Gå til innhold

Noen som bare har endret klesstil drastisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid kledd med beskjedent og innpakket for å unngå blikk, catcalling og overgrep. Nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg er lei av å føle meg stygg og begrenset, og har kjøpt inn ny garderobe med HELT annen klesstil. Har mye bedre selvtillit i disse klærne men merker at jeg fortsatt skammer meg for å gå sånn rundt familie og venner som kjenner den forrige klesstilen min. Føler at jeg tar for mye plass og at andre tenker at jeg vil være noe jeg ikke er, på en måte. Å gå fra gråmus til flott og feminin kvinne. 

Er det flere som har endret klesstil drastisk og kommet over denne følelsen? Råd? 

Anonymkode: edb34...28b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte å jobbe.

Det var dresscode. Etuikjoler, pene sko, chinos og bluser. 

Jeg elsket denne stilen sett mot studentantrekket (sneakers, jeans, og strikkegensere). På under et år holdt jeg meg til jobb-barderoben hele tiden, og nå har jeg ikke eid en jeans på 15 år. 

Anonymkode: 039a1...f25

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da jeg begynte å jobbe.

Det var dresscode. Etuikjoler, pene sko, chinos og bluser. 

Jeg elsket denne stilen sett mot studentantrekket (sneakers, jeans, og strikkegensere). På under et år holdt jeg meg til jobb-barderoben hele tiden, og nå har jeg ikke eid en jeans på 15 år. 

Kult! Hvordan reagerte de rundt deg? Syns du det kunne være flaut å være en "annen" rundt de som kjente deg med den forrige stilen din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kult! Hvordan reagerte de rundt deg? Syns du det kunne være flaut å være en "annen" rundt de som kjente deg med den forrige stilen din? 

Det ble på mange måter naturlig.

Hadde flere venninner som startet i jobb samtidig. Om noen reagerte så sa de ingenting, og plutselig var det normalen. 

Du trenger jo ikke å gå "all in" første gangen. Jeg antar at noe av det du har kjøpt passer med jeans eller sneakers. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må man slutte å gå med jeans og sneakers?

Anonymkode: 4b989...538

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 17.46):

Hvorfor må man slutte å gå med jeans og sneakers?

Anonymkode: 4b989...538

Det må man vel ikke :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, jeg har gjort det, fra jeans og joggesko til 50-tallskjoler. 

I starten var det rart og merkelig, nå tenker jeg aldri over det. Det går seg til. :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg har gjort det, fra jeans og joggesko til 50-tallskjoler. 

I starten var det rart og merkelig, nå tenker jeg aldri over det. Det går seg til. :)

Hvorfor sluttet du med det?

Anonymkode: cbff3...555

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor sluttet du med det?

For å "ta tilbake meg selv", vinne ny selvtillit og føle meg bra. Det var en del av en livsendring hvor jeg gikk ned over 90 kg, og det å ta tilbake et plagg jeg egentlig hatet (kjole) føltes godt. Det var deilig å kunne føle meg fri og bare nyte den jeg egentlig var. Kjolene passer meg bedre og fremhever meg på en bedre måte. Jeg har store pupper og store hofter, og ganske smal midje, så det var en måte å få fram mine attributter på uten å bli for mye og vulgær. Jeg er sjenert og introvert, men gjennom kjolene kunne jeg fortelle hvem jeg var/er. :)

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (11 minutter siden):

For å "ta tilbake meg selv", vinne ny selvtillit og føle meg bra. Det var en del av en livsendring hvor jeg gikk ned over 90 kg, og det å ta tilbake et plagg jeg egentlig hatet (kjole) føltes godt. Det var deilig å kunne føle meg fri og bare nyte den jeg egentlig var. Kjolene passer meg bedre og fremhever meg på en bedre måte. Jeg har store pupper og store hofter, og ganske smal midje, så det var en måte å få fram mine attributter på uten å bli for mye og vulgær. Jeg er sjenert og introvert, men gjennom kjolene kunne jeg fortelle hvem jeg var/er. :)

Skjønner😊

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trekker opp denne tråden igjen for har vært på shopping i dag! Føler meg så bra i den nye klesstilen, har alltid hatt ekstremt lavt selvbilde før. Men merker at jeg ikke tør å gå i den nye klesstilen når jeg skal møte gamle venner... Da kler jeg meg "ned" igjen til å se mer uflid og "stygg" ut. Jeg er redd at de skal tro at jeg prøver å være noen jeg ikke er om de ser meg i den nye klesstilen :( Redd for å bli hvisket om.. Det er nesten like drastisk endring som å gå fra punker og hippie hullete klær til snobbestil og rosa kjole, og både jeg og de gamle vennene mine har hatt fordommer mot denne type klesstilen når vi var yngre. 

Har fått meg noen nye venner og er et mye gladere menneske sammen med de i en mer voksen og ordentlig klesstil men vil jo ikke miste de gamle vennene mine heller. Hvorfor kvier jeg meg så mye for å gå i en annen type plagg enn de kjenner meg med? Prøver jeg å late som at jeg er noen jeg ikke er eller er det vanlig å skifte klesstil med alderen og nye faser av livet? 

Mvh Trådstarter ❤️

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trekker opp denne tråden igjen for har vært på shopping i dag! Føler meg så bra i den nye klesstilen, har alltid hatt ekstremt lavt selvbilde før. Men merker at jeg ikke tør å gå i den nye klesstilen når jeg skal møte gamle venner... Da kler jeg meg "ned" igjen til å se mer uflid og "stygg" ut. Jeg er redd at de skal tro at jeg prøver å være noen jeg ikke er om de ser meg i den nye klesstilen :( Redd for å bli hvisket om.. Det er nesten like drastisk endring som å gå fra punker og hippie hullete klær til snobbestil og rosa kjole, og både jeg og de gamle vennene mine har hatt fordommer mot denne type klesstilen når vi var yngre. 

Har fått meg noen nye venner og er et mye gladere menneske sammen med de i en mer voksen og ordentlig klesstil men vil jo ikke miste de gamle vennene mine heller. Hvorfor kvier jeg meg så mye for å gå i en annen type plagg enn de kjenner meg med? Prøver jeg å late som at jeg er noen jeg ikke er eller er det vanlig å skifte klesstil med alderen og nye faser av livet? 

Mvh Trådstarter ❤️

Kan du ikke begynne litt "forsiktig" med den nye stilen når du er med de gamle vennene dine? Så gradvis kjøre på?

Tipper at vennene dine er glad i deg uansett hvilke klær du har på ❤️ 

Anonymkode: b29ca...cab

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (På 22.5.2023 den 23.04):

Å så nydelig å lese! Takk for at du delte :)

Vh

Ikke trådstarter, bare medsøster ❤️ 

Anonymkode: b29ca...cab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk omvendt som flere av dere andre. Fra tunika og tights og den type klær (fordi jeg mislikte formene mine)

til at jeg nå elsker å gå i stramme jeans, hæler og ofte går jeg i litt utringet overdel og. Føler meg feminin og flott og angrer på at jeg har skjult kroppen min i så mange år. 

Anonymkode: ab961...ef7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler meg feminin og flott og angrer på at jeg har skjult kroppen min i så mange år. 

Anonymkode: ab961...ef7

Ja det er akuratt det samme jeg også kjenner på! Jeg har alltid skammet meg over formene, gjort alt for å kle meg på måter som ikke øker sjansen for seksuell trakassering, tafsing og ubehageligheter som jeg opplevde mye i tenårene mine da fremmede menn tok meg i skrittet på bussen når jeg hadde på skjørt, på puppene og rumpa ute på byen når det var trangt og de skulle "tilfeldig presse seg forbi" osv så etter det pakket jeg meg inn og gjemte kroppen min. Jeg har ikke sett sammenhengen med dårlig selvbilde og dårlig klesstil før nå som godt voksen, og er nå i en alder hvor risiko for seksuell trakassering ikke er like høy lenger så jeg føler meg tryggere med å gå i penere tøy, skjørt, kjoler og hæler, det bare er det at det er så langt unna sånn folk kjenner meg og den internaliserte skammen påvirker meg fortsatt. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg så mye igjen i det du skriver, ts. Og heier på deg! Synes det var veldig fint å lese de andre svarene her i tråden også. Jeg har planer om å skifte ut hele garderoben selv fremover, men kjenner meg så synlig og flau om jeg ikke kan gjemme meg bort i de gamle klærne..

Anonymkode: 4ac8e...bc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...