Regnbuefisk Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Jepp. Hvis den er frisk, blir den til en ny plante. Gratulerer med din nyeste georgine 2
skrue Skrevet 20. mai 2023 #3 Skrevet 20. mai 2023 (endret) Nja, kommer litt an på. Skuddene (gropunktene) til en dahlia kommer gjerne rundt en gammel strengel i overgangen mot knollene. Om knollen som er løsnet har litt av den overgangen med seg så kan det gå. Min erfaring er at det som løsner normalt ikke har det. Men, det skader ikke å prøve. Dahlia er morsomt. Om man tar opp knollene før frosten trenger ned i bakken på høsten og lagrer kjølig, men frostfritt, over vinteren er det lett å starte dem på nytt neste sesong. Jeg renser knollene og lar det være 4-5 cm stengler for at de skal være greie å håndtere, de klippes videre ned til 1-2 cm neste sesong. Etter noen få sesonger er settet med knoller gjerne blitt så store at de bør deles opp. Da deler man slik at hvert nytt sett med knoller har gropunkter (i praksis en eller flere gamle stengler). Jeg deler opp med kniv om nødvendig. Har lest om dem som bruker øks. Endret 20. mai 2023 av skrue 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #4 Skrevet 20. mai 2023 Jeg er ganske fersk på georginer selv, og har lært mye av denne artikkelen her: https://blomsterhagen.no/inspirasjon-og-rad/blogg-artikler/georgineknoller-en-guide-om-deling-og-biologi Legg merke til bildene med fargekoding et stykke ned i artikkelen. De viser veldig godt det @skrue sier om hvor gropunktene sitter. Anonymkode: 20e2d...6d7 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #5 Skrevet 20. mai 2023 Den ene knollen min løsnet, den hadde ikke slikt gropunkt, men var heldig å få den til å gro. Anonymkode: 515b6...b20 1
skrue Skrevet 20. mai 2023 #6 Skrevet 20. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ganske fersk på georginer selv, og har lært mye av denne artikkelen her: https://blomsterhagen.no/inspirasjon-og-rad/blogg-artikler/georgineknoller-en-guide-om-deling-og-biologi Legg merke til bildene med fargekoding et stykke ned i artikkelen. De viser veldig godt det @skrue sier om hvor gropunktene sitter. Anonymkode: 20e2d...6d7 Den siden over må være den mest informative jeg har sett som omhandler dahlia og hvordan de behandles. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå