AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #21 Skrevet 19. mai 2023 3 minutter siden, Lykkedykker said: I norge er det vel forbudt med slik slakting. Da jeg jobbet på nortura så var eneste forskjell på halal og vanlig at ved halal linja så sto det på en radio som hadde en bønn på repeat. Det er omtrent rett ja, og slik er det i hele Vest Europa i hvertfall. Snart er nok alt "halal slaktet" uten at det er merket som det, da det er enklere og billigere å gjøre det enn 2 prosesser. På kylling så gjøres det slik allerede i dag, slik det ble nevnt ovenfor her Anonymkode: 28833...579 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #22 Skrevet 19. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja men halalkjøtt importeres i store mengder fra land uten disse reglene desverre Anonymkode: 6b33f...c0f Nei det importeres ikke mye kjøtt fra mange land til Norge, fint om du kan liste opp de landene vi importerer store mengder halalkjøtt fra? Anonymkode: 28833...579 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #23 Skrevet 19. mai 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Mange muslimer importerer kjøtt, da de ikke aksepterer bedøvelse ved slakting. Så jo, mye halalkjøtt i Norge er av dyr som har dødd i forferdelig lidelse. Anonymkode: 0bdbc...3fe Det importeres svært lite kjøtt av privatpersoner i Norge, bortsett fra på harry handel da Anonymkode: 28833...579 3
Andro Skrevet 19. mai 2023 #24 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, forskjellen er INGEN bedøvelse, og import fra områder der dette praktiseres. Anonymkode: 0bdbc...3fe Det er unødig å lyve. Halalslakt i Norge skjer etter bedøvelse i tråd med slakteforskriften. 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #25 Skrevet 19. mai 2023 Om de har kjøpt kjøttet i utlandet, ville jeg vært mer urolig for om kjøttet var fraktet på forsvarlig vis. For jeg regner med at det da er snakk om et land som krever mange timers reise. Anonymkode: 0f987...5cc 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #26 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, forskjellen er INGEN bedøvelse, og import fra områder der dette praktiseres. Anonymkode: 0bdbc...3fe Selvsagt kan dyret bedøves, så lenge bedøvelsen ikke dreper dyret. https://www.nettavisen.no/artikkel/dette-er-forskjellen-mellom-halal-og-annet-kjott/s/12-95-3423149200 Anonymkode: 0f987...5cc 1 1
Alice123 Skrevet 19. mai 2023 #27 Skrevet 19. mai 2023 Lykkedykker skrev (2 timer siden): I norge er det vel forbudt med slik slakting. Da jeg jobbet på nortura så var eneste forskjell på halal og vanlig at ved halal linja så sto det på en radio som hadde en bønn på repeat. Men lot de ikke dyrene blø ut? Er det ekte halal da? 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. mai 2023 #28 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt barn har en venn som er muslim, og et par ganger har det passet sånn at jeg har invitert foreldrene til å spise hos oss. De spiser halal. Greit for meg, jeg har servert vegetar-lasagne og laksetaco. Jeg er motstander av halal-slakting, så halalslaktet kjøtt kjøper jeg ikke. Nå har de invitert oss på besøk. Jeg frykter at de vil servere halal-slaktet kjøtt, og det vil jeg ikke klare å spise. De er utenlandske og har nylig vært i utlandet, så det er nok en fare for at kjøttet er slaktet i utlandet (altså uten bedøvelse) også, i verste fall. Er det innafor å informere dem om at jeg ikke spiser halal-slaktet kjøtt? Anonymkode: 525fb...639 Ja selvfølgelig. I mine barns omgangskretser er det folk fra all slags religioner således og muslimer og de vet at de ikke skal servere mine halal eller kosher kjøtt 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 19. mai 2023 #29 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det synes jeg er veldig sært Anonymkode: 28833...579 Hvorfor synes du det? 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #30 Skrevet 19. mai 2023 Halal slakt er mye mer humant, når halsen og hovedpulsåren blir skåret over så dør dyret momentant. Det lider ikke i mange sekunder til minutter etter som når de blir skutt i hodet, for da er det mange av dyrene som ikke dør momentant, de fortsetter å puste og hjertet fortsetter å slå, mange spreller og lider ekstremt av vestlig slaktemåte Anonymkode: b5db3...23f 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #31 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Halal slakt er mye mer humant, når halsen og hovedpulsåren blir skåret over så dør dyret momentant. Det lider ikke i mange sekunder til minutter etter som når de blir skutt