motet, men for å vise dem hvor små ting som skal til for å gå fra kjempebra til supert. For mine elever er 5 eller 6 på eksamen det som avgjør om de kommer inn på det studiet de ønsker. Da ønsker jeg jo å gi dem tilbakemelding om hva som skal til. Ofte er det små ting som skal til. Og dermed blir det jo pirk man kommenterer. Anonymkode: d1d96...0a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #35 Del Skrevet 20. mai 2023 43 minutter siden, Belinda B said: Absolutt og jeg anerkjente han for at han ga så gode og grundige tilbakemeldinger. Jeg mener det er riktig å være pirkete ved åpenbare feil (grammatikk osv.) og detaljfokusert når man vurderer tekster i det øvre sjiktet, men samtidig kan eleven miste motet hvis det blir på grensen til perfeksjonistisk. Jeg synes også det er vanskelig å forstå hvorfor man skal ta forbehold når man skriver om hvilken innvirkning appellformen og bruken av den i teksten har på den som analyserer (skribenten), da det er en subjektiv mening. Det er forståelig, men tror nok også man kan miste motet om man får 5/6 uten å få noe pirk. Da vil det jo fort virke som det er rent tilfeldig at man ikke fikk 6er og at det ikke var noe man kunne gjort bedre. Nå er det nesten ingen som liker kritikk selv ikke når den er ment konstruktiv. Men man må bare bite tennene sammen og ta den for den er. Læreren prøver jo å både hjelpe deg å gjøre det bedre og å gi deg tilbakemelding på hvorfor karakteren ble som den ble. I tillegg så fikk du en svært god karakter og tilbakemeldingen må sees i sammenheng med den. Trolig fikk du også noen positive kommentarer, for åpenbart er det mye bra i teksten når du får 5/6. Anonymkode: 085b8...b12 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #36 Del Skrevet 20. mai 2023 4 hours ago, Belinda B said: Det var ikke det jeg spurte om. 😉 Du blir nok felt i hovedsak på gjentagelser. En sekser skal henge høyt, og du lukter jo veldig på den. Jeg orker rett og slett ikke lese oppgaven på bilder som lagt frem her, men du sier selv at du forstår den tilbakemeldingen. En sekser skal i grunn være tilnærmet perfekt. Når man gjentar ting som tidligere er etablert i en tekst så vil du få trekk for det, det er bare overflødig fyll. I verste fall så må du vise tilbake til det du tidligere har sagt, om det er helt nødvendig, men da tenker jeg også at du potensielt kunne skrevet oppgaven på en måte slik at du slapp unna det. Igjen, dette er basert på hva du skriver i HI, ikke selve oppgaven. På generelt grunnlag - skal man ha en sekser, så skal læreren være pirkete, men ikke finne stort å henge seg opp i. Anonymkode: 2aa05...5cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 20. mai 2023 #37 Del Skrevet 20. mai 2023 Nå leste jeg faktisk litt ab nysgjerrighet, men språket er trasig. Gjentagelser til det kjedsommelige. Språkvask! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #38 Del Skrevet 20. mai 2023 Eneste jeg kan konkludere med er at det har gått inflasjon i å gi elever høye karakterer. Da jeg gikk på VGS var det kun én elev som fikk én eneste sekser i løpet av de tre årene jeg gikk på VGS. Og min klasse var den beste i vårt kull og skolen var rangert som en av de beste skolene i Oslo på den tiden. Dette var på 90-tallet. Har også observert debattanter her på KG som visstnok håver i flust av seksere, men som verken er sterk skriftlig eller i sine resonnementer. Det er noe som ikke henger på greip her. Anonymkode: 9fd95...521 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #39 Del Skrevet 20. mai 2023 Synes du det var for mye pirk? Jeg tar opp fag nå, blant annet norsk påbygg, ligger på 5/6 hele veien og får framovermeldinger lange som et vondt år tilbake. Læreren min gir meg grundige tilbakemeldinger på hva jeg kunne gjort annerledes/bedre nettopp fordi det jeg leverer er veldig bra, men det er alltids rom for forbedringer. Og jeg setter stor pris på det. Anonymkode: d7ada...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 20. mai 2023 #40 Del Skrevet 20. mai 2023 Purple prose?? Bruker man virkelig engelske begrep i norskfaget? Redundant?? Er det bra norsk da? Hva skjedde med klarspråk? Er det bare i arbeidslivet man får tyn for å ikke bruke klarspråk? 🙈 Ellers er min erfaring at norskfaget er mye pirk ja. Jeg har et hav av 5/6 bak meg i norsk, den sekseren føltes helt uoppnåelig. Fikk det til i særoppgaven, men ikke ellers. Det var nesten et sjokk å komme på universitetet der A-ene var ekstremt enkle å oppnå i forhold til den sekseren (men jeg studerte ikke norsk, bare så det er sagt 😂). Jeg husker også min norsklærer som innmari pirkete, men lærte mye av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå