AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Jeg leste et sted at bruk av tretinoin og retinol under øynene kan tørke ut både tårekanal men også fett/talgkjertlene som ligger under huden, og dermed forårsake mer rynker? Altså ikke"bare" som normal dehydrering men at fettkjertlene blir permanent ødelagt og derfor vil tretinoin og retinol under øynene bare virke mot sin hensikt. Noen som vet om det stemmer eller ikke? Leste det på et annet forum på reddit Anonymkode: 1d8c0...575
Callista Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 Dette har jeg ikke hørt før, men det er viktig at du ikke har tørr hud under øynene når du begynner med retinol/tretinoin, og gradvis introduserer den, slike at huden blir vant til det. Feks. begynne hver annen eller hver tredje dag i begynnelsen, og bruke en øyekrem med masse fukt på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Først, huden under øynene er skjørere enn i resten av ansiktet, så akkurat her er det viktig å bruke et produkt som er ment for å brukes rundt øynene. Ikke bruk retinol som er ment for ansiktet i øyeområdet. At huden blir tørr er et tegn på at det virker. Alle får ikke den samme reaksjonen, men det er en naturlig reaksjon. I starten må du bruke tid på tilvenning så huden ikke blir sår og tørr, men du må tåle å få litt tørr hud. Mange har i disse årene jeg har brukt anbefalt å slutte hvis du får tørr hud, men da blir huden aldri tilvent retinol og du vil aldri se effekten. Men det du kan, og noe jeg vil anbefale, er å bruke det sammen med hyaluronsyre og fuktighetsgivende øyekrem. Anonymkode: 24de5...7a6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 Ts her! Jeg spør fordi jeg har opplevd at linjene under øynene er mye mer synlig etter mange måneder med tretinoin. Linjene ved siden av øynene er mindre synlig, men jeg har fått linjer under øynene jeg ikke har hatt før. Introduserte tretinoin skånsomt med først en gang i uken, så to, så tre, så fire. Opplevde kun litt flassing av ansiktshuden generelt i overgangen mellom tre og fire ganger i uka, men det gikk fort over og jeg smører med mye fukt og opplever ikke huden min veldig tørr nå. Men mistenker altså at tretinoin under øynene har forverret linjene der og lurer på om jeg bør slutte eller fortsette Anonymkode: 1d8c0...575 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts her! Jeg spør fordi jeg har opplevd at linjene under øynene er mye mer synlig etter mange måneder med tretinoin. Linjene ved siden av øynene er mindre synlig, men jeg har fått linjer under øynene jeg ikke har hatt før. Introduserte tretinoin skånsomt med først en gang i uken, så to, så tre, så fire. Opplevde kun litt flassing av ansiktshuden generelt i overgangen mellom tre og fire ganger i uka, men det gikk fort over og jeg smører med mye fukt og opplever ikke huden min veldig tørr nå. Men mistenker altså at tretinoin under øynene har forverret linjene der og lurer på om jeg bør slutte eller fortsette. Anonymkode: 1d8c0...575 Tretoin er den mest potente som også gir mest irritasjon. Jeg ville brukt retinaldehyde under øynene. Tretoin eller retinoic acid er ikke anbefalt for de med sensitiv hud, og som sagt, under øynene ville jeg ikke brukt denne formen. Anonymkode: 24de5...7a6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tretoin er den mest potente som også gir mest irritasjon. Jeg ville brukt retinaldehyde under øynene. Tretoin eller retinoic acid er ikke anbefalt for de med sensitiv hud, og som sagt, under øynene ville jeg ikke brukt denne formen. Anonymkode: 24de5...7a6 Tretinoin mente jeg selvsagt, og ikke tretoin😄 Anonymkode: 24de5...7a6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 Og igjen, bruk kun produkter som er ment for øyeområdet, i dette området skal du bruke lavere dose. Anonymkode: 24de5...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 Tretinoin og retinol tørker ut huden, slik at linjer blir mer synlige. Så man skal være veldig forsiktig når man bruker disse produktene. Prøvde selv retinol i 6mnd under øynene (egen krem for øynene, rådyr) men fant ut at det ikke var noe for meg. Klarte aldri få produktet til å fungere uten at jeg ble tørr. Og da var jo vitsen borte. I tillegg ble huden mer sensitiv for sol (og alt annet) som gav enda mer rynker. Så nei, når man bruker slike produkter bør man virkelig være dedikert og vite hva man holder på med. Anonymkode: 1d762...bb3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 Det er kanskje vikt å påpeke at tilvenning er individuelt. Det er ikke en oppskrift som passer for alle. Noen trenger lenger tilvenningstid enn andre. Noen kan bruke der 2-3 ganger den første, mens andre igjen bare kan bruke én gang i uken. Ved svært tørr hud og flassing må en bruke det enda sjeldnere og FORSIKTIG tilvenne huden. Det er også noen som ikke syns det er verdt det, og det er også