Gå til innhold

Si at jeg ikke spiser halal?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser at folk poengterer at det ikke slaktes uten bedøvelse i Norge, men dere er vel klar over at det er fullt lovlig å importere halal hvor de slakter med metoder som er ulovlig i Norge? Og ikke er det noen krav om merking heller. Så å ta avstand til dette er definitivt ikke sært

"I dag kan halalslaktet kjøtt importert fra utlandet selges til uvitende forbrukere i Norge, det kan kamufleres i ferdigprodukter og selges som restaurantkjøtt, helt uten krav til merking. Dette er å føre forbrukeren bak lyset. Kjøtt og kjøttprodukter fra dyr slaktet uten bedøvelse bør merkes tydelig slik at forbrukere kan velge bort å kjøpe slike kjøttvarer."

https://www.dyrebeskyttelsen.no/2023/04/13/dyrebeskyttelsen-norge-reagerer-pa-forslag-om-femdoblet-kvote-pa-halal-kjott-fra-utlandet/

Endret av Arild37
  • Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe og jeg hadde spist det som ble servert. 

Anonymkode: 5c80b...e69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser nok garantert Halal slaktet kjøtt jevnlig, særlig om du er i utlandet innimellom. 

Det er flere steder som serverer halal etterhvert for å kunne servere flere. Og mange bruker en miks. 

Og ikke minst har du nok spist dyr som har dødd på mye verre måter enn halalslakt innimellom. Kyllinger som har levd hele livet under forferdelige forhold. Selv vilt som er jaktet, skutt, så blødd ut. 

Om dyrevelferd er viktig er mitt tips å kutte kjøtt fra kostholdet. 

Anonymkode: 5d9d8...4df

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

All mat som selges i Norge som er halal skulle vært lovpålagt merking slik at det er mulig å unngå det, om dyrene får bedøvelse er irrelevant siden hele konseptet trøs nedover ørene våres.

Arild37 skrev (11 minutter siden):

Ser at folk poengterer at det ikke slaktes uten bedøvelse i Norge, men dere er vel klar over at det er fullt lovlig å importere halal hvor de slakter med metoder som er ulovlig i Norge? Og ikke er det noen krav om merking heller. Så å ta avstand til dette er definitivt ikke sært

"I dag kan halalslaktet kjøtt importert fra utlandet selges til uvitende forbrukere i Norge, det kan kamufleres i ferdigprodukter og selges som restaurantkjøtt, helt uten krav til merking. Dette er å føre forbrukeren bak lyset. Kjøtt og kjøttprodukter fra dyr slaktet uten bedøvelse bør merkes tydelig slik at forbrukere kan velge bort å kjøpe slike kjøttvarer."

https://www.dyrebeskyttelsen.no/2023/04/13/dyrebeskyttelsen-norge-reagerer-pa-forslag-om-femdoblet-kvote-pa-halal-kjott-fra-utlandet/

Burde vært forbud mot denne typen import og det skulle vært straffet på lik linje med narkotikasmugling.

Jeg har jobbet mye med kjøleteknikk og i den forbindelse gjort mye arbeid hos innvandrerbutikker og restauranter, har sett så mye lugubert og uhygienisk på bakrommene at jeg ikke handler på slike steder lenger.

En gang så jeg en mann som vasket føttene sine på den samme benken og vasken som de brukte til kjøtt, fyren bodde i tillegg på lageret.    

Anonymkode: 0fac7...9f2

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om de som er så i mot halal også er i mot jakt? For håper dere da heller ikke spiser dyr som er skutt uten bedøvelse. Disse dyrene dør heller ikke nødvendigvis momentant. 

Anonymkode: 0f987...5cc

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

All mat som selges i Norge som er halal skulle vært lovpålagt merking slik at det er mulig å unngå det, om dyrene får bedøvelse er irrelevant siden hele konseptet trøs nedover ørene våres.

Burde vært forbud mot denne typen import og det skulle vært straffet på lik linje med narkotikasmugling.

Jeg har jobbet mye med kjøleteknikk og i den forbindelse gjort mye arbeid hos innvandrerbutikker og restauranter, har sett så mye lugubert og uhygienisk på bakrommene at jeg ikke handler på slike steder lenger.

En gang så jeg en mann som vasket føttene sine på den samme benken og vasken som de brukte til kjøtt, fyren bodde i tillegg på lageret.    

I Norge har vi heldigvis mattilsyn😊 De vil jo avdekke om noen bor i lageret eller   driver et lugubert og uhygienisk sted.

Er du også i mot jakt?  

Anonymkode: 0f987...5cc

Skrevet

Bør være helt uproblematisk å avstå fra halal- og koshermat

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (18 timer siden):

Jeg ville sagt at jeg var vegetarianer :) Problem solved.

Norsk halaslakt skjer på nøyaktig samme måte som annet slakt, så dette hysteriet er merkelig.
Eneste forskjell er at noen har bedt for dyrets sjel, og bedt om unnskyldning for nødvendigheten av å ta liv.
Kanskje et eksempel til etterfølgelse.

Dette gjelder ikke import, så er på tide folk slutter å bruke dette som argument, sjelden vet vi hva som er import og ikke også, siden det ikke trengs å merkes. Så det selges tonnevis av kjøtt som blir slaktet på måter som er lovbrudd i Norge 

Anonymkode: 139a8...9c2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja men det er ikke vanlig i andre land desverre. Ekstra jobb

Anonymkode: 6b33f...c0f

I hvilke land som vi har kjøtt fra i Norge gjør ikke det?

Anonymkode: 28833...579

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Arild37 said:

Ordet "kan" er viktig her, Norge importer ikke kjøtt fra mange land halal eller ikke. I vestlige land som hovedvekten av import kjøtt kommer fra har bedøves alle dyr før slakt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du hva halal produksjon av kjøtt vi si i Norge siden du mener det trekkes nedover ørene dine? Har vel ikke så mye forskjell for dyret om det hører bønn eller p4 når det slaktes?

Og neste punktet ditt er bare rasistisk, man ser like mye dritt i butikker og restauranter drevet av ikke-innvandrere 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ordet "kan" er viktig her, Norge importer ikke kjøtt fra mange land halal eller ikke. I vestlige land som hovedvekten av import kjøtt kommer fra har bedøves alle dyr før slakt

Men nå er det slik at det skjer, og når det ikke er krav til merking, så er det mer enn nok til at jeg holder meg unna, uansett hvor stor skala det måtte være. Og skjønner ikke helt hvorfor folk måtte reagere på at noen ikke vil spise dette, er vel ikke noe verre det enn å droppe en hvilken som helst annen matvare av personlige grunner 

Endret av Arild37
Skrevet
Andro skrev (18 timer siden):

Jeg ville sagt at jeg var vegetarianer :) Problem solved.

Norsk halaslakt skjer på nøyaktig samme måte som annet slakt, så dette hysteriet er merkelig.
Eneste forskjell er at noen har bedt for dyrets sjel, og bedt om unnskyldning for nødvendigheten av å ta liv.
Kanskje et eksempel til etterfølgelse.

Den forskjellen kan være veldig stor om en er kristen. Respekt må gå flere veier

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Refreng
Skrevet

Halal er ikke stort verre enn hvordan det står til med mye av dyrevelferden i Norge. Vi har en dyrevelferdkrise. Du kan dessverre ikke stole på at norsk kjøtt har levd et bra liv eller blir drept humant.

Enkelte avlivninger er bare grusomme. Griser blir drept med CO2 som brenner noe for j før de dør. Det er tortur. Dette er dyr som er minst like smarte som, og gjerne smartere, enn hunder. Det finnes videoer på youtube om hvordan denne metoden foregår dersom du ønsker å se det selv. Det er ganske grusomt.

Mattilsynet klarer ikke følge opp på alvorlige brudd på dyrevelferd

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/veterinaerer-roper-varsko-fra-innsiden-av-mattilsynet-1.15700543

– Hva slags type saker nedprioriterer dere?

– Alt. Vi nedprioriterer alt! Vi har steder der vi har vært tidligere hvor dyrene er tynne, hvor dyrene står i sørpe og drit, hvor syke dyr ligger og dør i fellesbingene, hvor dyr ligger i sin egen saus og kreperer. Sånne steder hvor ingen ringer til veterinær når dyrene er syke, hvor dyrene spiser opp hverandres haler, hvor lammene er så tynne at de er i ferd med å dø. Det er sånne steder vi ikke får fulgt opp.