i hodet, for da er det mange av dyrene som ikke dør momentant, de fortsetter å puste og hjertet fortsetter å slå, mange spreller og lider ekstremt av vestlig slaktemåte Anonymkode: b5db3...23f Selvfølgelig puster de og hjertet slår når de er bedøvet… Har du noen gang fått bedøvelse på sykehus? Eller fått sedasjon? Du kjenner ingenting, det er liksom hele poenget 😂 Anonymkode: 0fc3d...21e 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #32 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Halal slakt er mye mer humant, når halsen og hovedpulsåren blir skåret over så dør dyret momentant. Det lider ikke i mange sekunder til minutter etter som når de blir skutt i hodet, for da er det mange av dyrene som ikke dør momentant, de fortsetter å puste og hjertet fortsetter å slå, mange spreller og lider ekstremt av vestlig slaktemåte Anonymkode: b5db3...23f Kyr er store dyr og det tar lang tid før blodtapet er så stort at de dør av det. Hvis du ble dømt til døden og fikk velge henrettelsesmetode, ville du valgt å få strupen kuttet med kniv uten bedøvelse? Anonymkode: 525fb...639 2 7
Satellites Skrevet 19. mai 2023 #33 Skrevet 19. mai 2023 Setter du deg inn i all kjøtt/egg/melk/fisk du kjøper eller er det kun halal som er problemet? Griser i Norge blir gasset, det er en måte som ikke akkurat er behagelig for grisen. https://www.animalia.no/no/animalia/aktuelt/gassbedoving-av-gris/ Du finner videoer av hvordan dette er for grisen på nett. Kjøper du egg? Hanekyllinger kjøres levende gjennom en kvern fordi produsentene trenger høner, ikke haner. https://www.animalia.no/no/Dyr/fjorfe/avliving-av-fjorfe/avliving-av-hanekyllinger-av-verperaser/ Det er ikke slik at alle dyr har det bra i Norge eller blir drept på humant vis. Merk at kildelenkene er til bransjens egen siden, ikke til en dyrevernsorganisasjon. 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #34 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Halal slakt er mye mer humant, når halsen og hovedpulsåren blir skåret over så dør dyret momentant. Det lider ikke i mange sekunder til minutter etter som når de blir skutt i hodet, for da er det mange av dyrene som ikke dør momentant, de fortsetter å puste og hjertet fortsetter å slå, mange spreller og lider ekstremt av vestlig slaktemåte Anonymkode: b5db3...23f Skutt i hodet? Hvilket land er det du snakker om nå? Anonymkode: 0fc3d...21e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #35 Skrevet 19. mai 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Halal slakt er mye mer humant, når halsen og hovedpulsåren blir skåret over så dør dyret momentant. Det lider ikke i mange sekunder til minutter etter som når de blir skutt i hodet, for da er det mange av dyrene som ikke dør momentant, de fortsetter å puste og hjertet fortsetter å slå, mange spreller og lider ekstremt av vestlig slaktemåte Anonymkode: b5db3...23f Tror ikke det er noen land skyter dyr i hodet men for slakt, hvis du tenker på boltepistol så er det for bedøving og ikke for avliving Anonymkode: 28833...579 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 20. mai 2023 #36 Skrevet 20. mai 2023 Alice123 skrev (5 timer siden): Men lot de ikke dyrene blø ut? Er det ekte halal da? Alle dyrene blør ut ved slakting.
Christina82 Skrevet 20. mai 2023 #37 Skrevet 20. mai 2023 Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #38 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, det skal du si klart ifra om. Kjøtt fra dyr som blir skåret halsen over på og må blø ihjel uten bedøvelse, er djevelens verk. Anonymkode: 0bdbc...3fe Du veit at det bare er en bønn her i Norge og så blir dyret slaktet med bedøvelse? Uvitenhet velbekomme 😅 Er norsk og spiser ikke halal, men setter meg hvertfall inn i fakta før jeg roper ut med feilinformasjon. Anonymkode: 11c0b...e06 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #39 Skrevet 20. mai 2023 Si ifra på en pen måte. Evt ta en hvit løgn og si du er pescetarianer, spiser vegetarisk og fisk. Mest sannsynlig er det null stress for dem. Det er ofte mange helt vegetariske retter på festbord hos muslimske venner av oss ihvertfall. Anonymkode: 688b0...505
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #40 Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Selvsagt kan dyret bedøves, så lenge bedøvelsen ikke dreper dyret. https://www.nettavisen.no/artikkel/dette-er-forskjellen-mellom-halal-og-annet-kjott/s/12-95-3423149200 Anonymkode: 0f987...5cc Ja men det er ikke vanlig i andre land desverre. Ekstra jobb Anonymkode: 6b33f...c0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå