Gå til innhold

Jeg ønsker økonomisk frihet, hva kan jeg gjøre for å realisere det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En sykdom i ung alder har gjort at jeg ser annerledes på livet mitt.

Jeg kommer bare til å bli dårligere.

Derfor ønsker jeg å få mer tid og økonomisk frihet til å bruke på familien min/framtida mi.

Jeg har fast jobb innen slag.

Dette kan jeg:

- beregne priser 

- etterspørsel 

- lage utstillinger

- dandere mat

- hjelpe folk med dyra deres

- kommunisere på flere språk

- se behov for tilbud, eksempelvis turisme/bedrifter

- organisere større event

- noenlunde økonomiske ferdigheter ift beregning og risiko (unntak aksjer og fond).

Jeg er den personen som gutser på selv om ene armen er bundet bak ryggen, den som jobber 16 timer, legger meg og jobber videre igjen. Er positiv og har stort pågangsmot. Ser muligheter og har gjennomføringskraft.

Jeg er derimot veldig redd for å ta risikoer, og bruker lang tid på å bestemme meg for noe og researche.

Når jeg gjør noe, er det fra start til slutt med hele meg.

Hva kan jeg bruke ferdighetene mine til, tenker du?

Anonymkode: 218f8...b4e

Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Derfor ønsker jeg å få mer tid og økonomisk frihet til å bruke på familien min/framtida mi.

Definisjon på "økonomisk frihet" kan være svært individuell og det fremgår ikke av spørsmålene dine hva det innebærer for deg. Mange fra F.I.R.E bevegelsen definerer økonomisk frihet slik at du ikke trenger å jobbe lenger for å leve livet. Det virker som om det er noe slik du sikter til.

Hvor mye trenger du i måneden? Om hvor mange måneder dør du? Vet du disse to tallene så kan du regne deg frem til hvor mye formue du trenger for å definere deg økonomisk fri. I hvert fall i teorien og kun fra dagens perspektiv.

Men det er ikke fullt så enkelt. Inflasjon kan fort ødelegge på det. Livet skjer og ekstraordinære behov dukker opp. At du gjetter deg frem til rett antall måneder frem til døden er også vanskelig. Det er ikke nok å ha et formue. Formuens verdi må vedlikeholdes. En vanlig måte er å få avkastning over tid for formuen sin.

Formuebygging er det beste en kan gjøre for å nå økonomiske friheter.

Dette kan jeg:

- beregne priser 

- etterspørsel 

- lage utstillinger

- dandere mat

- noenlunde økonomiske ferdigheter ift beregning og risiko (unntak aksjer og fond).

Dine ferdigheter og ditt kunnskap kalles gjerne humankapital. Du benytter deg av det til å tjene penger. Det er bra at du har et forhold til hva ditt humankapital er.

Å bygge humankapital er også en form for formuebygging som mange undervurderer. Men humankapitalbygging er gjerne veldig intens og tidskrevende.

Jeg er derimot veldig redd for å ta risikoer, og bruker lang tid på å bestemme meg for noe og researche.

Det er bra å ta gjennomtenkte besluttinger i livet. Men å ikke bestemme seg er en av de største og mest risikable risikofaktorer du har i livet. Formuebygging krever tid. Tiden er dermed alltid en faktor som er mot deg dersom du venter.

Du burde bruke ferdighetene dine til å begynne med formuebygging dersom du har en drøm om økonomisk frihet.

Jeg har fremhevet en del ord, gjerne ta deg en research på disse ordene.

Schmuhu.

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (1 time siden):

Definisjon på "økonomisk frihet" kan være svært individuell og det fremgår ikke av spørsmålene dine hva det innebærer for deg. Mange fra F.I.R.E bevegelsen definerer økonomisk frihet slik at du ikke trenger å jobbe lenger for å leve livet. Det virker som om det er noe slik du sikter til.

Hvor mye trenger du i måneden? Om hvor mange måneder dør du? Vet du disse to tallene så kan du regne deg frem til hvor mye formue du trenger for å definere deg økonomisk fri. I hvert fall i teorien og kun fra dagens perspektiv.

Men det er ikke fullt så enkelt. Inflasjon kan fort ødelegge på det. Livet skjer og ekstraordinære behov dukker opp. At du gjetter deg frem til rett antall måneder frem til døden er også vanskelig. Det er ikke nok å ha et formue. Formuens verdi må vedlikeholdes. En vanlig måte er å få avkastning over tid for formuen sin.

Formuebygging er det beste en kan gjøre for å nå økonomiske friheter.

Dine ferdigheter og ditt kunnskap kalles gjerne humankapital. Du benytter deg av det til å tjene penger. Det er bra at du har et forhold til hva ditt humankapital er.

Å bygge humankapital er også en form for formuebygging som mange undervurderer. Men humankapitalbygging er gjerne veldig intens og tidskrevende.

Det er bra å ta gjennomtenkte besluttinger i livet. Men å ikke bestemme seg er en av de største og mest risikable risikofaktorer du har i livet. Formuebygging krever tid. Tiden er dermed alltid en faktor som er mot deg dersom du venter.

Du burde bruke ferdighetene dine til å begynne med formuebygging dersom du har en drøm om økonomisk frihet.

Jeg har fremhevet en del ord, gjerne ta deg en research på disse ordene.

Schmuhu.

Hjertelig takk!🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En sykdom i ung alder har gjort at jeg ser annerledes på livet mitt.

Jeg kommer bare til å bli dårligere.

Jeg har fast jobb innen slag.

Dette kan jeg:

- beregne priser 

- etterspørsel 

- lage utstillinger

- dandere mat

Jeg er den personen som gutser på selv om ene armen er bundet bak ryggen, den som jobber 16 timer, legger meg og jobber videre igjen. Er positiv og har stort pågangsmot. Ser muligheter og har gjennomføringskraft.

Når jeg gjør noe, er det fra start til slutt med hele meg.

Du kunne siktet deg inn på å skreddersy opplevelsesreiser for velstående utenlandske turister. Skape stort nettverk av kontakter som kan levere opplevelser.  Værr en personlig kontakt + oppfølger. Eventuelt kan du tilby dine tjenester til firmaer som ofte har viktige utenlandske forbindelser på besøk. Tilby noe eksklusivt.  Men mye risiko og bekymring.  

Anonymkode: 19fda...182

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...