AnonymBruker
Skrevet

Det er 2 type mennesker i denne tråden, veganere og selvgode hyklere. Respekterer da ståstedet til veganerne i hvert fall. Latterlig å påstå, at det er noe mer "humant" ved en bolt gjennom pannen. Folk glemmer scenene fra no country for old men.

Alternativt er det en del "bæsjen min stinker ikke" mentalitet på rundgang, som vanlig. 

Anonymkode: 7b5e9...b89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (16 timer siden):

Men lot de ikke dyrene blø ut? Er det ekte halal da?

Jeg ville ikke spist ett dyr som ikke er avblødd... Det er en grunn til at absolutt all slakt gjør avblødning, både i industri og privat... Det skjer også på større dyr som ikke skal brukes i matproduksjon.

Dårlig avblødning gir potensielt svært dårlig mattrygghet fordi blodet er ypperlig for bakterievekst. I tillegg til at det gir enormt dårlig kvalitet på kjøttet.

Anonymkode: 66cae...268

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er 2 type mennesker i denne tråden, veganere og selvgode hyklere. Respekterer da ståstedet til veganerne i hvert fall. Latterlig å påstå, at det er noe mer "humant" ved en bolt gjennom pannen. Folk glemmer scenene fra no country for old men.

Alternativt er det en del "bæsjen min stinker ikke" mentalitet på rundgang, som vanlig. 

Viktig å få fram at dette er en unorsk måte å ordlegge seg på.

Vær stolt av deres norske verdier og respekt for dyrevelferd. Hyklersk er å innføre sine egne tradisjoner når man flykter fra land med resultat av disse tradisjonene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
900 skrev (4 timer siden):

Viktig å få fram at dette er en unorsk måte å ordlegge seg på.

Vær stolt av deres norske verdier og respekt for dyrevelferd. Hyklersk er å innføre sine egne tradisjoner når man flykter fra land med resultat av disse tradisjonene.

Ja man kan vel fint se ut ifra svaret, hva egentlige "problemet" er. Og det er lite som tyder på, at det er  'dyrevelferd'. Særlig da flere allerede har påpekt, at prosessen er så å si identisk i Norge. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ha sagt ifra, og forklart at det er på grunn av dyrevelferd jeg ikke spiser det. At det ikke har noe med religion eller rasisme å gjøre. Jeg vil dyr skal ha det så bra som mulig så lenge de lever, og halalslakting uten bedøvelse er ikke forenelig med det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 22.55):

Mitt barn har en venn som er muslim, og et par ganger har det passet sånn at jeg har invitert foreldrene til å spise hos oss. De spiser halal. Greit for meg, jeg har servert vegetar-lasagne og laksetaco. Jeg er motstander av halal-slakting, så halalslaktet kjøtt kjøper jeg ikke.

Nå har de invitert oss på besøk. Jeg frykter at de vil servere halal-slaktet kjøtt, og det vil jeg ikke klare å spise. De er utenlandske og har nylig vært i utlandet, så det er nok en fare for at kjøttet er slaktet i utlandet (altså uten bedøvelse) også, i verste fall.

Er det innafor å informere dem om at jeg ikke spiser halal-slaktet kjøtt? 

Anonymkode: 525fb...639

Ok, så dyrevelferd er avgjørende for å velge bort halal-slaktet kjøtt (og ditt barns venn, tydeligvis), men du erstatter det med norsk oppdrettslaks? Du får ingen kvaler på laksens vegne altså?

https://www.dn.no/innlegg/oppdrett/laks/havbruk/innlegg-darlig-dyrevelferd-kan-svekke-appetitten-pa-norsk-laks/2-1-1181906

https://dyrevern.no/vart-arbeid/fiskeoppdrett/

Sitat

I Norge fremavles og slaktes millioner av oppdrettsfisk hvert år. Fiskeoppdrett drives intensivt for å få størst mulig profitt. Dette fører til problemer med høy dødelighet, sykdommer og parasittplager, og lite hensyn til enkeltindividene. Flere enn én av fem fisk dør i norsk oppdrettsnæring.

Anonymkode: 0ca6a...e82

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...