Gå til innhold

Vil min sønn arve sin fars gjeld?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Vil min sønn arve sin fars gjeld?

Hvis faren har gjeld i form av ubetalte regninger, inkassokrav eller kredittkort gjeld, vil min sønn arve denne gjelden når faren dør? Jeg skjønner jo at hvis faren eier noe, enten det være seg leilighet, bil eller annet løsøre, så vil det gå direkte til kreditorene. Men hvis det fremdeles er gjeld igjen når alt er tatt, vil min sønn stå ansvarlig for denne gjelden da?

Endret av Evelina
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Ja, jeg tror faktisk det. Såvidt jeg har forstått er eneste måten å unngå å arve gjeld på å frasi seg arven i sin helhet. Men som sagt, jeg er ikke 100% sikker og vet ikke om andre regler gjelder når arving er mindreårig.

Gjest gjest1
Skrevet

Din sønn har rett på arv fra sin far - men han er ikke pliktig å ta imot den. Så om farens gjeld skulle vise seg å være større enn formuen/eiendelers verdi så kan han velge å frasi seg arven.

(det kan være dumt i sammenhenger hvor en f.eks. ønsker å arve farens hytte - men ikke all gjelden han har på andre ting. Da må en velge, alt eller ingenting. Men det er vel gjerne ikke aktuelt i dette tilfellet uansett)

• Liker 1
Skrevet

Har akkurat vært igjennom et arveoppgjør etter min far hvor dette temaet kom opp, og da sa advokaten at vi kunne fraskrive oss arven.

Og bidragsgjeld arves ikke såvidt jeg har forstått.

Skrevet

og man kan forsikre seg gjennom gjeldsforsikring.

men det må vel i så fall stå på han (faren til barnet)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Hvis far har gjeldsforsikring, så arver sønnen din ikke gjelda. Hvis ikke må han frasi seg hele arven. Studielån arves forøvrig ikke.

Gjest gjesta
Skrevet

Lurt med et offentlig skifte. Da kommer all gjeld og formue fram og man kan velge om man vil motta arven eller ikke.

• Liker 1
Gjest Gjesta
Skrevet

Far har IKKE gjeldsforsikring og eier ikke nåla i veggen.

Men så lenge det er mulig å frasi seg all arv og dermed også gjelda, er vi trygge.

Takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

Men så lenge det er mulig å frasi seg all arv og dermed også gjelda, er vi trygge.

Man kan la skifteretten ordne med dødsboet. da fraskriver arvingene seg alt ansvar for fars gjeld.

tar ungene over etter død, så tar de også oppgaven med gjeld.

Skrevet

For at en begjæring om offentlig skifte skal kunne tas til følge, må det ordinært stilles sikkerhet for skifteomkostningene. Det kreves for tiden vanligvis innbetalt kr. 25.000 – kr. 30.000 til tingretten

Offentlig skifte - paragrafen.no

Skrevet

Nå må dere ikke forvirre stakkars Evelina mer enn nødvendig da!

Det er fullt mulig å gjennomføre et privat skifte uten at barna påtar seg noe ansvar for gjelden. Det eneste som kreves er at en privatperson påtar seg å være bobestyrer. Privat bobestyrer kan i prinsippet være hvem som helst, men vedkommende må sørge for at de nødvendige papirene sendes skifteretten, kontoer gjøres opp, begravelsen betales etc. (Det er imidlertid ingenting i veien for at den private bobestyreren kan være et av barna hvis de er myndige på det tidspunktet dødsfallet inntreffer).

Så vidt jeg vet kan også arvelater, i dette tilfellet far, holde spesielle gjenstander/eiendeler utenfor i forhold til sine kreditorer, men da må det skrives testamente. Hvis arvelater har spesielle gjenstander/eiendeler av verdi som du vet barnet vil ha interesse av arve uten å samtidig overta gjelden, ville jeg ha kontaktet en advokat for å få klarhet i regelverket og evt. ha kontaktet ham for å få satt opp et slikt testamente. (Kan desverre for lite om det til å gi en utførlig forklaring...)

Har han ingenting som barnet har/kan få interesse av, kan du ta det helt med ro! Ingen arver gjeld de ikke vil ha!

Skrevet

*puste lettet ut*

Tusen takk, Leo, et øyeblikk ble jeg skikkelig skremt her.........

• 10 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 1/7/2006 at 16.01, Gjest Gjesta skrev:

Så denne tråden. Hvordan gjorde du det,for å fraskrive seg gjelden?

Anonymkode: fd0a4...c84

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så denne tråden. Hvordan gjorde du det,for å fraskrive seg gjelden?

Anonymkode: fd0a4...c84

Tråden er 10 år gammel. Ts har slettet seg. Du fikkr råd i den tråden du har opprettet om hva du skal gjøre for å unngå å arve gjeld - La det gå til offentlig skifte og ikke skift privat. 

Anonymkode: df6fa...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...