Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er midt i et brudd. Vi har vært samboere i 15 år og har to barn på 13 og 7 år. Vi har levd hvert våre liv i 3 år med hvert vårt soverom, og det har ikke vært noe kjærlighet der. Det ene barnet har et handikap så av praktiske grunner har vi ikke flyttet fra hverandre. Nå skal vi det og han har blitt sint og bitter. Vi eier leilighet sammen , halvparten hver, og jobber begge fullt. Han er mye borte på reisejobb så det meste hjemme har stått på meg, kjøring av barn, oppfølging av barn med handikap osv. Han har blitt trukket for huslån og strøm, jeg for barnehage, SFO og alle kostnader til barna. Vi har aldri kranglet om penger og siden han tjener mye mer enn meg, bl.a pga reising har han betalt mer enn meg. Hadde jeg ikke tatt meg av alt med ungene kunne jo ikke han ha jobbet like mye. Nå som vi skal gå fra hverandre sier han at han vil ha tilbakebetalt for div. utgifter, som er helt sprøtt! Vi har «bakt inn» div i huslånet gjennom årene, bl.a min bil og hans gjeld når et tidligere firma gikk til h……Nå sier han at jeg skal betale tilbake det han har betalt i huslånet tilsvarende prisen på bilen! Men jeg har jo betalt andre ting.

I forrige uke ble han voldelig for første gang i forholdet. Han slo meg veldig hardt så jeg fikk stort blåmerke på benet. Har tatt bilde av det men ikke gjort noe med det. Jeg skal flytte i begynnelsen av juli men begynner å bli litt bekymret for hva han kan finne på. Vi Jar ikke sagt et ord til hverandre siden han slo.

Han sier han har advokat og at han har sagt jeg må betale tilbake ting han har betalt for meg, og jeg kan da ikke skaffe meg advokat for å få tilbake for maten han har spist, barnehagenog sfo osv. det er jo helt sprøtt! Han har heller aldri klaget på fordelingen av utgifter, han har heller sagt at det er rett og rimelig siden han kan jobbe mye mer enn meg siden jeg har fulgt opp ALT med barna. Jeg har jobbet 100% men pga reising og mange dager med overtid har jo han vært mye mer borte og tjent mer.

Jeg er litt bekymret for psyken hans etter at han slo så vurderer å prøve å komme meg ut tidligere men det er ikke så lett, mye å pakke og ingen sted å opp evare det osv. Noen som har noen råd?

Anonymkode: c3aac...342

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder det økonomiske, har han ingen sak, det trenger du ikke å tenke på, med mindre du har underskrevet på noen avtale om at du skal tilbakebetale noe.

Her tror jeg du bare må holde ut og komme deg ut så fort som mulig. Du skal selvsagt ikke finne deg i at han er voldelig på noen måte. Det bør du gjøre klart for ham, at er han voldelig på noen som helst måte en gang til, blir han politianmeldt.

Han er sikkert veldig frustrert og har det vanskelig, så kommer det ut på denne måten, men det er jo ikke din feil. 

Anonymkode: 4b493...2f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen som har noen råd?

Nummer en tenker jeg er at du og ungene er trygge. Er dere det nå? Det er dessverre sannsynlig at han vil slå igjen, når han først har gjort det en gang. Du bør finne noen å snakke med om dette, fastlegen eller krisesenter, for eksempel. Aller helst bør du anmelde ham. Klarer du det? Det vil kunne medvirke til at dere slipper å bo sammen lenger enn nødvendig og hjelpe i eventuelle situasjoner som oppstår senere. 

Når det gjelder det med pengene, høres det ut som en desperat mann som slår vilt rundt seg i alle retninger. Jeg hadde sjekket om det fantes mulighet for gratis advokat via fagforening, jobb eller lignende. Så tror jeg at jeg hadde sett på truslene hans som nettopp trusler, og ikke forholdt meg til dem før det faktisk kom noe konkret. 

Siden du har et handikappet barn kan du søke huslån (startlån) i husbanken (kommunen), men den biten er kanskje allerede ivaretatt? 

Ellers finnes det alltids muligheter for lagring feks i minilager, som leies ut på månedsbasis (mange annonser på Finn), og også mulighet for korttidsleie - men jeg tenker at slik du beskriver situasjonen, hadde det beste vært om mannen din flyttet ut snarest, ikke du. 

Anonymkode: e2b99...061

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det kan vel også bare dreie seg om en éngangsforeteelse. 

