Gå til innhold

Kan kreftgener være arvelig, på generell basis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det kun spesifikke typer som kan være arvelige?

Jeg vet at en liten prosent av krefttypene er arvelige. Men finnes det noen forskning på om kreft - generelt - kan være arvelig? Eller er alle forskjellige krefttyper så individuelle at det ikke finnes noen fellesnevnere mellom dem?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg nå har mistet tre besteforeldre og en mor til kreft, og har en far som har hatt et par forskjellige kreftsykdommer selv de siste årene.

Men det er ikke en spesiell krefttype som går igjen. Ett tilfelle har vært lymfekjertler, ett har vært lunge, ett har vært blære og nyre, og ett har vært mage.

Burde jeg føle litt på at jeg også kan komme til å få kreft etterhvert? Selvfølgelig kan ingen vite dette, med mindre man får en genetisk utredning, men jeg stiller spørsmålet litt løst her inne allikevel.

Eller har min familie bare vært voldsomt uheldige hva gjelder dette?

Familien er liten, med mor som var enebarn og far med ett søsken, som såvidt jeg vet ikke har hatt kreft, så jeg har liksom ikke "alle de andre som er friske" å se til for sammenligning.

Jeg takker på forhånd for alle tanker rundt dette, dersom det er noen. 🙂

Anonymkode: 77fa0...823

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å forenkle det så er kreft en gruppe med ulike sykdommer som har det til felles at de overproduserer syke celler. Cellene opptrer ulikt ved ulike krefttyper, og har ulike hissighetsgrader og undergrupper. Kreft skyldes mutasjoner/skader i cellenes arvestoff.
Det er den enkelte krefttype som kan være arvelig. Jeg har selv blitt gentestet pga. mistanke om arvet disposisjon for en krefttype som flere generasjoner bak meg i slekten har hatt. Selv har jeg ingen økt risiko, og det er kjekt å ha fått avklart.

Anonymkode: fa0d0...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til genetisk veiledning. De tester for gener som gjør at man har høyere risiko for kreft. Jeg kommer også fra en ‘kreft-familie’ og vi fikk henvisning til de pga familiehistorikken vår da jeg ble utredet for/fikk kreft. 

Personlig har jeg godtatt at dette er vår ‘familie-svakhet’. Håper du lever så godt du kan med situasjonen ❤️

Anonymkode: f1ad8...e55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Be om henvisning til genetisk veiledning. De tester for gener som gjør at man har høyere risiko for kreft. Jeg kommer også fra en ‘kreft-familie’ og vi fikk henvisning til de pga familiehistorikken vår da jeg ble utredet for/fikk kreft. 

Personlig har jeg godtatt at dette er vår ‘familie-svakhet’. Håper du lever så godt du kan med situasjonen ❤️

Anonymkode: f1ad8...e55

Er dette noe man bare tar med fastlegen sin? 

Har dere også flere forskellige varianter av kreft i din familie?

Tusen takk for svar, og takk det samme til deg ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gentestet fordi vi har historikk med flere ulike typer kreft i familien. Jeg hadde ingen kjente mutasjoner og altså ikke forhøyet risiko, men jeg fikk kreft likevel.

Anonymkode: 474b8...0bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er dette noe man bare tar med fastlegen sin? 

Har dere også flere forskellige varianter av kreft i din familie?

Tusen takk for svar, og takk det samme til deg ❤️

Fastlegen henviser deg,og så får du en samtale med de som tester. Du må gi dem en del opplysninger om familien din,type kreft de hadde,alder,hva slags type kreft osv. Så tar de en vurdering om du skal testes,og hvis de mener det,sender du inn en blodprøve. Du får svar etter 1-2 mnd. 

Anonymkode: 6aea1...671

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått genetisk veiledning, bla. pga. mye kreft på min fars side. Du blir henvist av fastlegen, som det skrives ovenfor her. Noen ting kan man få svar på ved gentesting, men ikke alt. Jeg synes genetikerne er kjempeflinke til å forklare, følte at jeg var i gode hender.

Anonymkode: 3f7db...1ca

Skrevet

Jepp, jeg er nok kreftdød innen 10 år.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, DelvisPresley said:

Jepp, jeg er nok kreftdød innen 10 år.

Mitt familiemedlem opplevde at begge foreldre og tre søsken døde av kreft relativt tidlig (under 50 år). Personen, altså søsken nummer fire, har gått klar. Er nå 90 år og er bekreftet ikke bærer av arvelig kreft. Personen har vært redd for kreft hele livet og er det kanskje ennå! Det er forståelig, men tenk så bortkastet.

Anonymkode: 3f7db...1ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...