Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å bytte beite og tenker på jobb innen økonomi. Hvilken utdanning gir meg flest muligheter? Jeg er ikke ung lenger og ser ikke for meg å ta en lang utdanning, men heller en bred utdanning som forholdsvis enkelt fører til jobb.

1. Hvilken utdanning fører kjappest til jobb? Er bachelor i økonomi og administrasjon veien å gå? Eller holder det med årsenhet i bedriftsøkonomi? 

2. Hva bør jeg satse på for å kunne starte for meg selv? 

3. Hvilken lønn kan jeg forvente? 

4. Etterspørsel. Hvordan er arbeidsmarkedet? 

Anonymkode: 36b68...aa6

AnonymBruker
Skrevet

1. Ingen av de. Dette er utdannelse for mange tar hvert år. Du må hvertfall ha master itillegg.  Med mindre en slik grad passer med utdannelse du allerede har. 

Er svært mange søkere på stillingene. 

Lønn kommer jo helt ann på hvor du får jobb. Økonomiavdeling, regnskapskontor, innkjøper i butikk eller kommune, osv. Finnes jo mye forskjellig.  

Ta noe med IT om du vil ha god lønn og mindre konkurranse på markedet. 

Anonymkode: 7a7ae...7bb

Skrevet

1. Ja jeg ville tatt ØkAd.

2. Spørs litt hva du legger i starte for deg selv. Hvis du skal f.eks drive innenfor regnskap trenger du autorisasjon. Det tar noen års praksis.

3. Begynnerlønn 450-550.000

4. Spørs veldig hva du vil jobbe med. God etterspørsel etter finansrådgivere, inkassorådgivere, regnskapsmedarbeidere, HR-stillinger osv. Arbeidsmarkedet er fortsatt ganske godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Årsenhet er bare å glemme. Du kan få jobb med regnskap med bachelor hvis du er påpasselig med fagvalget så du kan bli autorisert.

Anonymkode: c7c7e...f3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bachelor som kan føre til autorisasjon kan være bra..? 

Jeg har også tenkt på HR, da jeg har endel kunnskap innen arbeidspsykologi. IT blir nevnt, og jeg har tidligere bittelitt erfaring innen programmering. Aberet er at alderen sannsynligvis jobber mot meg, da det er en god stund siden jeg var ung og lovende. Jeg blir neppe så ettertraktet på jobbmarkedet uten årevis med erfaring heller. 

Jeg trenger egentlig en utdanning som "garantert gir jobb" med grei lønn og hvor man alder som nyutdannet ikke er noen hindring. Etter noen år i arbeidslivet ser jeg at jeg ikke får de jobbene jeg ønsker meg pga litt broket fortid og vag utdanning. Så jeg må gå etter en standardmal og A4-liv, selv om det ikke tiltaler meg. Det å kunne starte for seg selv er den lille gulroten som skal til for at dette skal bli utholdelig. 

Anonymkode: 36b68...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen utdanning fra før?

Hvis du har kan du kanskje få godtatt endel fag som valgfrie emner så du ikke trenger gå full 3 år for bachelor.

Hvis ikke ville jeg helt klart valgt regnskapsprofilering eller regnskap Hvis du vil være sikret jobb etter bachelor. 😀

Anonymkode: 8e635...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...