greit. Anonymkode: 24de5...7a6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #10 Skrevet 19. mai 2023 Det blir litt mange innlegg her nå, men jeg syns det er litt merkelig at du bruker den mest potente formen for a-derivater under øynene og er overrasket over at du har fått veldig tørr hud under øynene. Det er det som skjer med bruken av slike produkter. Tilvenning er viktig, og som sagt, ville jeg ikke brukt det under øynene. Hvis du har veldig sensitiv hud, ville jeg kanskje ikke brukt retinaldehyde heller, men kanskje heller retinol eller enda bedre, retinyl palmitate. Anonymkode: 24de5...7a6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Skrevet 19. mai 2023 Man skal smøre et stykke unna øynene, ja. Virkestoffet kryper noe bortover i huden, så du trenger ikke smøre nær øynene for at kremen skal kravle nær øynene. På samme måte skal man ikke smøre for nær nesekrokene, for det kan irritere Anonymkode: a22a1...99c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #12 Skrevet 19. mai 2023 Og ja, det kan være potensielt farlig å smøre for nær øynene. Det kan skade øynene Anonymkode: a22a1...99c
flusa Skrevet 20. mai 2023 #13 Skrevet 20. mai 2023 (endret) Jeg har fått effekt,dvs.mindre kråketær. Endret 20. mai 2023 av flusa
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #14 Skrevet 20. mai 2023 flusa skrev (6 timer siden): Jeg har fått effekt,dvs.mindre kråketær. A-vitamin har bevist effekt på slike aldringstegn, men det gjelder å være tålmodig. De første resultatene kan være synlige etter to måneder, men det er første når det har gått 1 år linjene er synlig forbedret. Tålmodighet er nøkkelen. Retinol styrker huden, men det er det øverste laget som vil flasse. For min del ville jeg ikke fortsatt å bruke det like hyppig eller i den mest potente formen om jeg fikk svært tørr, flassende hud. Tretioin er den mest kraftige formen, og det kan hende TS ikke tåler det, mange som ikke tåler den mest potente formen, så å bruke det rundt øynene er en dårlig idé. Når til og med hudleger advarer mot å bruke tretinoin rundt øynene, ville jeg ikke gjort det. Huden er øm og tynn her, så det er nesten å be om å få en reaksjon. Anonymkode: 24de5...7a6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #15 Skrevet 20. mai 2023 flusa skrev (14 timer siden): Jeg har fått effekt,dvs.mindre kråketær. Det har hjulpet på linjene på siden av øynene mine også, er det ikke disse som heter kråketær? Altså "myse" linjene som går fra ytre øye, mot tinningen og over kinnene? Området som har forverret seg er linjene fra midten av nedre øyelokk, helt oppe ved kanten og i flere lag/linjer under, ca en cm ned, og som strekker seg fra midten av nedre øyelokk og bort til ytre øyekrok og ender i en krøll. Føler jeg ser skikkelig syk ut på en måte.. Anonymkode: 1d8c0...575
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #16 Skrevet 21. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har hjulpet på linjene på siden av øynene mine også, er det ikke disse som heter kråketær? Altså "myse" linjene som går fra ytre øye, mot tinningen og over kinnene? Området som har forverret seg er linjene fra midten av nedre øyelokk, helt oppe ved kanten og i flere lag/linjer under, ca en cm ned, og som strekker seg fra midten av nedre øyelokk og bort til ytre øyekrok og ender i en krøll. Føler jeg ser skikkelig syk ut på en måte.. Anonymkode: 1d8c0...575 Er ikke rart når du bruker den mest potente typen, som ikke er beregnet til bruk under øynene. Huden der kråketærne er, er ikke så tynn og følsom som huden under øynene. Anonymkode: 20ac1...ae3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 17.42): Jeg leste et sted at bruk av tretinoin og retinol under øynene kan tørke ut både tårekanal men også fett/talgkjertlene som ligger under huden, og dermed forårsake mer rynker? Altså ikke"bare" som normal dehydrering men at fettkjertlene blir permanent ødelagt og derfor vil tretinoin og retinol under øynene bare virke mot sin hensikt. Noen som vet om det stemmer eller ikke? Leste det på et annet forum på reddit Anonymkode: 1d8c0...575 Tret og retinol er ikke det samme og tret skal man ikke ha rundt øynene. Finnes mange øyekremer med retinol/retinol som fungerer bra. Anonymkode: 0d12f...d11
Hmmmmmm Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 Jeg bruker tretinoin under øynene. Jeg tåler det bra. Innimellom så flasser huden der, og når jeg da bruker litt olje å gnir det bort forsiktig, så ser huden så fresh ut. Men det du kan gjøre er sandwitch metoden. Krem under før tret.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 Hvor får dere kjøpt tretonoin? Trodde det var reseptbelagt Anonymkode: 45e04...44a
Maddy25 Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 Jeg har kjøpt hos nettlege og hos kosmetisk sykepleier🥰
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå