AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #21 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan både klare og oppdra barn og ha boevne selvom man er ufør. Det er ikke nødvendigvis snakk om 0% arbeidsevne. Hadde han blitt så skadet at han ikke klarte og gjøre noe eller og snakke hadde du kunnet få hjelp. I de fleste tilfeller ville en ufør husfar ha mer tid til barna, og mer tid til og syssele i hus og hage . Det hadde kanskje ikke gått i rasende tempo da. Har en venninne som er ufør og hun er jo hjemme og henter barna litt tidlig på sfo og barnehagen . Hun har mat klar og hjelper til med lekser og leser for dem.. Hun gjør rent og steller i Hagen på dagtid , Så må hun kanskje hvile 3-4 timer, men hun får allikevel gjort mer og har mer tid til barna enn folk i full jobb og tidsklemme. Dette gjør at mannen kan jobbe mer og ikke er avhengig av og måtte løpe for og hente i barnehagen og sfo. Ganske harmonisk familie med hvilepuls og trygge barn. ja, økonomien ville bli noe dårligere. Anonymkode: 08dab...7a9 For meg er det grunnleggende feil å ha helse til å kunne ta hånd om hus, hage, middag og barn på daglig basis og motta trygd i tillegg, uten å gi noe som helst tilbake til samfunnet. Så nei takk fra meg. Anonymkode: 9cf49...adf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #22 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man ikke engang kan være f eks besøksvenn på sykehjem slik mange hjertesyke og giktpregede pensjonister er, eller fast støttekontakt noen timer i måneden for en ungdom som sliter, men må være 100 % ufør, så har man for dårlig helse til at jeg kan klare et liv sammen. Og dersom det er slik at man skjuler arbeidsevnen sin, så er det dårlige verdier og mangel på moral som gjør en slik person uegnet for meg. Anonymkode: 9cf49...adf Er det og være besøksvenn på sykehjem noen timer i måneden inntektsevne tenker du? Det er en inntekt du hadde du klart og leve av? De fleste som er 100% ufør har en fot i arbeidslivet . Du kan fint være besøksvenn og 100% ufør. skjuler arbeidsevnen sin? Jo, en har lov og male huset sitt. En kan også være besøksvenn og tjene 40k i året uten trekk. Det en ikke har lov til er og skjule arbeidsevnen ved og jobbe svart, men det sier seg vel selv. Anonymkode: 08dab...7a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #23 Del Skrevet 20. mai 2023 Heller dét enn en gift mann i arbeid. Anonymkode: e5437...9b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20. mai 2023 #24 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det stemmer ikke. Uføretrygd handler om inntektsevne, ikke arbeidsevne. Du kan fint male huset om sommeren og skifte dekk på bilen selv om ingen vil ansette deg. Ufør betyr ikke nødvendigvis sengeliggende. Anonymkode: 8219a...9fb For å få uføretrygd er det et vilkår at du ikke er i stand til å stå i en jobb pga fysisk/psykisk uhelse. Hvis problemet bare er inntektsevne og at ingen vil ansette deg, er du arbeidsledig og ikke ufør. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #25 Del Skrevet 20. mai 2023 1 minutt siden, Grüner said: For å få uføretrygd er det et vilkår at du ikke er i stand til å stå i en jobb pga fysisk/psykisk uhelse. Hvis problemet bare er inntektsevne og at ingen vil ansette deg, er du arbeidsledig og ikke ufør. Det er begge deler. Noen alvorlig syke har egenskaper som lar dem beholde inntektsgivende arbeid, og de blir ikke uføre. Anonymkode: 8219a...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #26 Del Skrevet 20. mai 2023 Hadde en ufør samboer for mange år siden og aldri igjen (psykisk syk). Hadde jeg vært mer voksen hadde jeg ALDRI tatt det valget igjen. Redningskomplekset slo dessverre inn. Anonymkode: 6e3ca...f93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #27 Del Skrevet 20. mai 2023 Grüner skrev (4 minutter siden): For å få uføretrygd er det et vilkår at du ikke er i stand til å stå i en jobb pga fysisk/psykisk uhelse. Hvis problemet bare er inntektsevne og at ingen vil ansette deg, er du arbeidsledig og ikke ufør. Vel NAV mente tett opptil det tidspunktet jeg ble oppfordret av de til å søke om uføretrygd, at jeg var frisk nok til å komme ut i arbeid på sikt. Nå har jeg slitt med angst hele livet, aldri vært i ordinær jobb, og når man i midten av 30-åra aldri har hatt en jobb (eller tatt utdannelse), så er det ikke mange arbeidsgivere som vil ta sjansen på deg. Tror NAV etter hvert innså det. Anonymkode: e8075...6a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 20. mai 2023 #28 Del Skrevet 20. mai 2023 Det spørs helt til grunnen for uføretrygdet. Sånn i utgangspunktet så er jeg opptatt av at man har en jobb og en inntekt til å dekke sine egne utgifter. Men om man har tidligere jobbet og blitt uføretrygdet på ett tidspunkt, så har man i det minste vært ute i arbeidslivet og vet hvordan det er. Man skal ikke ta alle under samme kam, men klart det er noe turn off med en som ikke jobber. Så i første omgang hadde jeg vært skeptisk til å date en som er uføretrygdet, hadde gjerne tatt en øl eller to for å bli kjent med personen. Hva gjør denne fyren med tiden som vi andre bruker på jobb etc. Jeg er ikke interessert i å måtte brødfø noen andre, og det er jo ikke noen hemmelighet at uføre ikke har all verden å rutte med. Også er det hva man bruker tiden sin til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 20. mai 2023 #29 Del Skrevet 20. mai 2023 Nei, det er en grunn til at han er ufør og den grunnen passer mest sannsynligvis ikke med min livsstil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 20. mai 2023 #30 Del Skrevet 20. mai 2023 «Psykisk uhelse» er så mye. Og ofte handler det om hvordan man forholder seg til det. Selv har jeg pr definisjon en psykisk lidelse, men jobber 55 timer i uka og tjener 1,5 mill i året. Ønsket om å bli ufør er ikke-eksisterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #31 Del Skrevet 20. mai 2023 Får da virkelig håpe at han er singel. Eller så blir det ikke aktuelt å date for min del. Utenom det så kommer det an på hvordan det preger han i hverdagen. Det er ikke utenkelig, men det er ikke et ja eller nei spørsmål siden man ikke vet hvordan det vil påvirke han. Anonymkode: 7ee02...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #32 Del Skrevet 20. mai 2023 Lurer på hvilket liv dere som ikke dater uføre lever. Det er mange årsaker til at man er ufør, og noen av de innebærer kapasitet til å jobbe, men ikke evne til å gjennomføre/sluttstille arbeidet på en tilfredsstillende måte. Det finnes også uføre som har jobbet, hatt forsikringer og evt. arvet så mye at de har god økonomi, og til og med millioner i banken. Hadde jeg vært singel hadde personligheten og livsstilen til mannen betydd mye mer enn om han var i jobb eller ikke. Anonymkode: 204fc...327 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 20. mai 2023 #33 Del Skrevet 20. mai 2023 (endret) Min umiddelbare tanke som ufør selv er at det er nok mange uføre menn jeg heller ville datet enn arbeidsføre med de holdningen som enkelte i denne tråden legger for dagen... Endret 20. mai 2023 av Daria 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #34 Del Skrevet 20. mai 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer ikke. Uføretrygd handler om inntektsevne, ikke arbeidsevne. Du kan fint male huset om sommeren og skifte dekk på bilen selv om ingen vil ansette deg. Ufør betyr ikke nødvendigvis sengeliggende. Anonymkode: 8219a...9fb Eh, jo, uføretrygd handler om arbeidsevne, for man blir ansett som arbeidsufør for å få innvilget uføretrygd. Anonymkode: 1733b...6ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disney Adult Skrevet 20. mai 2023 #35 Del Skrevet 20. mai 2023 Klart det 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #36 Del Skrevet 20. mai 2023 Ja - jeg datet og var