AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Del Skrevet 19. mai 2023 Jeg har starta å se serien Tangerudbakken. Vet det er en gammel serie, men har ikke sett før nå. Er på sesong 1. Men altså, for en herlig gjeng mennesker ❤️ de har jobb, kan delta i hobbyer og fritidsaktiviteter, trening, kultur, tar taxi og buss, kan legge opp planer for uka si selv sammen med assistentene som jobber der osv. Men det jeg undrer på er om de fleste med ca like funksjonshemming har det lignende? Med like gode muligheter til utvikling og frihet ? Om ikke, hva gjør at de på tangerudbakken er så heldige ? jeg har også lært noe selv. Jeg trodde de med downs sykdom kunne være utagerende og «vanskelige» , dårlig språk og funksjon og kan være vanskelig for foreldre og pårørende . Jeg har blitt satt kraftig på plass. De er jo helt vanlige mennesker , som får til det meste med tilrettelegging ❤️ Anonymkode: 3be6f...0ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #2 Del Skrevet 19. mai 2023 Dette er solskinnshistoriene. Mange sliter. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Del Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Dette er solskinnshistoriene. Mange sliter. Dette. Det er et fåtall som er så godt fungerende og lever så gode liv som disse. Det er jo som de som stiller opp i media for å fortelle sin historie, om hvor glade de er for at de valgte å beholde barn med ulike syndromer etter at UL viste det. De foreldrene som fikk livet snudd opp ned på hodet, som må innstille seg på å pleie og følge opp barna resten av sin levetid, som får økonomiske/sosiale/familiære problemer. De stiller ikke opp i media. Anonymkode: 7edd6...80d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Del Skrevet 19. mai 2023 Det hadde ikke blitt spesielt hyggelig tv av å vise de mindre heldige. De (få, riktignok) som jeg kjenner til med Downs er alle svært avhengig av foreldrene sine, som etter hvert er godt oppe i årene, og jeg tror alle unntatt èn har/har hatt kreft i ung alder. Mye solskinn på tv, men der er det lett å både tilpasse og klippe. Anonymkode: 76f6c...268 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har starta å se serien Tangerudbakken. Vet det er en gammel serie, men har ikke sett før nå. Er på sesong 1. Men altså, for en herlig gjeng mennesker ❤️ de har jobb, kan delta i hobbyer og fritidsaktiviteter, trening, kultur, tar taxi og buss, kan legge opp planer for uka si selv sammen med assistentene som jobber der osv. Men det jeg undrer på er om de fleste med ca like funksjonshemming har det lignende? Med like gode muligheter til utvikling og frihet ? Om ikke, hva gjør at de på tangerudbakken er så heldige ? jeg har også lært noe selv. Jeg trodde de med downs sykdom kunne være utagerende og «vanskelige» , dårlig språk og funksjon og kan være vanskelig for foreldre og pårørende . Jeg har blitt satt kraftig på plass. De er jo helt vanlige mennesker , som får til det meste med tilrettelegging ❤️ Anonymkode: 3be6f...0ab Nei sånn er ikke virkeligheten. Funksjonshemmede er svært avhengige av å ha ressurssterke foreldre som virkelig stiller opp. Det er de som har gått sammen om å kjempe for rettigheter, at de får egen bolig og får være med på ting. Ofte begynner samarbeidet rundt bolig lenge før barnet er voksent. Anonymkode: c9721...8f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Del Skrevet 19. mai 2023 Nei, selv ikke de på Tangerudbakken har det som tv-versjonen... Anonymkode: 13b5c...a79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, selv ikke de på Tangerudbakken har det som tv-versjonen... Anonymkode: 13b5c...a79 Hva mener du med det? ts Anonymkode: 3be6f...0ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du med det? ts Anonymkode: 3be6f...0ab At de ikke viser de vanskelige tingene på TV av hensyn til personvern men også feelgoodfaktoren. Anonymkode: e5e28...879 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #9 Del Skrevet 19. mai 2023 Jeg har mange år bak meg med jobb i ulike «gruppeboliger» for mennesker med psykisk utviklingshemming. Tangerudbakken er ekstremt lang unna den virkeligheten jeg kjenner. Anonymkode: 2d0ec...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #10 Del Skrevet 19. mai 2023 Det er ikke slik flertallet har det. De som man ser på tv, i den serien og i Hollywood, det er høyt fungerende, og er ikke flertallet. Jeg kjenner også noen, fra der jeg arbeider, som har downs, som kjører bil, kommer på jobb hver dag. De gjør det de får beskjed om, og jobber godt. Men de færreste fungerer på den måten. Solskinnshistoriene vi får se på tv, de ødelegger for de som ikke vet bedre 😕 det får folk til å drømme om å få et «søtt lite barn med downs, for de er jo så søte og hyggelige», og så får mange en skikkelig oppvekker når de får et barn som ikke bare har downs, men sommer ganske så sykt med andre ting i tillegg. Anonymkode: cc4bd...6c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Del Skrevet 19. mai 2023 Det er kanskje forskjell fra kommune til kommune, men jeg har jobbet mye med utviklingshemmede og jeg synes ikke at det er så ulikt Tangerudbakken for de fleste. Altså funkjsonivået er ofte dårligere,men tilbudene om jobb og fritidsaktiviteter er der. Her i kommunen har vi mange tilbud som alle som ønsker kan være med på. Trimgrupper, kor, diskotek, dagsenter med mye fine arbeidsoppgaver etc . Noen klarer å komme alene, noen kommer med bistand. Utviklingshemmede har mye bedre tilbud enn eldre, det er ihvertfall sikkert. De bor i egne leiligheter med hjelp tilgjengelig døgnet rundt. Det kan ta tid å få bolig, men det er bare å søke noen år før man ønsker å flytte hjemmefra. Og hvorfor skal alle rope ut om at det er så få med Downs syndrom som er som de i Tangerudbakken? Folk fremstiller sannheten som at flertallet med Downs syndrom er multihandicapede. Det er ikke sant. Det er vanlig med hjertefeil ( som legene er dyktige til å operere) cøliaki og diabetes etc, men de fleste lever gode liv og er fantastiske mennesker! Anonymkode: 4413c...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #12 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har starta å se serien Tangerudbakken. Vet det er en gammel serie, men har ikke sett før nå. Er på sesong 1. Men altså, for en herlig gjeng mennesker ❤️ de har jobb, kan delta i hobbyer og fritidsaktiviteter, trening, kultur, tar taxi og buss, kan legge opp planer for uka si selv sammen med assistentene som jobber der osv. Men det jeg undrer på er om de fleste med ca like funksjonshemming har det lignende? Med like gode muligheter til utvikling og frihet ? Om ikke, hva gjør at de på tangerudbakken er så heldige ? jeg har også lært noe selv. Jeg trodde de med downs sykdom kunne være utagerende og «vanskelige» , dårlig språk og funksjon og kan være vanskelig for foreldre og pårørende . Jeg har blitt satt kraftig på plass. De er jo helt vanlige mennesker , som får til det meste med tilrettelegging ❤️ Anonymkode: 3be6f...0ab Mange sliter, men mange har det også ganske bra. Ei i familien min har Downs syndrom, hun er den solstrålen når hun er blid noe hun som regel er. Så er hun en skikkelig furter når hun først furter. Hun blir verdens gladeste når hun tegner, ser filmer og når hun hører på musikk. om hun mangler 5 kroner til noe å får de av noen oppfører hun seg som om man gitt henne verden. Hun jobber i kantine 2 dager i uken, så jobber hun litt i barnehage noe hun elsker. Om sommeren er hun på leir sammen med støttekontakten. Du har de med Downs syndrom som er utagerende å du har de som ikke er det. Ei anna jeg kjenner har en annen diagnose. hun mye mer sur, sjalu osv osv, men folk med den diagnosen er også kjempe forskjellige. Folk er forskjellige,men tangerudbakken viser vel mye av det positive og de positive sidene. Anonymkode: 5b466...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå