Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 3 mill i huslån. Har utbetalt litt over 40.000. Er alene med tre barn. Får ikke billån. Hvorfor ikke? Hvordan beregner banken dette? Vil låne 200.000-300.000 til bil, men fikk avslag…

Anonymkode: 6938f...47e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan mener du at du skal klare et så stort billån på den inntekten? Har du sett dagens renter?

Anonymkode: e59ef...482

AnonymBruker
Skrevet

Spar opp 300 000kr og kjøp bil i stedet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har ca 3 mill i huslån. Har utbetalt litt over 40.000. Er alene med tre barn. Får ikke billån. Hvorfor ikke? Hvordan beregner banken dette? Vil låne 200.000-300.000 til bil, men fikk avslag…

2-300 000 i billån er nesten 5000kr pr mnd du må betale med dagens renter. Med 3 mill i huslån og alene med 3 barn i tillegg er det ganske åpenbart hvorfor du ikke får dette innvilget. 

Anonymkode: f0b15...47a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

2-300 000 i billån er nesten 5000kr pr mnd du må betale med dagens renter. Med 3 mill i huslån og alene med 3 barn i tillegg er det ganske åpenbart hvorfor du ikke får dette innvilget. 

Jeg sitter alltid igjen med 5-10.000  før neste lønning. Så jeg har råd til det iflg meg, men ikke banken. Hvor mye inntekt må jeg egentlig ha? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter alltid igjen med 5-10.000  før neste lønning. Så jeg har råd til det iflg meg, men ikke banken. Hvor mye inntekt må jeg egentlig ha? 

Du må huske på at når du har lån på bilen så må du også ha full kasko og det kan være dyrt, avhengig av bonus og forsikringsavtale. I tillegg skal du betale driftsutgifter som drivstoff, dekk og servicer. Så det sier seg selv at du ikke har råd. Det er ikke bare selve lånet banken tar høyde for.

Anonymkode: 056c8...5b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du bil i dag? Du skal dekke lån, med renter som går oppover, drivstoff, forsikring og veiavgift, vedlikehold… sparer du noe før du sitter igjen med 5-10k? Med 3 barn alene har du stort sparebehov. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du bil i dag? Du skal dekke lån, med renter som går oppover, drivstoff, forsikring og veiavgift, vedlikehold… sparer du noe før du sitter igjen med 5-10k? Med 3 barn alene har du stort sparebehov. 

Ja har bil i dag. Og har sparekonto som jeg sparer noen tusen hver mnd. Har romslig økonomi, siden jeg har et lavt forbruk. Trass barn og utgifter. Er veldig økonomisk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For å si det sånn, vi har det dobbelte av deg inn (80 000) og billån på 250 000. Huslån 2,5 mill, «bare» 2 barn. Hadde aldri villet forpliktet meg til et billån på 300 000 med kun 40 000 inn. Ikke i disse tider. Billån er dyrt, og i tillegg løper alle kostnadene med selve bilen i tillegg. Banken vet hva de gjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvor mye egenkapital har du?

Det er veldig vanlig å skyte inn minst 35% av kjøpssummen. Om du klarer mer så er jo det alltid en fordel. 

Budsjettet var jo knallhard. 

Inntekt: 40k
Boliglån + margin: 20k
Strøm en vintermåned: 2k (?)
Livet med (!) tre barn: 8k (??????)
Bil: ?k (??????)

Sitter igjen med: 10k (wow !)

Sparer du 10k i to år, så har du 240k til en bil. Det er romslig ja.

Om du kompletterer budsjettet så kan vi gir deg bedre anbefalinger. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet

Til sammenligning har jeg utbetalt en god del mer, ca 55-60 k pr mnd. Er i slutten av tjueårene og alene uten barn.

Har et boliglån på 2,8, studielån på 350 000. Jeg har kjørt min gamle bil helt til den nå nylig ikke går mer. Er derfor helt nødt til å kjøpe ny bil, og selv om det ikke var noe problem å få finansiering (350000) av banken, kvier jeg meg veldig for å ta opp lånet med dagens renter. I din situasjon ville jeg virkelig overveid rimeligere bil.

Det går i det minste tregt i salget av nesten all ny elbil om dagen, så det er mulig å forhandle seg til gode prisavslag og gunstige renteavtaler. 

Anonymkode: 753d9...2be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja har bil i dag. Og har sparekonto som jeg sparer noen tusen hver mnd. Har romslig økonomi, siden jeg har et lavt forbruk. Trass barn og utgifter. Er veldig økonomisk!

Har du kommunalt boliglån på unormalt mange år siden du sitter igjen med så mye med 3 mill i lån? 

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (10 minutter siden):

Hvor mye egenkapital har du?

Det er veldig vanlig å skyte inn minst 35% av kjøpssummen. Om du klarer mer så er jo det alltid en fordel. 

Budsjettet var jo knallhard. 

Inntekt: 40k
Boliglån + margin: 20k
Strøm en vintermåned: 2k (?)
Livet med (!) tre barn: 8k (??????)
Bil: ?k (??????)

Sitter igjen med: 10k (wow !)

Sparer du 10k i to år, så har du 240k til en bil. Det er romslig ja.

Om du kompletterer budsjettet så kan vi gir deg bedre anbefalinger. 

Schmuhu

50.000 i egenkapital. Boliglån 14.000. Barn er dyrt, men ikke sååå dyrt. Det er så dyrt hva man gjør det til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du kommunalt boliglån på unormalt mange år siden du sitter igjen med så mye med 3 mill i lån? 

30 år ja, om det er unormalt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke bare kjøpe en billigere bil og ha minst mulig lån?🙄

Anonymkode: e2857...02c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke kjøpt en bil til 300 000 med den inntekten og de utgiftene du allerede har… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke kjøpt en bil til 300 000 med den inntekten og de utgiftene du allerede har… 

Tenker nærmere 200.000-250.000. Må ha bil med enda hjemmeboende barn. Om 10 år trenger jeg ikke bil. Så den bør holde minst ti år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor ikke bare kjøpe en billigere bil og ha minst mulig lån?🙄

Syns 200-300.000 er billig nok? Den skal holde minst 10 år. 

Skrevet

Snakker vi ny elbil eller nesten ny / brukt fossil? Tror bilvalget har mye å si.

Det finnes gode tilbud for Toyota Yaris / Auris / Prius fra merkeforhandlere mellom 150k og 200k. Bare for å nevne ett eksempel av mange. 

Med 50k i egenkapital så snakkes det då om et lån mellom 100k og 150k. Det er mye bedre enn 300k. Her tror jeg du har sjanser til å få det gjennom.

Bilen trenger ikke å være ny eller el. Bilen må være rimelig, funksjonell og sikker. Om bilen kun er tenkt 10 år frem i tid, så er bruktmarkedet absolutt verdt en vurdering.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syns 200-300.000 er billig nok? Den skal holde minst 10 år. 

Du får kjøpt rimeligere biler som holder godt… Jeg betalte 150 000 for min første bil, og den er det mye igjen for enda… 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...