Anonymkode: 808b1...87d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er midt i et brudd. Vi har vært samboere i 15 år og har to barn på 13 og 7 år. Vi har levd hvert våre liv i 3 år med hvert vårt soverom, og det har ikke vært noe kjærlighet der. Det ene barnet har et handikap så av praktiske grunner har vi ikke flyttet fra hverandre. Nå skal vi det og han har blitt sint og bitter. Vi eier leilighet sammen , halvparten hver, og jobber begge fullt. Han er mye borte på reisejobb så det meste hjemme har stått på meg, kjøring av barn, oppfølging av barn med handikap osv. Han har blitt trukket for huslån og strøm, jeg for barnehage, SFO og alle kostnader til barna. Vi har aldri kranglet om penger og siden han tjener mye mer enn meg, bl.a pga reising har han betalt mer enn meg. Hadde jeg ikke tatt meg av alt med ungene kunne jo ikke han ha jobbet like mye. Nå som vi skal gå fra hverandre sier han at han vil ha tilbakebetalt for div. utgifter, som er helt sprøtt! Vi har «bakt inn» div i huslånet gjennom årene, bl.a min bil og hans gjeld når et tidligere firma gikk til h……Nå sier han at jeg skal betale tilbake det han har betalt i huslånet tilsvarende prisen på bilen! Men jeg har jo betalt andre ting.

I forrige uke ble han voldelig for første gang i forholdet. Han slo meg veldig hardt så jeg fikk stort blåmerke på benet. Har tatt bilde av det men ikke gjort noe med det. Jeg skal flytte i begynnelsen av juli men begynner å bli litt bekymret for hva han kan finne på. Vi Jar ikke sagt et ord til hverandre siden han slo.

Han sier han har advokat og at han har sagt jeg må betale tilbake ting han har betalt for meg, og jeg kan da ikke skaffe meg advokat for å få tilbake for maten han har spist, barnehagenog sfo osv. det er jo helt sprøtt! Han har heller aldri klaget på fordelingen av utgifter, han har heller sagt at det er rett og rimelig siden han kan jobbe mye mer enn meg siden jeg har fulgt opp ALT med barna. Jeg har jobbet 100% men pga reising og mange dager med overtid har jo han vært mye mer borte og tjent mer.

Jeg er litt bekymret for psyken hans etter at han slo så vurderer å prøve å komme meg ut tidligere men det er ikke så lett, mye å pakke og ingen sted å opp evare det osv. Noen som har noen råd?

Anonymkode: c3aac...342

Når du er hjemme med barn,husarbeid og utfordringer i forhold til diagnoser så har han ingen sak! Mulig han må betale deg da!

Anonymkode: fdec3...757

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har ingen sak, slapp helt av. Jeg syns du skal fortelle dette til alle rundt deg inkl. Krisesenter og si at dersom noe skulle skje deg så er det han. Du bør begynne å ta opptak på mobil av hans ufyselige oppførsel. Dette har du lov til sålenge du også snakker. Mannen graver sin egen grav

Anonymkode: 633e1...b95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får gratis bistandsadvokat når du ønsker å anmelde vold i nære relasjoner. Ta kontakt med krisesenter eller www.volinjen.no på telefon 116006 så setter de deg i kontakt med en advokat. Du bør definitivt gjennomføre anmeldelse av volden. 

Han har ingen sak. Ikke vær redd for de truslene han kommer med. Enig med den over meg som skriver at du bør begynne å ta opp samtaler dere har (uten å si det til han) og samle trakasserende meldinger etc. Lydopptak ble avgjørende i min partnervold sak. 

Og ja, en mann som er voldelig mot partner vil alltid kunne være det igjen. Det at han ikke har slått deg før betyr desverre ikke at han ikke er "en voldelig person", det betyr bare at han har skjult denne siden av seg godt. Det er sannsynlig at han har vært voldelig mot tidligere partnere uten å si noe om dette til deg eller andre. 

Bryt stillheten og fortell andre at han slo. Det er ikke din byrde å bære i stillhet og skam, det er hans skam og byrde. Det er veldig viktig å fortelle andre i tilfelle noe skjer senere, og det er veldig viktig å anmelde for å sette han på plass og vise at det han gjorde ikke er greit på noe som helst måte. I tillegg er det viktig i forhold til fremtidige saker eller tidligere saker han kanskje har på seg, da hver anmeldelse styrker hverandres sak. 

Anonymkode: 3a11f...ca9

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...