Gå til innhold

Si at jeg ikke spiser halal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har en venn som er muslim, og et par ganger har det passet sånn at jeg har invitert foreldrene til å spise hos oss. De spiser halal. Greit for meg, jeg har servert vegetar-lasagne og laksetaco. Jeg er motstander av halal-slakting, så halalslaktet kjøtt kjøper jeg ikke.

Nå har de invitert oss på besøk. Jeg frykter at de vil servere halal-slaktet kjøtt, og det vil jeg ikke klare å spise. De er utenlandske og har nylig vært i utlandet, så det er nok en fare for at kjøttet er slaktet i utlandet (altså uten bedøvelse) også, i verste fall.

Er det innafor å informere dem om at jeg ikke spiser halal-slaktet kjøtt? 

Anonymkode: 525fb...639

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Ja, det er innafor å si. Respekt skal gå begge veier.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei det synes jeg er veldig sært

Anonymkode: 28833...579

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skal du si klart ifra om. Kjøtt fra dyr som blir skåret halsen over på og må blø ihjel uten bedøvelse, er djevelens verk.

Anonymkode: 0bdbc...3fe

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja det har jeg alltid informert om når mine barn var små. Vi spiser ikke « ekte» halal. Har alltid skrevet det på skjema til skolen også når det skal informeres om evt tilpasninger av mat i tilfelle noen skulke ha med dette hjemmefra til evt felles lunsj/frokoster. 

Anonymkode: e0d08...68d

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det synes jeg er veldig sært

Det handler om å ta avstand fra det verste av dyremishandling. Er det sært i ditt hode ??

• Liker 15
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det skal du si klart ifra om. Kjøtt fra dyr som blir skåret halsen over på og må blø ihjel uten bedøvelse, er djevelens verk.

Bortsett fra at det faktisk ikke er slik Halalslakt foregår i Norge da.

PS. Mye kylling som selges i Norge er halalslaktet uansett hva det er merket som, da det slakteprosessen er såpass lik at det ikke gir mening å ha separate produksjonslinjer.

Anonymkode: 7c8d4...2cb

• Liker 13
  • Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

I norge er det vel forbudt med slik slakting. Da jeg jobbet på nortura så var eneste forskjell på halal og vanlig at ved halal linja så sto det på en radio som hadde en bønn på repeat. 

AnonymBruker
Skrevet

PS. Mye kylling som selges i Norge er halalslaktet uansett hva det er merket som, da det slakteprosessen er såpass lik at det ikke gir mening å ha separate produksjonslinjer.

Det her var snakk om kjøtt fra land hvor slik dyremishandling av verste sort er lov. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det handler om å ta avstand fra det verste av dyremishandling. Er det sært i ditt hode ??

I alle (i hvert fall nesten alle) europeiske land så er avlives de så humant som mulig. Så ikke noe mer dyremishandling med halal enn ikke

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange muslimer importerer kjøtt, da de ikke aksepterer bedøvelse ved slakting. Så jo, mye halalkjøtt i Norge er av dyr som har dødd i forferdelig lidelse.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg ville sagt at jeg var vegetarianer :) Problem solved.

Norsk halaslakt skjer på nøyaktig samme måte som annet slakt, så dette hysteriet er merkelig.
Eneste forskjell er at noen har bedt for dyrets sjel, og bedt om unnskyldning for nødvendigheten av å ta liv.
Kanskje et eksempel til etterfølgelse.

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt at du skal si ifra, men du kan jo bare ikke spise kjøttet om det blir noe. Trenger ikke å lage noe stort ut av det

Forresten er det mye importert halal i Norge, så at det kjøpes i Norge endrer ingenting. Helt idiotisk, det er lov å importere mishandla dyr...

Anonymkode: 6b33f...c0f

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man tar selvfølgelig avstand fra «norsk halalslakt» også da ønske fra de som skal ha dette kjøttet helst vil mishandle dyrene til døde selv om det ikke skjer på kontrollerte slakterier i Norge.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det her var snakk om kjøtt fra land hvor slik dyremishandling av verste sort er lov. 

Nei det vet vi ikke noe om, står bare at de mest sannsynlig har kjøpt kjøttet i utlandet. Og er vel tvilsomt at de har hatt med med fra andre verdensdeler enn Europa? I så fall hadde jeg ikke spist maten de uansett hvis den hadde ligget i bagasjen på et fly i flerfoldige timer uten å være riktig nedkjølt

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om de har vært i utlandet hadde de vel ikke med seg kjøtt kofferten på vei tilbake? 

Anonymkode: 2967e...b88

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (1 minutt siden):

Norsk halaslakt skjer på nøyaktig samme måte som annet slakt, så dette hysteriet er merkelig.
Eneste forskjell er at noen har bedt for dyrets sjel, og bedt om unnskyldning for nødvendigheten av å ta liv.

Ja men halalkjøtt importeres i store mengder fra land uten disse reglene desverre 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja men halalkjøtt importeres i store mengder fra land uten disse reglene desverre 

Veldig begrensa hvor mye privatpersoner kan ha med seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I alle (i hvert fall nesten alle) europeiske land så er avlives de så humant som mulig. Så ikke noe mer dyremishandling med halal enn ikke

Muslimer som ønsker ekte halal importerer dette fra land hvor det utføres og det er det ts ikke ønsker å bidra til.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Nei, forskjellen er INGEN bedøvelse, og import fra områder der dette praktiseres.

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...