Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en fyr i gjengen vår som alltid insisterer på å ta med den autistiske barndomsvennen sin. 

Han er veldig autistisk og har 0 antenner. Hele kvelden går med til at han har monolog og prøver å være morsom uten å være det, mens vi andre sitter passivt og kjeder oss og er barnevakt for ham. Personlig får jeg ingenting ut av å være med ham, og siden han legger beslag på hele samtalen så får jeg heller ikke noe ut av å være med de andre vennene. Dessuten så skyr andre bordet vårt for å slippe å være der han er. Skrekken er å bli sittende alene ved siden av han. Da er det bedre å bare gå hjem.

Jeg kan takle denne barndomsvennen en gang i blant, men merker at både jeg og andre i gjengen har sluttet å insje på ting fordi vi ikke orker at kompisen vår skal dra ham med. Han har ingen andre venner så får han vite om ting som skjer så kommer han alltid, og kommer først og går sist.

Flere i gjengen har sluttet å invitere han kompisen som alltid drar med seg denne autisten. Det er eneste sikkerheten vi har for at han ikke plutselig dukker opp og ødelegger hele kvelden. 

Det føles litt stygt både å stenge ute autisten, samt at den normale vennen vår skal bli stengt ut. Det føles også litt stygt å be vennen vår om å slutte å invitere ham med, men helt ærlig så synes jeg det er like stygt gjort å ta ham med hele tiden når han er som han er.

Noen tips til hvordan jeg best håndterer dette?

Anonymkode: 2b52e...eb8

• Liker 9
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i å håndtere? 

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet

Er du redd for at du skal havne utenfor vennegruppen fordi du ikke får snakket nok med de andre, men blir sittende der alene med de to?

Hvor gamle er dere?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er slitsomt, men vi som er funksjonsfriske skylder faktisk samfunnet å ivareta de som ikke er like heldige som oss, også sosialt.

Så lenge det ikke er snakk om hver bidige helg så tenker jeg altså at dette bør du bare tåle. Du kan jo ha en samtale med kompisen din om hvor ofte kameraten bør inviteres.

Anonymkode: 19231...58e

• Liker 23
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg nye venner så de andre kan ha det hyggelig med autisten og kompisen hans. Du høres utrolig sær og kjip ut 

Anonymkode: a5a4b...1c9

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en fyr i gjengen vår som alltid insisterer på å ta med den autistiske barndomsvennen sin. 

Han er veldig autistisk og har 0 antenner. Hele kvelden går med til at han har monolog og prøver å være morsom uten å være det, mens vi andre sitter passivt og kjeder oss og er barnevakt for ham. Personlig får jeg ingenting ut av å være med ham, og siden han legger beslag på hele samtalen så får jeg heller ikke noe ut av å være med de andre vennene. Dessuten så skyr andre bordet vårt for å slippe å være der han er. Skrekken er å bli sittende alene ved siden av han. Da er det bedre å bare gå hjem.

Jeg kan takle denne barndomsvennen en gang i blant, men merker at både jeg og andre i gjengen har sluttet å insje på ting fordi vi ikke orker at kompisen vår skal dra ham med. Han har ingen andre venner så får han vite om ting som skjer så kommer han alltid, og kommer først og går sist.

Flere i gjengen har sluttet å invitere han kompisen som alltid drar med seg denne autisten. Det er eneste sikkerheten vi har for at han ikke plutselig dukker opp og ødelegger hele kvelden. 

Det føles litt stygt både å stenge ute autisten, samt at den normale vennen vår skal bli stengt ut. Det føles også litt stygt å be vennen vår om å slutte å invitere ham med, men helt ærlig så synes jeg det er like stygt gjort å ta ham med hele tiden når han er som han er.

Noen tips til hvordan jeg best håndterer dette?

Jeg syns du skal være ærlig med kompisen din. Enten finner han seg da noen andre venner, eller så velger han å finne på noe sammen med barndomskameraten sin heller om du/dere skal på samme event. Jeg har en kompis selv som er autist. De som har sagt at jeg kan komme, så sant jeg IKKE inviterer kompisen min, har jeg kuttet ut. Bedre å bare være ærlig, så kan alle ta sitt eget valg etterpå. 

Anonymkode: 9b551...e65

• Liker 2
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

For en trist greie. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skyr bordet deres, er han direkte slem? Hvis dere er mange sammen, hvorfor må alle sitte med han samtidig? Hvorfor er skrekken din og bli sittende alene med han, hvis han overkjører alle samtaler hele tiden? Har de andre gått hjem da? 
tja, du velger selv hvem du skal bruke tiden din med, så du kan jo som du skriver bare gå hjem. Jeg håper virkelig ikke du klarer og påvirke fyren i gjengen til og bryte med barndomskompisen fordi han er autist og det er vanskelig for deg, det er altså så stygt. Og trekke deg litt unna om det blir mye er fullt lov. 

Anonymkode: 1166f...db4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt! Var på reise en gjeng hvor en var autist. Holdt på å bli gal. Monolog og kleine samtaler. Pratet mye om ting man rett og slett ikke snakker med ukjente/bekjentskaper man nettopp har møtt. "Overlevde" reisen da vi var 10stk og vi kunne fordele oss litt og få litt pause fra prat innimellom. 

Jeg tenker det er en god ide å noen ganger utelukke han. Jeg vet ikke hvordan han er, men kompisen bør ta en prat? Enten være ærlig, eller så får dere honde skjult at dere er sammen. Evt dropper dere å invitere kompisen som har han med av og til, men dere kan være ærlig på hvorfor. Når dere inviterer, så bestemmer dere hvem, og hvis kompisen inviterer så kan han invitere med autisten. 

Jeg har ikke noe i mot autister,men noen personer trenger man litt avstand fra innimellom for å klare å ha det godt de gangene man treffes sosialt. Dette gjelder ikke bare autister, jeg kan også merke det nær jeg er med brautende folk, folk som kun snakker om seg og sitt eller folk som er over-positiv. Noen klikker man mer med enn andre. 

Høres ut som han ville hatt godt av en støttekontakt? Noe å foreslå for kompisen? Støttekontakter kan også være med på sosiale treff med venner, og da kan jo støttekontakter ta litt ansvar.

Anonymkode: 3545d...668

• Liker 19
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (29 minutter siden):

Er du redd for at du skal havne utenfor vennegruppen fordi du ikke får snakket nok med de andre, men blir sittende der alene med de to?

Hvor gamle er dere?

Nei, jeg er igrunn bare redd for at kvelden blir kjip. Frister å heller bli hjemme når han skal være med. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For en trist greie. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skyr bordet deres, er han direkte slem? Hvis dere er mange sammen, hvorfor må alle sitte med han samtidig? Hvorfor er skrekken din og bli sittende alene med han, hvis han overkjører alle samtaler hele tiden? Har de andre gått hjem da? 
tja, du velger selv hvem du skal bruke tiden din med, så du kan jo som du skriver bare gå hjem. Jeg håper virkelig ikke du klarer og påvirke fyren i gjengen til og bryte med barndomskompisen fordi han er autist og det er vanskelig for deg, det er altså så stygt. Og trekke deg litt unna om det blir mye er fullt lov. 

Anonymkode: 1166f...db4

Han er bare alt for mye og tar mye plass damtidig som han ikke interagerer  med andre i det hele tatt. Han kommuniserer bare en vei. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slike som deg gjør meg svært bekymret for fremtiden..Hilsen mamma til en gutt med autisme. 

Anonymkode: 7b43c...f43

• Liker 1
  • Hjerte 33
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er innafor ja, men det er det svært få som vil tørre å si høyt. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slike som deg gjør meg svært bekymret for fremtiden..Hilsen mamma til en gutt med autisme. 

Alle autister er ikke like.

Anonymkode: 46df3...66d

• Liker 24
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle autister er ikke like.

