Gå til innhold

Selge båt...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi kjøpte en båt i fjor til 570 000 

Vi fant ut at båtlivet ikke var for oss og vurderer å selge igjen i år. Har lagt ut båten til 540. Båten ser bedre ut enn den gjorde det vi kjøpte. 

Vi har mottatt et bud på 520, og har egentlig ikke lyst til å selge til denne prisen. Og vurderer å beholde den et år til.

Spørsmålet er; tror dere st båtprisene kommer til å falle? Siden det er nedgangstider i økonomien? Og at det viø bli enda verre neste år?

Anonymkode: bf32c...676

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjedelig å selge med tap, men husk at det koster å oppbevare båten og at den taper seg litt i verdi på et helt år også. 

Anonymkode: b5f7e...4e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kjøpers marked for tida. Mange bra båter til salgs, og mange selger forholdsvis billig. Uten å vite merke og årsmodell på den dere selger er det vanskelig å si om dere har satt prisen for høyt eller om det er kjøper som prøver seg med et lavt bud.

Anonymkode: 069d3...91c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvilken type båt det er. Til den prisen antar jeg det er en liten skjærgårds-jeep med utenbordsmotor? Mye på markedet i det segmentet.

Anonymkode: 64b9a...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en daycruiser. 4 sengeplasser, 300 hk motor tror jeg (har ikke peiling på sånt) 

Det koster ca 20 000 for oss å ha den et år til  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte akkurat en båt 40k under det den lå ute for 😊

Anonymkode: 5a7c4...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi kjøpte akkurat en båt 40k under det den lå ute for 😊

Anonymkode: 5a7c4...4ef

Vi har ikke solgt enda. 
Tror ikke vi kommer til å selge heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vent til litt nærmere sommeren og se. Båter taper seg ikke i verdi på samme måte som bil gjør om de blir fint holdt. 

Anonymkode: 9dbfe...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg den! Jeg solgte min for noen år siden med solid tap, men hadde blitt enda dyrere å betale for båtplass osv enda lenger. Vil vinningen deres bli større enn tapet ved å vente 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har solgt nå. 

Tapte seg 50 000 på et år. 
jævelig surt..... Men vi orket ikke å stresse med den båten et år til, for mye jobb 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vent til litt nærmere sommeren og se. Båter taper seg ikke i verdi på samme måte som bil gjør om de blir fint holdt. 

Det er det vi alltid har fått høre... at båter ikke taper seg. Vel, det stemmer ikke.

Båten er strøken! Enda bedre nå enn da vi kjøpte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er det vi alltid har fått høre... at båter ikke taper seg. Vel, det stemmer ikke.

Båten er strøken! Enda bedre nå enn da vi kjøpte

Det avhenger jo litt av hva en selger selvsagt, men stort sett så stemmer det jo.  Og så er et år litt lite tidsperspektiv. Men har en fx lån på båten, store utgifter til bryggeplass og opplag og har oppdaga at en ikke er båtfolk er det kanskje bedre å ta et lite tap. Dere selger jo i det prissjiktet hvor mange må tenke seg litt mer om før de handler og kanskje ta opp lån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når renta stiger og begynner å bite skikkelig vil det første som faller i pris være dyre ting man har for moro skyld, dvs båter og motorsykler. Enn så lenge har prisene ikke falt noe nevneverdig men det kan fort snu, og når sesongen er over får man ikke solgt før neste år. 50k er ikke så ille å tape på en båt.

Anonymkode: c4bd8...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en daycruiser. 4 sengeplasser, 300 hk motor tror jeg (har ikke peiling på sånt) 

Det koster ca 20 000 for oss å ha den et år til  

Da hadde jeg godtatt budet på 520.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helgekarjol skrev (49 minutter siden):

Da hadde jeg godtatt budet på 520.

Har gjort det. Den er solgt. 

Jeg slikker mine sår...

Solgte akkurat en bil som tapte seg 70 000 på 3 mnd... Nå stapper jeg pengene inn i huslånet og prøver å glemme alt sammeb 🙃

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har solgt nå. 

Tapte seg 50 000 på et år. 
jævelig surt..... Men vi orket ikke å stresse med den båten et år til, for mye jobb 

TS

Klokt! I økonomiske nedgangstider faller luksusartikler først. Bår er en luksus kapitalvare med dobbel eksponering mot både høye renter og dyrt vedlikehold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke du skal være så misfornøyd jeg, 10% tap i året på båt er nok ganske på snittet.

Bil og båt er dyre greier

Anonymkode: df2ba...221

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...