Gå til innhold

Flere småbarnsforeldre som ikke setter seg ned et sekund etter jobb...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det går i ETT banka kjør. 

Noen som søler, skriker, skal ha vann, vil ha ditt og datt... Jeg spiser nesten middag stående. Det er noe konstant. 

Når roer det seg egentlig? 

Barna er 4 og 1 år. 

Anonymkode: 852ed...c7f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke den andre forelderen hjelpe til?

Har aldri hatt store problemer med dette. Så små barn legger seg jo gjerne i 19-tiden også, så da er det mye igjen av kvelden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen som søler, skriker, skal ha vann, vil ha ditt og datt... Jeg spiser nesten middag stående. Det er noe konstant. 

Barna er 4 og 1 år. 

3 og 5 her. Jeg ordner mat mens de leker, de får middag og drikke ved siden av. Før det er det evt en Yoghurt eller banan, maser de så får de bare mase. Middagen er på vei. De får det de får og det som står på bordet. Alt annet går meg forbi. Jeg har vært nøye på at alle muligheter står fremme når vi sitter til middagsbordet, da er det ikke så mye mer å mase om. 

De får selv gå å hente det de vil ha fra rommet sitt. 

Hva med å bruke tid på å legge frem ting de pleier å ønske så slipper du å gå masse frem og tilbake. Om 1.5 år blir alt lettere med begge to. 

Vannkanne, Våtservietter, tørkerull, middag ved alle måltider så er du sikra. 

Anonymkode: b2c89...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du henter det hver gang de maser forstår jeg? Har de fått servert middag og vann, ja da setter du deg ned for å spise. Du skal ikke drive å hente og hente. Lær ungene at de må vente!

Anonymkode: e7ddf...93d

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja sånn her også. Tvillinger på 3,5.

Anonymkode: bcc67...f85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var sånn i fjor da han var 2 , nå er det mye bedre

Anonymkode: 641b0...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Det var sånn før. Nå er de 3 og 6 og det blir bedre☺️

Anonymkode: b00f3...6e0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Savner den tida ❤️

Anonymkode: 8bb40...07d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og du henter det hver gang de maser forstår jeg? Har de fått servert middag og vann, ja da setter du deg ned for å spise. Du skal ikke drive å hente og hente. Lær ungene at de må vente!

Anonymkode: e7ddf...93d

Var min første tanke og. Man trenger ikke være barnas personlige assistent som løper hver gang det piper i dem. Da har man sjøl lagt løpet. 

Anonymkode: 2eb9b...a61

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Barna er 4 og 1 år. 

Hvorfor tror du at du ikke sitter ned? Altså, hvilke situasjoner gjør at du står på beina hele tiden? Ut fra hva du beskriver, skal du kunne sette deg ned. Søler - her er en klut, vask opp, vann - alltid tilgjengelig i koppen. Hva er ditt og datt? 4 åringen klarer å gjøre ting selv og hjelpe søsken på 1 år. Hvor er den andre forelderen? 

Anonymkode: 99c8d...1f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange som har glemt hvordan det er å ha en ettåring, skjønner jeg… 

Anonymkode: 46d6d...38b

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her var det mange som har glemt hvordan det er å ha en ettåring, skjønner jeg… 

Anonymkode: 46d6d...38b

Nei, det går an å gjøre det forskjellig. Og man er som oftest to når man har en ettåring. Kanskje ikke hele tiden, men stort sett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor tror du at du ikke sitter ned? Altså, hvilke situasjoner gjør at du står på beina hele tiden? Ut fra hva du beskriver, skal du kunne sette deg ned. Søler - her er en klut, vask opp, vann - alltid tilgjengelig i koppen. Hva er ditt og datt? 4 åringen klarer å gjøre ting selv og hjelpe søsken på 1 år. Hvor er den andre forelderen? 

Anonymkode: 99c8d...1f2

Jeg bærer inn matvarer, lager middag, ungene maser og skriker og krangler, jeg løfter opp 1 åringen, serverer barna mat først fordi de maser. 4 åringen spiser, 1 åringen kaster mat og vil opp til meg. Finner vann, mere mat til de, finner papir... 

Tar oppå en porsjon til meg, da er 1 åringen ferdig og vil ut av stolen, og opp, hyler. 4 åringen maser om mere vann. Setter 1 åringen ned, 4 åringen begynner å bære på 1 åringen og han griner og er lei. De kan ikke leke noe uten at fire åringen styrer på med lillebroren... 

Spiser fort, rydder opp. Så maser de og henger på meg, leker med de. Så skal de bades osvosv.... 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var sånn her til yngste var 3. men de la seg jo rundt 19. 

Anonymkode: 591f0...62f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna er 4 og 1 år. 

Det er vel ikke så mange timer fra du kommer hjem til de legger seg? Hørtes verre ut å ikke sitte ned et sekund ila en ettermiddag og kveld enn å ikke sitte et sekund på to timer.

De klarer å vente litt også. Du må lære dem å spise sammen og at alle sitter samtidig. 

Anonymkode: bbf25...89e

AnonymBruker
Skrevet

For å overleve gjør jeg og mannen min ting annenhver dag 😅 De dagene jeg henter drar han rett på trening og omvendt. Da lager den andre middag og vasker / dusjer unger og rydder. Hadde ikke overlevd uten den ordningen, får være et menneske som puster annenhver dag 🫣

Anonymkode: beb9d...641

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Barna er 4 og 1 år. 

Likevel så påståes det at foreldrene kjenner barna bedre enn de barnehageansatte.

Jeg tviler mer og mer på den påstanden. For jeg er helt sikker på at for veldig mange, så er også litt tasting på mobilen, litt tv-titting og annet innom i før kvelden er der.

Anonymkode: 66f54...455

AnonymBruker
Skrevet

Og til en mer seriøs side: sett klare regler.

Du er ikke tjeneren til barna. Lag regler for hvordan de skal oppføre seg og hva de kan forvente. Det er ikke meningen du skal løpe rundt som en butler.

Joda, det går HELT fint å lage regler, bare man er konsekvent, og ikke minst klar i talen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke så mange timer fra du kommer hjem til de legger seg? Hørtes verre ut å ikke sitte ned et sekund ila en ettermiddag og kveld enn å ikke sitte et sekund på to timer.

De klarer å vente litt også. Du må lære dem å spise sammen og at alle sitter samtidig. 

Anonymkode: bbf25...89e

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Likevel så påståes det at foreldrene kjenner barna bedre enn de barnehageansatte.

Jeg tviler mer og mer på den påstanden. For jeg er helt sikker på at for veldig mange, så er også litt tasting på mobilen, litt tv-titting og annet innom i før kvelden er der.

Ja gud forby at man taster på telefonen, når det er brekninger som betales der,  strømmen, overføre penger på nettbanken, de lønnsslippen, ordne service på hvitevarer... For min del er det snakk om noen sekunder, men det går så vidt det heller fordi da er det mas og grining. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett klart alt på bordet, og ingen får forsyne seg før alle har satt seg ned. Få fireåringen til å dekke på bestikk eventuelt mens du setter frem maten. Ettåringen kan også dekke på, eller leke med ei skjei imens. Griner ungen, så griner ungen. Ha papir og klut liggende på matbordet.

Her er det også mye frem og tilbake og opp og ned, og en ettåring som sutrer litt innimellom når det tar for lang tid. Så her settes alt vi kan komme til å trenge ila måltidet på bordet, så får alle fred. I hvert fall en liten stund. 

Anonymkode: fad03...60a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...