Gå til innhold

Si at jeg ikke spiser halal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 22.55):

Mitt barn har en venn som er muslim, og et par ganger har det passet sånn at jeg har invitert foreldrene til å spise hos oss. De spiser halal. Greit for meg, jeg har servert vegetar-lasagne og laksetaco. Jeg er motstander av halal-slakting, så halalslaktet kjøtt kjøper jeg ikke.

Nå har de invitert oss på besøk. Jeg frykter at de vil servere halal-slaktet kjøtt, og det vil jeg ikke klare å spise. De er utenlandske og har nylig vært i utlandet, så det er nok en fare for at kjøttet er slaktet i utlandet (altså uten bedøvelse) også, i verste fall.

Er det innafor å informere dem om at jeg ikke spiser halal-slaktet kjøtt? 

Anonymkode: 525fb...639

Kanskje på tide å sette seg inne i hvordan halalslakt foregår i Norge. Og vanlig slakt også om du tror det er så skånsomt og smertefritt. 

Anonymkode: a08e6...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 1.41):

Skutt i hodet? Hvilket land er det du snakker om nå? 

Anonymkode: 0fc3d...21e

Norge. Pinlig at folk som spiser kjøtt ikke setter seg inn i hvordan slakteprosessen foregår.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 17.15):

I Norge har vi heldigvis mattilsyn😊 De vil jo avdekke om noen bor i lageret eller   driver et lugubert og uhygienisk sted.

Er du også i mot jakt?  

Anonymkode: 0f987...5cc

Ja for Mattilsynet er til stor hjelp 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (16 timer siden):

Jeg ville ha sagt ifra, og forklart at det er på grunn av dyrevelferd jeg ikke spiser det. At det ikke har noe med religion eller rasisme å gjøre. Jeg vil dyr skal ha det så bra som mulig så lenge de lever, og halalslakting uten bedøvelse er ikke forenelig med det.

Noen må lese seg opp. I det minste lese hele tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg og synes i utgangspunktet at det er greit å si.

Dessverre har de som støtter halal null forståelse for at enkelte synes det er forkastelig og vil fort trekke rasisme kortet.

Anonymkode: f3dc2...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er helt enig med deg og synes i utgangspunktet at det er greit å si.

Dessverre har de som støtter halal null forståelse for at enkelte synes det er forkastelig og vil fort trekke rasisme kortet.

Anonymkode: f3dc2...64f

Hva med å lese hele tråden? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja for Mattilsynet er til stor hjelp 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/slakting_av_dyr/

Og om folk (som vedkommende som mente at en person bodde i lageret) oppdager sånt, må de jo selvsagt dokumentere og sende inn til Mattilsynet. De trenger jo denne type hjelp for å få avdekket mest mulig, de også. 

Anonymkode: 0f987...5cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Norge. Pinlig at folk som spiser kjøtt ikke setter seg inn i hvordan slakteprosessen foregår.

Nei i Norge skytes ikke dyr for slakt i hode som avlivingsmetode. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i slakte prosessen skjønner jeg

Anonymkode: 28833...579

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei i Norge skytes ikke dyr for slakt i hode som avlivingsmetode. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i slakte prosessen skjønner jeg

Det er du som ikke har satt deg inn og det at du fortsatt står på påstanden din er ennå mer pinlig.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-01-13-60/KAPITTEL_4

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er du som ikke har satt deg inn og det at du fortsatt står på påstanden din er ennå mer pinlig.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-01-13-60/KAPITTEL_4

Der står det akkurat det jeg sier? Man avliver ikke dyr for slakt (svin, får og storfe) ved å skyte dem i hodet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2023 den 12.20):

Du veit at det bare er en bønn her i Norge og så blir dyret slaktet med bedøvelse? Uvitenhet velbekomme 😅 Er norsk og spiser ikke halal, men setter meg hvertfall inn i fakta før jeg roper ut med feilinformasjon.

Anonymkode: 11c0b...e06

Du er uvitende. Det kjører daglig trailere med halalkjøtt over grensa fra diverse land som tillater det de fleste muslimer regner som halal, nemlig STRUPEN KUTTET OVER, UTEN BEDØVELSE. Norsk er ikke bra nok.

Anonymkode: 0bdbc...3fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Der står det akkurat det jeg sier? Man avliver ikke dyr for slakt (svin, får og storfe) ved å skyte dem i hodet

De får en boltpistol i hodet!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er uvitende. Det kjører daglig trailere med halalkjøtt over grensa fra diverse land som tillater det de fleste muslimer regner som halal, nemlig STRUPEN KUTTET OVER, UTEN BEDØVELSE. Norsk er ikke bra nok.

Anonymkode: 0bdbc...3fe

Kilde!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både det å kun spise halal, og å nekte å spise halal, er ganske tåpelige greier.

Anonymkode: fd2cd...a77

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I Norge slaktes alle dyr likt. Dvs at halalkjøtt får noe overtroiske strofer servert over seg, og mest sannsynlig så er nok en god del av det norske kjøttet som ikke er merket halal fått de samme strofene servert. Siden det ikke spiller det ringeste for noen andre enn folk som er med i bokklubber med diverse leveregler.

Ville heller sagt jeg bare spiser norsk kjøtt. Det handler om mye mer i tillegg, som den norske bonden, dyrevelferd, at ikke kjøttet er fult av antibiotika og hormoner, korteist mat, miljø mtp transport halve kloden, regler rundt halalslakting +++. Du får en lang liste med årsaker i tillegg, som da legger rette til at verten kan servere noe dere alle kan spise. 

Kosher er ALLTID slaktet uten bedøvelse. For jøder tillater ikke bedøvelse (uten at jeg trur alle jøder i Norge er vegetarianere, selv om de jeg kjenner er det). 

Anonymkode: 44110...baf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

De får en boltpistol i hodet!

Ja men den dreper ikke dyret, det er for å bedøve det. Det blir avlivet ved at strupen blir kuttet over på det

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare si du er vegetarianer? Problem løs

Anonymkode: 212da...174

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja men den dreper ikke dyret, det er for å bedøve det. Det blir avlivet ved at strupen blir kuttet over på det

Snakk om å leve i fornektelse…

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Snakk om å leve i fornektelse…

Hva mener du? Jeg jobber med dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...