AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Har ei hytte som blir lite brukt. Er det lite lurt å selge nå i disse tider? Anonymkode: 01fe1...e9f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Skjærgårdshytter har vel ok pris, mens hytteby-hytter og "fjølbuer" på fjellet vil fortsette å tape seg. Anonymkode: 2ea78...b17
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 Ser at hytter ligger ute lenge uten å bli solgt her, i alle fall. Om det vil fortsette å gå nedover eller om det vil snu, er det ingen som vet. Jeg har ikke tro på at markedet vil endre seg dramatisk med det første - så jeg ville solgt nå, før det løper på utgifter til vedlikehold etc. Anonymkode: 86ae5...756
Schmuhu Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Det er alltid dårlig å selge uansett. Jeg har noen spørsmål tilbake til deg. 1) Når kjøpte du hytten? 2) Hva kjøpte du hytten for? 3) Hva er hytten verdt i dag? 4) Hva er differansen mellom det du kjøpte for og verdien den har i dag? 5) Går du fremdeles i pluss når du også trekker fra meglerkostnader? Lykke til med salget. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Schmuhu skrev (37 minutter siden): Det er alltid dårlig å selge uansett. Jeg har noen spørsmål tilbake til deg. 1) Når kjøpte du hytten? 2) Hva kjøpte du hytten for? 3) Hva er hytten verdt i dag? 4) Hva er differansen mellom det du kjøpte for og verdien den har i dag? 5) Går du fremdeles i pluss når du også trekker fra meglerkostnader? Lykke til med salget. Schmuhu Kjøpte i 2016. Enkel 70 tallshytte som vi har pusset opp mye. Kjøpte for 400 k. Har brukt ca 400k til på utbedringer og renovering. Megler i banken vår anslo for 3år siden at verdi nå er minst 800 k. Går nok ikke i pluss uansett er jeg redd. Heldige om vi går i null vil jeg tro. Vi har ikke lån på hytta men den blir ikke brukt og vi betaler strøm der. Men er usikker på om vi taper mye på å selge nå,eller om vi bør vente. Anonymkode: 01fe1...e9f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kjøpte i 2016. Enkel 70 tallshytte som vi har pusset opp mye. Kjøpte for 400 k. Har brukt ca 400k til på utbedringer og renovering. Megler i banken vår anslo for 3år siden at verdi nå er minst 800 k. Går nok ikke i pluss uansett er jeg redd. Heldige om vi går i null vil jeg tro. Vi har ikke lån på hytta men den blir ikke brukt og vi betaler strøm der. Men er usikker på om vi taper mye på å selge nå,eller om vi bør vente. Anonymkode: 01fe1...e9f Vi har også en hytte fra samme tidsrom som vi har pusset opp for enda mer enn det dere har brukt. Betalte 570k for den. Vi kan bare glemme å gå i null, når jeg ser hva andre hytter i området går for. I beste fall kan vi få 600-700k for den, men jeg tror vi er nærmere 600 enn 700. Jeg er redd dere vil kunne oppleve det samme, dvs at dere vil gå i minus. Du må finne ut hvor viktig det er for deg å selge nå (og kvitte deg med utgiftsposter) vs å ta sjansen på at markedet går oppover. Personlig er jeg som sagt tvilende, ingen vet hvordan markedet vil bli framover. Det er svært uvisst, med vaklende verdensøkonomi, svak krone, inflasjon og økende renter. En hytte som ikke blir eller vil bli brukt ville jeg kvittet meg med, siden de forfaller fort. Anonymkode: 86ae5...756
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 Husk også at for 3 år siden var hyttemarkedet bananas pga covid - reiserestriksjoner og lav rente/generelt lite å bruke penger på, som gjorde at folk (mange) hadde mye penger mellom hendene. Slik er det ikke nå. Anonymkode: 86ae5...756
Schmuhu Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Går nok ikke i pluss uansett er jeg redd. Men da har jo du svaret. Hytten bør ikke selges om du ønsker å ha avkastning. Schmuhu
Portia Catonis Skrevet 20. mai 2023 #10 Skrevet 20. mai 2023 7 hours ago, Schmuhu said: Men da har jo du svaret. Hytten bør ikke selges om du ønsker å ha avkastning. Schmuhu Avkastning kan man jo ønske seg så mye man vil, men her er det vel snakk om å begrense utgifter til vedlikehold? Å sitte på en hytte man ikke bruker i flere år i håp om å få 100.000 ekstra for den går like mye i minus som å selge nå. Den prisklassen (under 1 mill) er ikke blant de mest attraktive objektene, dessverre. Det som trekker opp er om den har veldig fin utsikt. Ligger den inni skogen vil den nok ikke stige noe særlig i verdi selv i de beste tider.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #11 Skrevet 20. mai 2023 Du tjener nok mer på den om du leier ut. Iallefall iht slik hyttemarkedet er nå. Hytte er god investering om man selger på rett tid Anonymkode: 5f0b5...5d9
Schmuhu Skrevet 20. mai 2023 #12 Skrevet 20. mai 2023 1 hour ago, Portia Catonis said: Avkastning kan man jo ønske seg så mye man vil, men her er det vel snakk om å begrense utgifter til vedlikehold? Å sitte på en hytte man ikke bruker i flere år i håp om å få 100.000 ekstra for den går like mye i minus som å selge nå. Det er risikoen ved hyttekjøp. Men du har på en måte rett. Om TS er nødt til å selge til et mindre gunstig tidspunkt pga. kostnader, så har TS gått over evne. Da er det kanskje lurt å kvitte seg med den uansett. Men jeg har ikke fått inntrykket av at TS sliter med å beholde hytten. Forslaget om å leie ut hytten kan være veldig relevant for å senke på kostnadene. Bolig, hytte og fond er langsiktig sparing. TS kjøpte hytten sin i 2016. Det var for 7 år siden. Langsiktig sparing bør heller ha en horisont på 15 år eller mer synes jeg. Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå