Gå til innhold

Vil en selvutslettende person få bedring ved å sette grenser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å føye meg og sette andres behov foran mine egne. Jeg sliter med angst og depresjon. Det føles så utrolig vondt å sette grenser. Jeg kjenner at jeg får hjertebank og blir redd. Bør jeg likevel gjøre det? Vil det være bedre for meg på sikt? Hva med personene som er vant med at deres ønsker og behov går foran, de som vil protestere og påføre skyld? Er det noen farer ved sette grenser eller føles det bare farlig ut? Kan man bli ensom og en som ingen liker? Kan man bli en kald og slem person? Kan man tenke for mye på seg selv?

Anonymkode: 686df...23f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ubehagelig i begynnelsen men absolutt bedre på sikt. Ellers kommer du til å angre når du blir gammel på at du ikke sto opp for deg selv.

Anonymkode: 84bea...52a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har en psykolog du kan snakke med dette om? Tror det ville være bedre for deg hvis du fikk svar på disse spørsmålene av noen du stoler på, som kjenner deg og situasjonen din.

Anonymkode: 39e8b...bf9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg pleier å føye meg og sette andres behov foran mine egne. Jeg sliter med angst og depresjon. Det føles så utrolig vondt å sette grenser. Jeg kjenner at jeg får hjertebank og blir redd. Bør jeg likevel gjøre det? Vil det være bedre for meg på sikt? Hva med personene som er vant med at deres ønsker og behov går foran, de som vil protestere og påføre skyld? Er det noen farer ved sette grenser eller føles det bare farlig ut? Kan man bli ensom og en som ingen liker? Kan man bli en kald og slem person? Kan man tenke for mye på seg selv?

Anonymkode: 686df...23f

For å få til en endring , må du endre noe . Sette grenser for seg selv og  tidsbruk på andre,  er noe av det viktigeste du kan gjøre . De eneste som kommer til å reagere negativt på det, er folk som er vant til å kunne utnytte / manipulere  . Å sånne bør du uansett bli kvitt . Så start allerede idag , med å si nei til de. Du føler deg bare mindre og mindre verdt jo mer du pleaser dem . Jobb med å øke egenverd / selvrespekt å si nei til alle som utnytter deg /tiden din . Gjør noe hyggelig for deg selv isteden ❤️

Endret av NiceOrNothing
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja du bør sette grenser!

Begynn med noe så enkelt som å faktisk kjenne etter om detter er noe DU vil være med på, før du svarer ja. 

Det er kun de personene som er vant til å få viljen sin som kommer til å reagere negativt. Og de fleste bør du nok uansett ikke ha som venner. Ekte venner aksepterer at man setter grenser.

Alt man ikke har gjort før føles skummelt, også det å sette egne grenser. Men du kommer nok til å oppdage at de som er ekte venner får en ny respekt for deg, derfor blir du verken kald, ensom eller egoist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...