sammen med en ufør mann i mange år. Veldig fin mann. Fantastisk snill og god. Tror aldri jeg har elsket noen så høyt som han. MEN: Aldri igjen... Mine drømmer matchet ikke hans drømmer, forståelig nok. Han var ufør pga psykiske problemer. Så vi kunne jo aldri reise noe sted og han ville ikke ha barn. Han ville bare leve i den trygge boblen han hadde skapt seg, og aldri ta et steg utenfor. Livet mitt ble så begrenset. Jeg ble så ulykkelig. Men jeg håper han finner kjærligheten på ny. Kanskje helst med noen som har litt den samme livsstilen som han har. For han er en kjempefin mann med et godt hjerte. Har bare gode ting å si om han. Anonymkode: 0a174...380 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #37 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): For meg er det grunnleggende feil å ha helse til å kunne ta hånd om hus, hage, middag og barn på daglig basis og motta trygd i tillegg, uten å gi noe som helst tilbake til samfunnet. Så nei takk fra meg. Anonymkode: 9cf49...adf Og ta hånd om barn er og gi noe til tilbake til samfunnet. det er massevis med veldedig arbeid du kan gjøre også. hva ville du gjort om du havnet i en ulykke eller fikk kreft, gitt bort barna dine og sluttet og lage mat og tørke støv? Anonymkode: 08dab...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #38 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eh, jo, uføretrygd handler om arbeidsevne, for man blir ansett som arbeidsufør for å få innvilget uføretrygd. Anonymkode: 1733b...6ed Det er fortsatt inntektsevnen som avgjør om du får innvilget uføretrygd. Om du ikke har inntektsevne kan du få uføretrygd selvom du klarer og kle på deg selv og ta oppvasken din selv. Anonymkode: 08dab...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 20. mai 2023 #39 Del Skrevet 20. mai 2023 (endret) isw skrev (28 minutter siden): «Psykisk uhelse» er så mye. Og ofte handler det om hvordan man forholder seg til det. Selv har jeg pr definisjon en psykisk lidelse, men jobber 55 timer i uka og tjener 1,5 mill i året. Ønsket om å bli ufør er ikke-eksisterende. Nå går ikke uføretrygd på lidelsene i seg selv, men på funksjonsnivået og arbeidsevnen der inntektsevnen er avgjørende. Så fordi du har en psykisk lidelse så betyr ikke det at du er en uførekandidat, og så er det ikke slik at de som ender som ufør ønsker det. Folk blir gjerne uføre på tross for et inderlig ønske om å jobbe. Så som du først sier så er psykisk uhelse mye, og det handler til en viss grad om hvordan man tar det (kanskje særlig opp mot attraktivitet), men alle er individer med forskjellige symptomer, forskjellige livssituasjoner, forskjellige arbeidsmuligheter og forskjellig symptomtrykk, så det går ikke an å sammenligne folk med hverandre. Og folk ender opp som ufør på tross for at de forholder seg til sykdommen og tar sykdommen på en god måte. Jeg tror nok mange kvinner i ideen tenker at en ufør mann ikke er en dealbreaker i seg selv, men ofte blir disse mennene møtt med all tvil imot seg fordi de er uføretrygdet, så utgangspunktet er så dårlig at det blir som å lete etter en nål i en høystakk. Kanskje særlig siden vi lever i selekterings- og tilgjengelighetskulturen vi har i dag. Det skal liksom ikke så mye til. Feil hårsveis eller fillers kan gjøre en forskjell. Og da gjør ihvertfall uføretrygd det. Endret 20. mai 2023 av Bombasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #40 Del Skrevet 20. mai 2023 Grüner skrev (42 minutter siden): For å få uføretrygd er det et vilkår at du ikke er i stand til å stå i en jobb pga fysisk/psykisk uhelse. Hvis problemet bare er inntektsevne og at ingen vil ansette deg, er du arbeidsledig og ikke ufør. Du har jo inntektsEVNE om du er arbeidssøker,,det eneste du mangler da er jo en jobb. Hvis man ikke er i stand til og stå i en jobb har en ikke inntekstevne . Anonymkode: 08dab...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå