AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #1 Skrevet 20. mai 2023 Har bed på skyggeside av huset. Ønsker å holde det enkelt og slippe ugress. Vil derfor ha noe som sprer seg lett. Gjerne ulike typer. Forslag? Anonymkode: f22fd...74a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #2 Skrevet 20. mai 2023 Fullskygge? Du kan prøve hosta (de sprer seg ikke som sådann, men danner større og større tuer). Ellers marikåpe, storkenebb, markjordbær, vårskjærsminne og hasselurt, men du må nesten prøve deg frem for å se hva som trives der du bor. Disse vil gjerne ha litt mer sol. Anonymkode: 2dfa5...599 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #3 Skrevet 20. mai 2023 Markjordbær trives hos oss, selv om det er på nordsiden. Men smørblomstene trives enda bedre, så luking må dessverre til. Anonymkode: 2f87b...4b3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 Storkenebb er super som markdekke. Trives både i skygge og sol hos meg 🙂 Anonymkode: 2deed...f91
Million Skrevet 21. mai 2023 #5 Skrevet 21. mai 2023 (endret) Jeg vet ikke hvordan de takler skygge, men en blomst som iflg min erfaring takler det meste! Den heter stjerneskjerm. Jeg plantet den hos meg der jeg bodde før, og den startet som en liten plante i en liten potte jeg kjøpte på hagesenteret. Stjerneskjerm er svak rosa, grårosa, med nydelig blomst på høy stilk. Blomstrer lenge! Denne blomsten setter frø når den avblomstrer, og de frøene altså... de spredde seg overalt! Det vokste opp blomster mellom belegningssteinene i hagegangen, der det ikke er jord en gang, bare litt fin sand mellom steinene! Den sådde seg selv i hele området rundt der den originale planten hadde stått. Den var utrolig hardfør og kom opp igjen år etter år. Gjorde aldri noe stell eller gjødsling, den vokste som hakka møkk likevel. Det finnes en større slektning av blomsten, lik men større, den heter storstjerneskjerm. Fin den også. Endret 21. mai 2023 av Million stavefeil rettet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå