Gå til innhold

En gang utro, alltid utro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder meg selv.

Da jeg traff mannen min var han i et forhold. Han forlot henne for meg, men her var det jo strengt tatt ikke jeg som var utro. Vi giftet oss og fikk barn, og var sammen i ti år før jeg ble betatt av en annen. Flørtet og klinte litt og avsluttet det. Skjedde på nytt et år senere med en annen. Så var jeg utro på ordentlig, og det endte etterhvert i skilsmisse.
Nå har jeg bevisst vært alene i tre år, prøvd å reflektere over meg selv og verdiene mine men egentlig ikke blitt så mye klokere. Det eneste jeg har oppdaget er at jeg har en dårlig «stopp-knapp», og den gjelder på mange områder i livet. Jeg drikker for mye når jeg drikker, spiser for mye eller for lite, snuser alt for mye, skjønner ikke alltid når jeg stoppe i forskjellige situasjoner. 
Ellers er jeg en populær kollega, har flere tillitsverv, har få men gode venner og en familie som elsker meg, jeg er ikke helt utrivelig liksom.

Nå har jeg sluppet meg selv ut der da, og truffet en fin mann. Han er relativt nyskilt men ellers er vi veldig like og har samme interesser og ønsker for et forhold. Det er å være kjærester, møtes noen ganger i uka og ellers dra på turer sammen når vi har anledning. Han er en redelig fyr, og virker ikke som en som noen gang tar snarveier. 
Jeg er redd jeg kommer til å såre han på et tidspunkt, jeg kjenner panikk over at vi er i ferd med å bli forelsket og har lyst å snu å løpe hjem igjen. Jeg kjenner også at den litt hemmelige datingen vi driver med gjør at jeg blir ekstra interessert, og det er vel et dårlig tegn.

Hvis du har lest alt dette og oppdaget at det ikke var et spørsmål her annet enn i overskriften, så beklager jeg. Men det hjalp å skrive det ned. Stakkars fyr er vel konklusjonen. Håper jeg er hans rebound.

Anonymkode: 7ef4e...afa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Monogami er rett og slett ikke for alle.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner deg veldig godt. 

Kanskje dere skulle snakket om det å treffe andre i forholdet, enten sammen eller hver for dere? 

Da går en inn på samme premisser og med åpenhet.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis, men det sier jo en god del om en person. Jeg ville ikke gitt slike en sjanse. 

Anonymkode: c3038...f6e

Skrevet (endret)

Du burde ihverfall jobbe med "stopp-knappen" din før du går i et nytt forhold. Vær ærlig med han og forklar situasjonen din. Er utrolig dumt hvis du ender opp med å såre han bare fordi du sliter med å stoppe ulike situasjoner. Kan og hjelpe deg mot frykten din om å bli forelsket igjen og såre han hvis du selv føler at du begynner å få bedre kontroll på handlingene dine. 

Endret av Hemme
Skrevet

En gang utro, ikke alltid utro, men økt risiko for ny utroskap.

Ok, du er opplagt ikke den typen som er utro fordi du ikke ønsker å være trofast i utgangspunktet. Dem finnes, og må vel gjennom noe spesielt for å endre seg.

Så da tenker jeg det er "håp", du ønsker å få det til å ikke bli utro i det forhold du er på vei inn i. Da må du jobbe med din "stopp knapp". Helt spesifikt vedrørende utroskap. Er to veier du bør jobbe med parallelt:

- Aktivt jobbe med å være mest mulig tiltrukket din partner over tid.

- Aktiv jobbe med å ikke akseptere å bli tiltrukket andre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Å være utro er et valg man tar. Har man tatt det en gang så gjør man det gjerne igjen. 

Anonymkode: 347be...d98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen og har lært leksa mi. Jeg giftet meg med en mann, og da jeg oppdaget noen e-poster (ikke utroskap), takla jeg det særdeles dårlig og livet ble totalt kaos. Jeg hevna meg på verst tenkelig måte, og han tok igjen 10*. Karma… Vi snakker emosjonelt og fysisk utroskap. 

Det har vært 4 jævlige år til jeg i fjor fikk hjelp for traumene mine og fikk nytt fokus på livet. Jeg følger Destinasjon glede, relasjonspodden, kjærlighetsmønster og har jobbet mye med tilgivelse. I tillegg til at jeg har lest om/lært mye om toleransevindu, hjernens og kroppens reaksjoner, for å endre mønsteret mitt. 

På søndag kom jeg til et punkt, etter å ha vært på reis og funnet ut at jeg var trofast mot en jeg ikke er i forhold med: jeg gir det ett år. Jeg kunne funnet meg en mann da jeg var på reis/startet noe med noen her jeg bor. Jeg vil ikke. Jeg vil vente på han jeg er separert i fra i ett år. Vise for han og meg at jeg vil vente på han til han er klar, fordi jeg har funnet verdi i meg selv, har blitt autentisk (og tiltrekker meg autentiske mennesker), og vil vente med sex/flørt/osv til jeg er i et gjensidig forpliktende forhold. 

Jeg har lært

Anonymkode: 79f69...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Åh, takk folkens. Og spesielt til deg f6a, kjærlighetsmønster og relasjoner er jo spesifikke tips jeg kan lese/høre meg opp på.

Jeg er usikker på hvor i løpet man tar dette opp, men det må jo bli om ikke så alt for lenge. Må innrømme at det ville vært mindre skummelt å bare avslutte og gjemme seg i hulen sin enn å skulle legge dette ut der og risikere å bli dumpet. Men det får være første steg i å bli et bedre menneske å faktisk gå den riktige veien selv om det gjør vondt.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner meg igjen og har lært leksa mi. Jeg giftet meg med en mann, og da jeg oppdaget noen e-poster (ikke utroskap), takla jeg det særdeles dårlig og livet ble totalt kaos. Jeg hevna meg på verst tenkelig måte, og han tok igjen 10*. Karma… Vi snakker emosjonelt og fysisk utroskap. 

Det har vært 4 jævlige år til jeg i fjor fikk hjelp for traumene mine og fikk nytt fokus på livet. Jeg følger Destinasjon glede, relasjonspodden, kjærlighetsmønster og har jobbet mye med tilgivelse. I tillegg til at jeg har lest om/lært mye om toleransevindu, hjernens og kroppens reaksjoner, for å endre mønsteret mitt. 

På søndag kom jeg til et punkt, etter å ha vært på reis og funnet ut at jeg var trofast mot en jeg ikke er i forhold med: jeg gir det ett år. Jeg kunne funnet meg en mann da jeg var på reis/startet noe med noen her jeg bor. Jeg vil ikke. Jeg vil vente på han jeg er separert i fra i ett år. Vise for han og meg at jeg vil vente på han til han er klar, fordi jeg har funnet verdi i meg selv, har blitt autentisk (og tiltrekker meg autentiske mennesker), og vil vente med sex/flørt/osv til jeg er i et gjensidig forpliktende forhold. 

Jeg har lært

Var traumene fra før ekteskapet ditt?

Anonymkode: 07339...e1a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne. Var utro på slutten av et psykisk og fysisk voldelig ekteskap. Nå har jeg vært samboer med han jeg var utro med i over 20 år, så uttrykket stemmer ikke 🙂

Anonymkode: 0e4bd...41e

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mye å komme med men jeg ville ikke tatt dette opp med han. Da gir du han en utrygghet i bunn som er vanskelig å komme over

Anonymkode: bf426...3cb

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta det opp på noe tidspunkt? Hva hvis jeg får direkte spørsmål da? 
Det er jo ikke helt utenkelig at han spør en eller annen gang, begge kommer fra lange ekteskap og statistikken sier at det skjer.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var traumene fra før ekteskapet ditt?