Anonymkode: 46df3...66d

Nei, mennesker MED autisme er ikke like. Og så? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skaff deg nye venner så de andre kan ha det hyggelig med autisten og kompisen hans. Du høres utrolig sær og kjip ut 

Anonymkode: a5a4b...1c9

Hvor mange psykisk utviklingshemmede henger du med ukentlig? 

• Liker 30
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke dette:

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Forstår deg godt! Var på reise en gjeng hvor en var autist. Holdt på å bli gal. Monolog og kleine samtaler. Pratet mye om ting man rett og slett ikke snakker med ukjente/bekjentskaper man nettopp har møtt. "Overlevde" reisen da vi var 10stk og vi kunne fordele oss litt og få litt pause fra prat innimellom. 

Jeg tenker det er en god ide å noen ganger utelukke han. Jeg vet ikke hvordan han er, men kompisen bør ta en prat? Enten være ærlig, eller så får dere honde skjult at dere er sammen. Evt dropper dere å invitere kompisen som har han med av og til, men dere kan være ærlig på hvorfor. Når dere inviterer, så bestemmer dere hvem, og hvis kompisen inviterer så kan han invitere med autisten. 

Jeg har ikke noe i mot autister,men noen personer trenger man litt avstand fra innimellom for å klare å ha det godt de gangene man treffes sosialt. Dette gjelder ikke bare autister, jeg kan også merke det nær jeg er med brautende folk, folk som kun snakker om seg og sitt eller folk som er over-positiv. Noen klikker man mer med enn andre. 

Høres ut som han ville hatt godt av en støttekontakt? Noe å foreslå for kompisen? Støttekontakter kan også være med på sosiale treff med venner, og da kan jo støttekontakter ta litt ansvar.

Anonymkode: 3545d...668

De som er på autsimespekteret har følelser på linje med deg, det vil si at når du opplever det som kleit og ønsker utelukke dem så merker de det, dine reaksjoner og din evne til å klare holde en samtale i gang og være et normalt oppegående medmenneske den korte tiden det er behov for det burde virkelig ikke være vanskelig for en uten en diagnose.. Dessuten er det egentlig ikke "kleint" om du ikke gjør det "kleint" ved å reagere negativt.. 

DU har jo tydeligvis noe mot de med en autsimediagnose så det etter "men" er jo bare svada for å fremheve deg selv som bedre enn du er. Det er ikke de som er problemet - de kan ikke noe for at de er som de er, dine valg derimot er 100% bevisste. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Går an å ha en samtale med vennen din? Det er ikke snakk om å ekskludere hans barndomsvenn fra alt, men at det finnes sammenkomster hvor han kanskje ikke har verktøyene som skal til for å lykkes. 

Da kan du, om du orker, også åpne for andre aktiviteter som egner seg bedre for barndomsvennen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mulig overhodet å lære ham å dempe seg litt da? Tydeligvis har han godt språk, så han kan sikkert fint bli veiledet litt. Han trenger selvsagt da direkte beskjed, for de fleste med autisme tar ikke små hint. F eks kan kompisen si til ham: "Nå er det nok Jens, nå er det Monas tur til å si noe". Eller "dette kan du ikke fortelle om her blant alle disse folka, vi kan snakke om det senere vi". 

Anonymkode: 82814...177

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ikke mulig overhodet å lære ham å dempe seg litt da? Tydeligvis har han godt språk, så han kan sikkert fint bli veiledet litt. Han trenger selvsagt da direkte beskjed, for de fleste med autisme tar ikke små hint. F eks kan kompisen si til ham: "Nå er det nok Jens, nå er det Monas tur til å si noe". Eller "dette kan du ikke fortelle om her blant alle disse folka, vi kan snakke om det senere vi". 

Anonymkode: 82814...177

Det kan være ganske dominerende når noen med autisme setter i gang i en slik setting. Min samboers bror er på spekteret, og det er en prøvelse å håndtere han sosialt. Selvfølgelig stor forskjell fra person til person, men det er ikke alle som klarer å ta imot en slik beskjed.

• Liker 8
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...