Gå til innhold

Treåringen dytter aggressivt i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en treårig gutt som har kommet inn i en fase og et uheldig mønster med aggressiv dytting i barnehagen. Han tar runden og dytter og er «på» de andre barna hele tiden. Jeg har selv sett det ved henting.

På tur gjør han aldri dette, heller ikke på det store lekeområdet i barnehagen. Ikke hjemme heller. 
HABU (barne -og ungdomshabiliteringen) har vært og observert ham og de sier at han har en atferdsproblematikk som vi skal søke om hjelp for. Han har assistent noen timer i uken og vi skal søke flere timer nå. 
Han henger også etter språkmessig og sosialt på grunn av nedsatt hørsel og denne atferdsproblematikken. HABU kalte det noe, men jeg husker ikke hva det var. Det er en diagnose i alle fall.

Må legge til at barnehagen er helt super og håndterer dette veldig godt. Men jeg ser jo at det er utfordrende. 

Jeg er redd for at dette skal eskalere og bli med opp i skolealder - at han skal bli det barnet ingen ønsker å leke med. Har noen andre erfaringer rundt denne problematikken med dytting etc. som kan si litt om hvordan det har gått? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med positiv forsterkning i barnehagen pleier slik adferd å gi seg når barnet får bedre språk. 

AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (5 minutter siden):

Med positiv forsterkning i barnehagen pleier slik adferd å gi seg når barnet får bedre språk. 

Nja.

Personlighet er satt i en alder av 7 år, barnehagen er jo som et lite samfunn. Med forskjellige roller der også.

Anonymkode: 7d4a7...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nja.

Personlighet er satt i en alder av 7 år, barnehagen er jo som et lite samfunn. Med forskjellige roller der også.

Et personligheten satt når man er 7 år? Folk endrer seg jo enormt i puberteten.. 

Anonymkode: 5cc17...1e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nja.

En treåring med hørselproblematikk og dårlig språk har alle forutsetninger til å slutte med negativ adferd med rett oppfølging. Og personlighet blir da ikke «satt» når man er sju. Hvor har du det fra?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...