Anonymkode: 07339...e1a

Ja. Det stammer fra barndommen og har påvirket samtlige relasjoner jeg har vær i.

Det skumleste nå, er å fortelle ham hva jeg egentlig føler, sette sunne og gode grenser jeg klarer å holde, samt gi ham tid til å stole på meg. Akkurat nå, tester han meg, men jeg skal klare å stå i det, og gjør fine ting med venner og unger, i stedet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Det stammer fra barndommen og har påvirket samtlige relasjoner jeg har vær i.

Det skumleste nå, er å fortelle ham hva jeg egentlig føler, sette sunne og gode grenser jeg klarer å holde, samt gi ham tid til å stole på meg. Akkurat nå, tester han meg, men jeg skal klare å stå i det, og gjør fine ting med venner og unger, i stedet. 

Hva vil det si at han tester deg? 

Jeg har litt dårlig impulskontroll og blir lett revet med jeg også. Sliter med traumer fra barndommen også. Lykken for meg var å finne en mann som aksepterer meg og liker meg akkurat for den jeg er. 

Jeg kan flørte og få oppmerksomhet av andre, det gjør ikke noe for han, for han vet at det er han jeg elsker og vil være med. Jeg må bare være åpen og ærlig med han, det er det eneste kravet, så kan jeg få gjøre hva jeg vil med hvem jeg vil.

Han er tryggheten min, den store kjærligheten min og det mest fantastiske mennesket i verden. Jeg hadde ofret livet for han om han lot meg, friheten til å treffe andre også, men han er ikke sånn og jeg elsker han bare mer for det.

Anonymkode: 1a47a...ce0

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å forstå. Eller forstå, kan jeg vel på en måte. Men synes det er vanskelig å godta at noen kan gå til det skrittet å være utro. Jeg kan forstå at man får lyster og følelser, men jeg tenker at det er så forferdelig slemt å gå på den måten bak ryggen på partneren, at jeg begriper ikke at noen gjør det.                                                                                                                                                                            Men jeg tror egentlig på at man kan lære. At man kan lære å ikke gjøre det mot en annen. Hvordan hadde man selv opplevd det? Jeg tror man kan lære å tenke seg om og bli et bedre menneske.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva vil det si at han tester deg? 

Jeg har litt dårlig impulskontroll og blir lett revet med jeg også. Sliter med traumer fra barndommen også. Lykken for meg var å finne en mann som aksepterer meg og liker meg akkurat for den jeg er. 

Jeg kan flørte og få oppmerksomhet av andre, det gjør ikke noe for han, for han vet at det er han jeg elsker og vil være med. Jeg må bare være åpen og ærlig med han, det er det eneste kravet, så kan jeg få gjøre hva jeg vil med hvem jeg vil.

Han er tryggheten min, den store kjærligheten min og det mest fantastiske mennesket i verden. Jeg hadde ofret livet for han om han lot meg, friheten til å treffe andre også, men han er ikke sånn og jeg elsker han bare mer for det.

Anonymkode: 1a47a...ce0

Jeg behandlet han veldig stygt i ekteskapet og ifbm bruddet, så han tester om han kan stole på meg og om jeg mener det jeg sier. 

Ift din mann, så har jeg hatt tilsvarende relasjon, men det var ikke det jeg ville ha. Det er flott at du har funnet ditt livs kjærlighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke ta det opp på noe tidspunkt? Hva hvis jeg får direkte spørsmål da? 
Det er jo ikke helt utenkelig at han spør en eller annen gang, begge kommer fra lange ekteskap og statistikken sier at det skjer.

TS

Jeg synes jo samlivsprat og deling av tanker rundt utroskap, hører med til å komme i dybden med den nye. Så jeg synes dette bør komme naturlig, som del av en sånn samtale. 

Anonymkode: cb74d...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...